poster

Na hraně zítřka

  • USA

    Edge of Tomorrow

  • USA

    Live Die Repeat: Edge of Tomorrow

  • USA

    We Mortals Are

    (pracovní název)
  • Kanada

    Edge of Tomorrow

  • Kanada

    Un jour sans lendemain

  • Slovensko

    Na hrane zajtrajška

  • Velká Británie

    Edge of Tomorrow

  • Irsko

    Edge of Tomorrow

  • Austrálie

    Edge of Tomorrow

  • Nový Zéland

    Edge of Tomorrow

  • Velká Británie

    Live Die Repeat: Edge of Tomorrow

  • Japonsko

    All You Need Is Kill

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi

USA / Kanada, 2014, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ***

    Některé informace v komentáři jsou za hranou toho, co byste chtěli vědět před zhlédnutím filmu. Na delší dobu zřejmě nejnákladnější lamerský gameplay a zároveň potenciálně nejoblíbenější film Cruiseových odpůrců, protože v žádném jiném filmu Tom tolikrát nezemře. Na hraně zítřka při svém smělém slučování poetiky filmů a videoher podceňuje odlišnost elementárních principů, na nichž stojí filmový, potažmo herní zážitek. Ke hrám se vracíme kvůli možnosti stát se (skrze své avatary) silnějšími, rychlejšími, obratnějšími a tyto schopnosti opakovaným hraním vylepšovat. Filmy identifikaci s postavou ochuzují o prvek interaktivity a o pocit, že jsme to my, kdo se stává zdatnějším (jakkoli každé sledování filmu v jistém ohledu také představuje interaktivní činnosti, při které zdokonalujeme své kognitivní schopnosti). Tím víc by se měly snažit postavy prokreslit a postupným dávkováním informací podpořit naše emocionální napojení na ně. Promyšlený, postupně vyhodnocovaný příběh a věrohodné postavy by zkrátka měly mít navrch nad bezprostřednějším „motion and emotion“. V tomhle ohledu Na hraně zítřka kriticky selhává. Příběh je stejně jednorozměrný a tupě přímočarý jako v libovolné akční videohře. Postavy se ani příliš nenamáhají s hledáním řešení, které by nezahrnovalo hodně střelby a mrtvol. Přestože protagonistovi několikrát vstoupíme do hlavy a zadíváme se na svět jeho očima (velmi herní skenování prostoru), film nám neposkytuje dost vodítek, proč bychom mu měli fandit. Kromě toho, že je zbabělcem, který nechce bojovat, se o něm téměř nic nedozvíme. Jeho povšechná charakterizace odpovídá požadavku „otevřených“ herních postav, do nichž může hráč snáze promítnout své vlastní já. (Emily „full metal“ Blunt pak ztvárňuje schematickou akční krásku, do které se musí platonicky zamilovat každý druhý nerd – navenek je sice svéhlavá, tvrdá a nezkrotná, ale stále zdatnější hrdina ji nakonec dle očekávání vezme pod svou patronaci a tím promění v další křehký objekt milostného citu.) Jenomže co funguje ve videohře, působí jako scenáristická laxnost ve filmu. Nejvýraznější proměna, kterou prochází, spočívá ve zdokonalování fyzických schopností, nikoli v přehodnocení názoru na válčení, fatalismus a další nabízející se témata. Zejména ale kvůli zvláštní schopnosti, kterou disponuje, nemáme po většinu filmu důvod se o něj obávat (scénář rozhodně dostatečně nevyužívá potenciál situace, kdy by Cage byl pouze vážně zraněn, ale nezemřel). Můžeme se tudíž jen bavit tím, jak lamerskými způsoby umírá a jak ostatní postavy uvádí do rozpaků rozsahem svých znalostí. Ani narativně nosná skutečnost, že v některých scénách vidí dál do budoucnosti než divák (a je tudíž explicitně využíván jako vypravěč příběhu, resp. jako hráč, který se probojoval dál), nebyla rozpracována nad rámec jednoduchých gagů nebo patetických gest. Nejméně se Liman videohrami ironicky nechal ovlivnit při režii akčních scén, v nichž je asi třikrát více střihů, než by bylo třeba, vinou čeho jsou minimálně třikrát méně přehledné, než by být mohly. Na hraně zítřka je zábavná letní jednohubka, která názorně dokládá, jak kontraproduktivní může být přílišná, ale přitom nepříliš promyšlená snaha sblížit filmové a herní prvky. Prosté napodobování nestačí a alespoň v mém případě vedlo zejména k přemítání nad tím, o kolik zábavnější by bylo to stejné hrát. 70%(3.6.2014)

  • Zíza
    ****

    Takže co se mi líbilo? Že tam byla cítit určitá japonská střídmost ve vyprávění a zobrazení postav. Akce/drama bylo nenásilně ředěné humorem, případně malilinko romantikou, ale nic, kvůli čemu byste museli protáčet oči v sloup. Nezaznamenala jsem jedinou americkou vlajku, neslyšela ani americkou hymnu a dokonce tam nikdo nepronášel stupidní patriotistické nechutně klišiodní proslovy o tom, jak je důležité se vzchopit a jít a bojovat a že to těm emzákům ukážeme a blablabla. Prostě to tam nebylo a já zajásala. Navíc postavy byly zobrazeni jako lidé, s vlastními problémy, s vlastní historií, takže to nebyly jen ploché postavičky se zbraní v ruce a nějakou hláškou. Ale co se mi líbilo nejvíc, byla souhra Cruise s Bluntovou, prostě radost pohledět. Je sice fakt, že to ke konci ztrácelo na tempu a přišlo mi, jako by film mlel z posledního (ale možná jsem mlela z posledního já, protože jsem se vařila v promítacím sálu), ale skončilo to fajn a já nakonec odcházela velmi spokojená. Tohle je přesně blockbuster podle mých představ – nenáročný film, a zároveň má poutavý příběh, kvalitní herecké obsazení, slušné OST a akce, která nebyla natočená roztřesenou kamerou, takže divák i něco viděl a mohl si to užít. Pěkné a nezbývá než říct – jen tak dál.(5.6.2014)

  • castor
    ****

    Poměrně chytrý a hodně hlučný blockbuster. S výborným timingem jednotlivých scén. Střihač oba palce nahoru!! To bylo tak. Zase po nás jdou nelítostní mimozemšťané. Pustoší Evropu, dobře to nevypadá. Mezi rekruty se shodou náhod ocitne i důstojník Cage. Ač nemá žádný bojový výcvik, půjde v mechanickém bojovém obleku v první linii. Schytá to záhy, ale ještě ho potřísní mimozemská nákaza, která osudově změní vše následující. Přechází na něj totiž schopnost restartovat čas. Pořád dokola. Pamatuje si tak průběh předchozích řeží a vyvozuje z jejich/svých přešlapů důsledky ve prospěch prohrávajícího lidstva. A světe, div se, totální rutinér Doug Liman toho za kamerou moc nepokazil. Vlastně skoro nic. Ctí scénář založený na bojové videohře se smrtícími omyly. Nápad filmu je stejný jako u komedií Na Hromnice o den více a 50x a stále poprvé nebo sci-fi Zdrojový kód. Ale tady funguje jak hodinky od Švýcarů. Výsledek je svižný, sebevědomý a cynický zároveň. Když si kolegyně ve zbrani s přezdívkou The Full Metal Bitch při výcviku hlavního hrdiny myslí, že potřebuje dobít baterky, pošle na něj kulku. Takový milý cynismus se v letním kousku často nevidí. Emily Blunt znovu boduje, skočil bych do její kulky. Vítězem je ale zase Tom Cruise, který neuvěřitelná desetiletí dokazuje, že se zvládá přehrabovat ve výjimečných projektech jako žádný jiný herec!! Odvádí svůj standard, ale znovu to stačí. Věříme mu vyjukaného zelenáče i odhodlaného bijce. A sci-fi ho očividně v posledních letech láká. Ambiciózní kousky Minority Report a Válka světů se Stevenem Spielbergem v zádech mě sakra bavily, vydesignované Nevědomí nezklamalo a teď? Promyšlená trefa do černého!!(31.5.2014)

  • POMO
    *****

    Najlepšie by bolo nevychvalovať a nevzbudzovať veľké očakávania... Kľúčovou devízou Edge of Tomorrow ostatne ani nie je veľkoleposť či akcia, ako by sme očakávali. Edge of Tomorrow je peckou vďaka scenáru, najnápaditejšiemu na poli blockbusterov za veľmi, veľmi dlhú dobu. A vďaka jeho režisérovi (respect!). V zábavnosti, dynamike a práci s divákom film prakticky nemá chybu a vyhráva na všetkých rovinách. Od balansu vážnosti a humoru vo vnímaní (vizuálne atraktívneho) postapokalyptického sveta, cez udržanie divákovej pozornosti nepredvídateľnou zápletkou, ktorá vás svojou rýchlosťou zarazí do sedadla, zapletke podriadenú bombastickú, gulometne servírovanú akciu, až po to, čo by v inom blockbusteri bolo na vedľajšej kolaji - sympatie a civilnosť postáv. Cruise je proste výborný, postavu Emily Blunt si nejde nezamilovať a chémia medzi nimi funguje bez náznaku romantického gíču. Na poli hravého postapokalyptického sci-fi akčňáku rovnaký zážitok, akým boli na poli dumavej postapokalyptickej sci-fi drámy Potomkovia ľudí.(28.5.2014)

  • robbiee
    ****

    [imdb: 8.0/10] | me: Po dlhšom čase výborné sci-fi so šikovnou myšlienkou a perfetne ladiacim duom Cruise a Blunt. Hlavne Emily Blunt to aj v tejto pozícii IRON LADY ozaj svedčí. Až na opať veľmi preamerikanizovaný a prehnaný záver to bolo kvalitné akčné a nápadité sci-fi, takže ja som spokojný. Hey Mate! I think there's something wrong with your suit, There's a dead guy in it(15.11.2014)

  • - Než byla do role Valkyrie obsazena Emily Blunt, byla v hledáčku autorů také Bérénice Bejo. (oje)

  • - Scéna, kdy se Rita (Emily Blunt) s chutí napije kávy, film odkazuje na knižní předlohu, ve které si její postava kávu zamiluje poté, co ji k pití kávy přivede otec. V knižním světě kávu nahradily umělé substance a Rita stále přechovává zásobu kávových zrnek a mlýnek. (HellFire)

  • - Tom Cruise pomáhal s vývojem exoskeletu, jež na sobě počas filmu nosí vojáci i on samotný. Doslova řekl: "Mám spoustu peněz i času, tak myslím, že bych mohl pomoci vyvinout nějaké fiktivní smrtící brnění." (Zdroj: geekcrusade.com) (Henk123)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace