poster

Na hraně zítřka

  • anglický

    Edge of Tomorrow

  • francouzský

    Un jour sans lendemain

  • slovenský

    Na hrane zajtrajška

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi

USA / Kanada, 2014, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    ****

    NA HRANĚ ZÍTŘKA má velmi pozitivní ohlasy z domova i ze zahraniční, v nichž se dokola opakuje to stejné: údajně je patrný vliv videoherní estetiky a jedná se o inteligentní sci-fi. Pochvalná hodnocení ale nemají vyargumentovanou dvojici uvedených tvrzení. Jako kdyby stačil jediný styčný bod s videohrami v podobě "nesmrtelnosti", získávání skillů a utkání se s final bossem, což je ale princip příznačný i pro žánrově spřízněné počiny, které jsou staršího data, než se staly videohry populárními a byly z nich přebírány konkrétní postupy. Jako kdyby pro inteligenci postačilo, že protagonista nemá hlavu jenom na nošení helmy, kterou si v bojišti stejně sundává. (Hodnotící adjektiva stejně málokdy něco znamenala, takže "inteligentní" může být cokoliv, pokud je mu to přisouzeno - a vypovídá to hlavně o těch, kdo taková označení volí.)_____ Potíž s novým akčním sci-fi thrillerem s Tomem Cruisem je v tom, že není ozvláštňující, pokud jste už viděli nějaký snímek (anebo četli knihu, případně hráli hru atd.) s časovou smyčkou, kde by se události fikčního světa přepisovaly, aniž by vedly k vytvoření alternativní reality. Paradoxní je, že maximální vypravěčska efektivita, kdy je každý motiv dříve či později využit, může svou rezignací na jakoukoliv narativní komplexnost či satirický významový přesah působit mezi současnou ambiciózní blockbusterovou produkcí ozvláštňujícím "způsobem"._____ Nároky (alespoň některých diváků) se ovšem spolu s čím dál tím větší sofistikovaností vysokorozpočtových hollywoodských snímků posunuly, a tak NA HRANĚ ZÍTŘKA představuje zklamání. Má dobře odhadnutelný vývojový vzorec, a tak nemůže překvapovat jako GO od stejného režiséra (Douga Limana), kde se dohromady splétalo několik osudů postav. Má vyprávění omezené na ústřední postavu a pohrává si s mírou vědění a spolehlivostí některých poskytnutých informací, což je příznačné pro scenáristickou tvorbu Christophera McQuarriea. Žel je vyprávění vysoce komunikativní, a tak jsou zvraty snadno prokouknutelné (když se řekne, že záporák ví a dle toho taktizuje, nepřekvapí, že tomu tak je). Navíc to způsobuje nedostatek napětí, jelikož dopředu víme, co kde hrozí, nebo nebezpečí přijde nečekaně, a tak neni ani čas někomu fandit a uvažovat, jak by rozehraná situace mohla asi dopadnout._____ O zábavnou letní jízdu se jedná, protože akce je nápaditě inscenovaná a osobní linie odvislá od utvoření vztahu sympaticky potlačovaná, ale akční sci-fi thrillery i blockbustery jsou někde jinde než NA HRANĚ ZÍTŘKA. Tomuhle stylu odzvonilo, protože mu - jak výstižně poznamenal jeden zahraniční kolega - chybí hrana.(11.6.2014)

  • Segrestor
    *****

    Všiml jsem si, že téměř každý komentátor dokázal napsat, který hromnicový snímek tento film připomíná. K tomu výčtu není už co dodávat, ano, skutečně to chvílemi připomínalo jiná díla zabývající se časovými lapsy. Svůj komentář chci proto směrovat jinam. Nebude třeskutě vtipný, protože se obejde bez neologismů, dvojsyslů a zkomolin. Byl jsem totiž na návštěvě u tesilkového dua kamilfilalogů Šáhhněda & Blbmana a na jejich růžovém divanu se přiučil úplně novému a zcela interesantnímu modelu psaní, totiž takovému, by všichni viděli, jak chytrý vlastně jsem.                               Korelace post hoc ergo propter hoc v idola theatri se snaží, a priory kreatora, o klasickou énonci Cruisově (zde major Cage) ekdemomanii v analepsi či spíše retrospekci časové inverze, doložit o vágní prvek (zde epizitismus, ale pouze par excellance) afiliantního stylu sociálního chování v teritoriálně neomezeném ozbrojeném konfliktu, který disolvuje v astrální traveling na bázi biokomunikace. Cageův amor caucus k Olověné mrše (Emilly Blunt) je pak precipitor tychistického (a kurevsky dramatického) fetakomu právě díky jeho clairvoyanci. Asertivně integruje do apotropaismické tendence extraterestriála alias alien Mimik, jejich inimia, a dokazuje, že scientia non habet hostem nisi ignorante, tedy pro zasvěcené: erudie nemá aluzi obskuranta, než ignorace. Finiš coronat opus a my víme, že kantna, či v rámci persifláže „refuse“, zítřka, je konceptuální audiovizuální engobou, kterou chceme vidět ještě jednou, protože to má Toma a ten Tom má zase koule.(13.9.2014)

  • RHK
    ****

    Vtipný mix akční časové sci-fi a válečné videohry s prvky filmů jako je Total Recall, Hvězdná pěchota, Zachraňte vojína Ryana, Matrix a Na Hromnice o den více. Mimozemšťané dobývají Zemi a jsou lepší než lidé, protože ovládají i čas. Tom Cruise a Emily Bluntová se to od nich náhodou naučí také a jejich akce je tak pro Pozemšťany poslední záchranou.(20.9.2015)

  • Malarkey
    ****

    Fascinuje mě, že Americkej divák (peněženka amerického filmového průmyslu) dá radši přednost komerčnímu guláši s názvem Transformers před nápaditým sci-fi s názvem Edge of Tomorrow, který ve své podstatě nikomu nic neřekne a tak mu nezbyde nic jiného, než překvapit. O Japoncích se traduje, že vždy ve svých příbězích a komiksech měli kvalitní příběhy a já jsem rád, že konečně jeden z nich se dočkal takového zpracování, kde v hlavní roli je Tom Cruise. Ten už zřejmě pro mě vždycky zůstane hercem, co se podepsal sci-fi filmům. Jako scientolog mě vlastně ani nepřekvapuje, že točí zrovna takové filmy. Jsem vlastně moc rád, že zrovna on se do takových filmů pouští, protože zrovna k němu mi nejvíce sedí. Po shlédnutí filmu jsem tak ve výsledku hodně přemýšlel nad tím, jestli dám pět hvězd. Kde jsem ale trošku měl problém, tak hlavně s kamerou, která mi ostří rozmazala tak, jako třeba takovej slušnej pětikilometrovej běh. Jenže Doug Liman je holt takový. Nicméně nebejt jeho režie, možná bych se zase nedočkal tak krásné změny role samotného Toma. Tak mi nezbývá než dodat, že tenhle film má svoje pro a proti, ale i tak ho budu mít v rámci letošního roku rád nejspíš ze všech nejvíc.(20.6.2014)

  • Isherwood
    ****

    Technologická pecka, které v dlouhé postprodukci dodali trikaři kabátek, za nějž by modelky pálily svoje norky, boduje hlavně nemilosrdným drajvem válečné vřavy, která si napůjčovala všude možně, aby z toho ve výsledku díky (velmi pravděpodobně nejlepšímu) střihačskému umění roku vyždímala překvapivě chytrou, mile černohumornou (headshoty!) podívanou, které nabourá skeleton až absence říznějšího závěru, který by celou tu videoherní architekturu filmu dovedl do absolutního vyvrcholení; jinak herecky bezchybné, hudebně podmanivé a režijně sebejisté jako máloco v daném žánru za poslední roky. 4 a ½.(6.9.2014)

  • - Emily Blunt během natáčení otěhotněla, a na základě toho režisérovi sdělila, že již nadále nemůže sama točit akční scény. Emily Blunt, režisér, Tom Cruise, její manžel a jeden blízký přítel pak byli jediní, kteří o tom věděli. (Zdroj: geekcrusade.com) (Henk123)

  • - Za rozlučkový večírek utratil Tom Cruise přes sto tisíc amerických dolarů. Sám se ho ale nezúčastnil, protože dotáčel poslední scény filmu. (HellFire)

  • - Jedná se o první snímek, který byl natočen ve studiích Leavesden poblíž Londýna po jejich modernizaci a rozšíření, do které investovalo studio Warner více jak 100 milionů liber. Komplex filmových studií, který hostil například natáčení některých "bondovek" či filmů ze série o Harry Potterovi, se stal po rekostrukci základnou studia pro evropské filmování. (oje)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace