
Tohle není Kalifornie
-
This Ain't California
-
Toto nie je Kalifornia
Dokumentární / Historický / Sportovní
Německo, 2012, 90 min
Režie:
Marten PersielScénář:
Ira WedelStřih:
Toni Froschhammer, Bobby Good, Maxine GoedickePlakáty
Obsah
-
První celovečerní dokument německého režiséra Martina Persiela je dynamickou a svěží hymnou protispolečenské revolty mladých a v socialistické NDR téměř zakázaného sportu – skatebordingu. Režisér tu pracuje s archivním materiálem, konkrétně se skutečnými videozáznamy, které si v toho času nahrála parta tří kamarádů, fascinovaných tímto sportem, na 8 mm kameru. Persielův snímek sleduje tři představitele od jejich dětství v 70. letech přes období vzdoru v letech osmdesátých až po pád komunismu na podzim 1989, kdy se jim zásadně změnily podmínky života. Divákům se tak odkrývá skutečný obraz života mladé komunity skejťáků v NDR, jak ho ještě nikdy předtím neviděli.(oficiální text distributora)
- Nejen ve slunné Kalifornii propadla řada mladých lidí kouzlu skateboardingu. Jak ukazuje snímek Martena Persiela, již počátkem 80. let se začala v bývalé NDR formovat skupina nadšenců, pro které jízda na prkně s kolečky znamenala více než jen pouhou zábavu. Skateboard se pro ně stal ideálním prostředkem, jak prosvětlit šedou nudu života v totalitním státě. S využitím černobílých animací, náladového retrosoundtracku a nespočtu archivních amatérských záběrů tvůrci filmu přibližují počátky skateboardové subkultury v tehdejším východním Berlíně. Nečekaná smrt jednoho z prvních východoněmeckých skateboardistů Denise Paracecka se stala impulzem k setkání jeho přátel, kteří v uvolněném duchu připomínají časy, kdy pro ně skateboard představoval především symbol svobody a vzájemného přátelství. Zábavně sestříhaný snímek se důsledně vyhýbá romantizujícím klišé, hojně využívaným v rámci tzv. „ostalgie“.(MFF Karlovy Vary)
- Na drolícím se asfaltu bývalého východního Německa objeví tři kluci lásku ke skejtování. A to v zemi, kde je něco takového naprosto neakceptovatelné, a proto možná tak šíleně vzrušující. Punková pohádka o partě dospívajících, kteří s manickou energií zachytili svůj každodenní život na kameře Super 8, ukazuje život v NDR tak, jak nebyl dosud ve filmovém vyprávění ztvárněn. Snímek provází tři hlavní představitele od jejich dětství v 70. letech a období vzdoru v letech osmdesátých až do podzimu roku 1989, když jim bylo zhruba 20 let a kdy se náhle a jednou provždy změnily jejich životní podmínky.(Das Filmfest)
- Jak jde dohromady tesilové východní Německo a rozevlátí příznivci skateboardingu? Na drolícím se asfaltu uprostřed betonové džungle je možné objevit lásku ke skejtování. Absurditu situace podtrhuje formální stránka punkové pohádky o partě skejťáků z NDR. Ta je natočená filmovou kamerou Super 8 a provází tři protagonisty příběhu od dětství v 70. letech až do podzimu 1989, kdy jim bylo zhruba dvacet.(Elbe Dock)
- přehled
- komentáře
- zajímavosti
- ocenění
- videa
- galerie
- ext. recenze
- ve filmotéce
- v bazaru
- diskuze
-
Photo © Stamm Film
-
- Ve filmu je nesprávně uvedeno že na pražských závodech Euroskate 88 byli američtí skateboardisté Mark Gonzales a Steve Cabalero, kteří tam ovšem vůbec nebyli, hlavně proto, že se jednalo o evropské závody. (Hawaj)
83%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Nevhodný mládeži do 12 let
![]() |
03.10.2013 Film Europe |
---|---|
![]() |
01.08.2013 Film Europe |
![]() |
16.08.2012 Farbfilm Verleih |
Podobné
- King Skate (2018)
- Bones Brigade: An Autobiography (2012)
- Street Dreams (2009)
- Paranoid Park (2007)
- Christian Hosoi: Vycházející slunce (2006)
- Sk8aři (2005)
- Legendy z Dogtownu (2005)
- Skřípění (2003)
- Stoked: The Rise and Fall of Gator (2002)
- Dogtown and Z-Boys (2001)
Kmotr
Série klipů sestavená z archivních amatérských záběrů doprovází vzpomínky na volnomyšlenkářské období se skateboardem v ruce. Černobílé, barevné záběry jsou mixované s animací a doprovázené dobovou hudbou osmdesátých let, která dodává autentickému materiálu dynamické tempo. Ve zpravodajství NDR byla skatebordová kultura označena za virus šířící se ze západu, před kterým je třeba chránit německé děti a udržovat jejich morálku před stykem s agresivním nešvarem na kolečkách. Úsměvný dokument, který obsahuje i historickou výpověď o těžké době, plné mladistvého ideálu a touhy po svobodě. FFKV(1.7.2012)
Safrine
Východní Německo a skateboarding – že to nejde dohromady? Ale ano, všude tam kde vyroste betonová džungle, se objeví několik děcek, které mají o pár koleček a prken navíc. Dokument působivě živou formou nejen, že přibližuje počátky skateboardingu schované za stínem Berlínské zdi, ale také přináší upřímnou vzpomínku, poctu a vhled do života nedávno zesnulého skateboardisty Denise Paracecka/Panika. Film umně propojuje vyprávění teď již dospělých skateboardistů, černobíle animované vzpomínky a archivní materiál ze života skateboardistů natočený na 8mm kameru. Příjemně také překvapí (a pobaví) několik narážek na bývalé Československo, v kterém, jak se zdá, bujel skateboarding ještě více než v NDR.(2.7.2012)
Pepinec
Kdybych býval věděl, jakou má letní kino v Riegrových sadech kulisu, byl bych do něj nechodil, protože polovičku filmu jsem pročučel na nádhernou scenérii nasvíceného Pražského hradu. Romantika až za roh žižkovského stadionu, jen kdybych tam zrovna jak na potvoru nebyl sám. Ono ale vlastně asi dobře, protože holka, kterou zajímají skejťáci, zase nezajímá mě, no a navíc byla vážení taková kosa, že při své nekonečné gentlemanské dobrotě bych ve snaze udržet rande při životě dokoukal biják ve spodním prádle. Cestou do kina jsem si klepal na čelo, co to zase dělám, že jdu na německý dokument o prkínkářích, ovšem při návratu jsem byl sám sobě hrdinou za to, že jsem opět vychytal krásný zážitek. Jestli mají podobné pocity skejťáci při zdolávání ramp, asi jim už rozumím.(14.9.2013)
vander19
Zaujímavý názov. Až po začiatku som si uvedomil, že je to vlastne dokument. Kvalitný dokument zobrazujúci partiu 3 mladíkov, ktorím učaroval skate. To bolo vo východnom bloku niečo nepredstaviteľné. Západný šport sa naplno zahryzol do východného Nemecka. Symbolom bol mladík menom Panika. Hlavne jemu je venovaný tento film, ktorý mu vzdáva poctu.(24.8.2014)
Tsunami_X
Lehké pomníkování, které tahají výš fajnové montáže archivních materiálů, přímost zúčastněných a schopnost reflektovat dobu, která nás obecně pálí, ale rádi na ni s dostatečným distnacem vzpomínáme. A taky Lucie postrach ulice. Jen škoda, že díky všem těm osobním vazbám to nakonec končí asi natřikrát a ne moc rázně.(1.7.2012)