Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Uprostřed pouště nalezne osamělý jezdec na oslu starého muže, který leží v bezvědomí ve stínu luxusního automobilu. Jezdec naloží starce na osla a odveze ho do oázy, čímž mu zachrání život. Lékaři napíše na jeho žádost své jméno a adresu. Uplynuly dva roky a montér Lojza Králů se již dávno vrátil domů do Prahy, do bytu, který sdílí s věčně ospalým kamarádem Edou. Poštou přijde Lojzovi nabídka na koupi velmi levného auta. Proto ho nepřekvapí, když ho druhý den v továrně hledá muž s automobilem. Není to však pan Pšenička s pragovkou, ale exoticky vyhlížející Izmail el Šarif s velkou limuzínou. Jako vyslanec tamánského ostrovního království přináší pověřující listiny. Zachráněný stařec, král Tamánie, nedávno zemřel a jmenoval Lojzu svým nástupcem. Lojza nabídku odmítne, ale pak zjistí, že by mohl prospět své továrně a získat zakázku na dodávku čerpadel a také pomoci zemi, jejíž ropné bohatství chce králův příbuzný princ Abdulah prodat firmě United Oil. Lojzova snoubenka Lenka se již vidí v roli královny. Lojza získá od ministerstva zahraničních věcí souhlas s odjezdem a dokonce dostane k dispozici vilu. Vylákán do hotelu se stane montér málem obětí nájemného vraha Pouparda, Abdulahova agenta. Lojza nakonec na ostrov neodjede. Tamánský lid povstal a prohlásil zemi republikou. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (85)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Né sice to ůplně nejlepší z bohaté Fričovi kinematografie ale přesto jsem se bavil. Zároveň jeden z jeho posledních flmových počinů.Šedesátá léta byli přece všeobecně krásná léta.A tady u nás se začalo aspoň na nějakou dobu konečně blýskat na lepší časy.No ale zpět k filmu už ta svatá trojkombinace Sovák,Kopecký,Brodský o něčem napovídala,a diváka jak tehdejšího tak i dnešního nemohla zklamat.V poslední vůli panovníka Tamánského souostroví byl montážník ČKD Lojza Králů(J.Sovák) ustanoven králem regentem.Před časem tam totiž sám pracoval resp.byl tam na montáži a kde zachránil život jednomu vyčerpanému starci.Následné Lojzovo panování z pověření trvá jen krátce neboť musí projevit státnickou moudrost osvíceného absolutistického monarchy.Toď alespoň něco krátce z děje. Nevím čím to je ale já tyto dávno zapomenuté příběhy z historie ať už jakékoliv prostě žeru.Vkusně natočený film i když trochu se zastaralým posláním.Jinak pozornému divákovi určitě neutekli bohaté záběry z tehdejší Prahy jako např:Hotel Holiday Inn-dříve International či palác Adrie-terasa,hotel Jalta,restaurace Expo 58, atd.Takový lepší nadprůměr 3,5/5. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Vaše Veličenstvo! - Neříkejte mi tak. Budou si myslet, že jsme ožralí." Ono není snadné, aby si dělník z vyspělé socialistické společnosti zvykal na sezení na ropném pramenu, řízení osobního velblouda, slasti v harému či nařizování poprav. Lojza Králů se k tomu postavil jako majitel selského rozumu a já se přitom dokázal celkem pobavit. Po zamyšlení nad tím, co bych dělal, kdybych se králem Tamanského souostroví stal já, tak mohu s klidným svědomím napsat, že mě by z blázince nedostala ani prezidentská amnestie. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jedna z největších proher Mac Friče. Roztodivný scénář, podivné vedení herců. Vizuál s monogramem Ester Krumbach. Po všech stránkách slepá ulička. Nicméně Sováka bych pochopila u Friče v očekávání další zajímavé práce po Pandrholovi, z druhé strany lituji, že si Mac tak oblíbil Bohdalovou a díky ní příští rok zazdil i takovou nadějnou Hvězdu zvanou Pelyněk. Aneb jak pravil Milda: "Brigitte Bardot hadr." ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Kultivovaná veselohra třicátých let, kterou v českém filmu tak nezapomenutelně opanoval Martin Frič, nezanikla beze stopy ani nástupem protektorátu, ani prosazením levicových konceptů znárodněné kiematografie, ani příkrovem komunistické poúnorové cenzury. To poslední, čím bychom si v tom pomyslném diskrétně choulostivém předivu souvislostí mohli pomoci, je černobílý pohled. Satira - nejvlastnější "vnitřno" filmu - s úspěchem využívá oficiální proklamace režimu k tomu, aby nahlížela se stále větší důsledností pod jejich povrch. O skutečném chodu komunistického režimu - nadto zábavnou formou - se tak dozvíme téměř vše. A skuteční králové kinematografie šedesátých let mohou, to, co opravdu chtějí: tvrdit muziku,která lechtá bránice, ale současně burcuje i šedou kůru mozkovou. Nemá smysl donekonečna opakovat, že Sovák a Brodský byli - a na stříbrném plátně stále jsou - skvělí a úžasní. Záměrně se zastavím u jiného skvělého představitele tvrdých hochů západní ražby: u Valtra (Waltra Tauba). Zasloužilého umělce, demokratického českého Němce, syna někdejšího generálního tajemníka Německé sociálně demokratické strany dělnické v Československu, Masarykova a Benešova podporovatele Siegfrieda Tauba. Muže, který se angažoval ve vynikajících představeních pražské antinacistické říšskoněmecké avantgardy třicátých let v Praze, antifašisty, který se během svého nedobrovolného skandinávského exilu seznámil a spřátelil s pozdějším spolkovým kancléřem a rovněž antifašistou-interbrigadistou španělské občanské války Willy Brandtem. Ze skvělého Taubova herectví se český divák mohl těšit jen občasně - šlo o "sociáldemokrata" a ke všemu Žida. Po roce 1968 ustal i tento Taubův kontakt. KRÁL KRÁLŮ nám na minimální ploše přibližuje vynikající umění tohoto věčného přítele našeho národa. I tak se tedy znásobují ony vazby na špičkovou, kultivovanou veselohru zakladatelských třicátých let naší národní kinematografie (CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE, EVA TROPÍ HLOUPOSTI). A s nimi - vím, je o ošklivé slovo - i povznášení a kultivování českého filmového diváka. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Třídně uvědomělý, spolehlivý a praktický montér těžebních zařízení Jiří Sovák je další filmovou postavou, ke které se donesla, pro čtenáře laciné literatury už úplně banální, zpráva o tom, že se má stát králem kdesi v Tramtárii, tedy Tamánii. Když se to však přihodí v socialistické společnosti, vyvstanou tu problémy vskutku nečekané. Na rok 1963 je film už dost odvážnou reflexí odlišných stylů vlád, i když stále pouze v hávu socialismu s lidskou tváří. (Velice odvážná je například věta o neoblíbenosti poprav v Československu.) Přes svůj ne příliš originální a snadno odhadnutelný humor je film díky galerii hereckých výkonů stále kvalitním Fričovým dílem. Za všechny alespoň geniální postavu totálního flegmatika Edy (absolutně zamlklý Vlastimil Brodský), jenž se zmůže pouze na to, aby v pyžamu, pochrupuje, blaženě stočen do klubíčka požvykoval buřta, kterého si právě v náměsíčném stavu přinesl z ledničky. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (16)

  • Kráľ Tamánského súostrovia, ktorého Lojza Králů (Jiří Sovák) zachránil a neskôr ho po svojej smrti menoval za kráľa, sa označoval ako Muhammad VIII. V skutočnosti s týmto prívlastkom vládli štyria panovníci. Tím posledným bol Muhammad VIII. al-Amin, posledný tuniský beg a prvý kráľ krajiny. (Raccoon.city)
  • Postava pána Pšeničku (Josef Kemr) sa počas celého filmu snaží predať staré auto Lojzovi Králů (Jiří Sovák). V titulkoch a obsahoch je popísaná táto osoba ako Pšenička, majiteľ staré pragovky, ale automobil, ktorý vo filme Pšenička predával, bol Ford Model A Tudor z roku 1928. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama