Reklama

Reklama

V roce 1939 sáhla trojice scenáristů Josef Gruss, Martin Frič a Eduard Šimáček po hře francouzského dramatika Yvana Noého a natočila konverzační komedii, která se stala klasikou české veselohry. Scénář byl přizpůsoben hereckému naturelu Oldřicha Nového. Role malého úředníčka cestovní kanceláře, který si jednou měsíčně zahraje na muže velkého světa, je jeho nejznámější a nejproslulejší. Po jeho boku se objevila Nataša Gollová, se kterou vytvořil neodolatelnou dvojici i v dalším filmu Eva tropí hlouposti. Martin Frič jí v Kristianovi přidělil roli "puťky domácí", která se mávnutím proutku promění v půvabnou a žádoucí ženu. Další hlavní protagonistkou byla Adina Mandlová, která spolu s Martinem Fričem získala v roce 1939 za tento film Zemskou cenu. Nejen diváci, ale také filmová kritika tehdejší doby přijala komedii s nadšením. Kristian dnes patří ke zlatému fondu naší kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (320)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Nechápu, čím to je, ale v záplavě všech těch prvorepublikových společenských komedií, na většinu z nichž se dnes mohu dívat jen s útrpným úsměvem, v lepším případě se shovívavým pochopením, Kristián skutečně nestárne. Když jsem ho na posled (po letech) viděl, čekal jsem předem, že to bude vyčpělé, ale řezal jsem se od začátku do konce, je to síla. Je-li tento film vnímán jako živý pomník Oldřicha Nového, pak plným právem. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Dnes večer jsem vás viděl poprvé. Neznal jsem vás a vy jste neznala mně. A právě to je nádherné. Není mezi náma nic, ba dokonce ani lež. A je to úžasné. Dvě bytosti ve světe ztraceném se náhle setkají, přilipnou k sobě, vymění všechny své nastrádané sny a zapomenou, že zítra budou zase opuštěné a nešťastné." Občas taky trošku sedmilžu o tom, co jsem prožil a jakej jsem byl při tom frajer, ale na Kristiána nemám. Dokonce si ani neměním jméno. Ono je to stejně zbytečný, protože jeho noblesu se nedá naučit. S tou se musí člověk narodit a já mám podezření, že jsem byl při narození okraden. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Olda príde do baru, tvári sa elegantne, začne tlačiť šróby krásnej žene do hlavy a funguje to. Asi to presne takto nabudúce vyskúšam....Kristián je klasická česká komédia svojho obdobia. Lenže má tú výhodu, že zámeny a situácie z nich vyplývajúce nie sú súčasťou komédie bláznivej, ale šarmantnej. Kristián je film, ktorý sa hravo rovná aj tým najlepším hollywoodskym komédiám jeho zlatého veku a čo je najlepšie, dokáže aj v závere krásne vygradovať a všetko vypointovať. Mal som voči Novému určité predsudky a tým pádom so Kristiána nikdy nevidel, až dnes a možno je to tak dobre, pretože som bol unesený a na prvý krát sú krásne filmové zážitky proste vždy najlepšie.... ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

"Konečně, domino není špatná hra, jenomže vod těch puníků bolej voči!"                                                                      Kristiána jsem viděla mnohokrát, ale plnou nesetříhanou verzi jsem viděla až po revoluci. Jára Kohout totiž emigroval a soudruhy nenapadlo nic lepšího, než prakticky celou jeho roli vystříhat. Odpadly zcela zásadní scény, kde Alois vysvětluje, proč si vlastně Kristiána vymyslel, celá zápletka se záměnou u přepážky a v Orient baru. Překvapivě dával film i tak smysl a byl divácky oblíbený. Ale teprve v nesestříhané verzi se plně rozvinula komediální složka, ke které značně přispěl i jmenovaný Jára Kohout. Dokonce si troufám říct, že jeho komediální podíl včetně hlášek byl větší než Oldřicha Nového. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Pradědeček Howarda Wolowitze a vynálezce Clark Kent brýlí Kristian s přehledem přetejká na stupeň vítěze v celogalaktické soutěži o nejslizštější filmovou postavu odevždy navždy a střídá tak Heydena Christensena z Epizody II Hvězdných válek. S větou "...protože jsem s vámi přestal mluvit slovy, ale začal mluvit tlukotem svého srdce." už byly všechny hradby probořeny a já v plodové poloze na okraji svého křesla prokousal nehty u zbytku. Btw, máte-li v sobě sebemenší stopy feministického cítění, you gonna have bad time. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (63)

  • Každý záběr byl točen jednou, maximálně dvakrát. (Kulmon)
  • Divák dostane hneď prvou scénou naservírovanú úsmevnú mystifikáciu, kde prostredie navodzuje skôr atmosféru gangsterského brlohu. Divák napäto očakáva melu, ale potom sa kamera presunie vpravo a veľké gangsterské tajomstvo je nám prezradené, pretože sa jedná o čašníkov. Režisér sa tak pohráva s mysľou diváka a dáva mu tým najavo, že je to celé jedna veľká hra a nič nemusí byť také, ako sa zdá. (Raccoon.city)
  • Róby a šaty pre Adinu Mandlovú (Zuzana) do filmu boli šité vo vtedy najprestížnejšom salóne v Československu – Salon Podolská. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama