Režie:
Matěj ChlupáčekScénář:
Jan MazanecKamera:
Alexander ŠurkalaHudba:
Jan StehlíkHrají:
Tereza Vítů, Adrian Jastraban, Marian Roden, Petra Lustigová, Jan Komínek, Marika Šoposká, Kryštof Hádek, Ondřej Malý, Hana Vagnerová, Kateřina Winterová (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Celovečerní debut nejmladšího českého režiséra Matěje Chlupáčka vypráví příběh dospívající dívky Jolany, která je předmětem sexuální touhy svého nevlastního otce. Problémy v rodině nedokáže řešit, ztrácí schopnost komunikace i se svými kamarády a stále více se propadá do uzavřeného světa svých představ. Doma hru na šťastnou rodinu hrát nedokáže, svět venku ji vysává, má strach, ale submisivní erotické hry zároveň neodmítá. Neúnosnost situace a řada dramatických okolností doženou hlavní hrdinku až do nevěstince, kde se její postavení dále vyhrocuje. Ale je otázka, co Jolana vlastně chce? Není útěk do snů lepší než drsná okolní realita...
Čerstvost pohledu začínajícího filmaře, který nepracuje v zaběhnutých vzorcích, se ve filmu Bez doteku kloubí se zkušeností již protřelých profesionálů štábu. Výsledkem je snímek s ojedinělými režijními prvky, který se nebojí nabízet divákům spíše otázky než odpovědi. Zároveň disponuje přesnou výtvarně dokonalou kamerou a uvěřitelnými hereckými výkony, které filmu dodávají až mrazivou věrohodnost. Režijní debut nejmladšího režiséra ve střední Evropě nelze přehlédnout. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (142)
Možná, že autoři měli dobrou snahu něco sdělit, ale nepovedlo se to. I když distributor láká na drama o sexuálním obtěžování, pravda je někde úplně jinde. Tohle se řeší asi prvních dvacet minut a pak vše skončí bez jakéhokoli výsledku a řešení. Scénář bohužel absolutně nefunguje a zoufale nudí. Postavy postrádají motivaci a věci se tu dějí bez vysvětlení. Absolutně jsem nepochopil, co chtěl autor sdělit, což je zásadní problém. Proč postava Hádka miluje Vítů, ač ji viděla jedinkrát v životě? Jak je možné, že hlavní hrdinka kdysi dělala v "bordelu" a my se to dozvídáme oklikou a vůbec to sem nepasuje? A co se stalo s nevlastním otcem? Co má znamenat linie s "duchem"? A tak bych mohl pokračovat dál. Dramaturgie tu zkrátka nefunguje a nezakryje to ani talent Matěje Chlupáčka, který dovede scénu dobře postavit, nasnímat, sestříhat a dodat jakous takous atmosféru, jenže to prázdno tu je prostě dál. O samoúčelných a zbytečně násilných sexuálních scénách raději pomlčím. Jediné, co stojí za zmínku, jsou herci, kteří sice nemají co hrát (s výjimkou fantastického Malého, který slizouny umí), přesto ždímají z ničeho maximum. Ať už mluvíme o Tereze Vítů, Marianu Rodenovi nebo Kryštofu Hádkovi - všichni jsou velmi dobří a dělají, co to jde. Od slabého hodnocení to ale nezachrání ani oni. 30% ()
Art verze ČARODĚJE ZE ZEMĚ (K)OZ, která je svým systematickým užíváním elips a následným zasazením do kontextu dostatečně ozvláštňující natolik, že má člověk tendence zapomínat na významovou banálnost a příšerné vedení téměř všech herců. Nejvíc překvapující ale je, že i navzdory režijní explikaci a způsobu vyprávění, které odpovídá spíše tomu uměleckému než klasickému, jde o konvenčně strukturované dílo s třemi akty. Více v analytické (meta)kritice. ()
Je mi to moc líto, ale bohužel musím udělit nejnižší hodnocení. Bez doteku nefunguje snad ve všech ohledech, výjimkou je snad pouze herecká kreace kreace Ondřeje Malého, ale to je na film málo. Po celou dobu projekce jsem měl pocit, že se stříhalo až příliš. Film působí torzovitě a jakoby nedodělaně. Dialogy jsou strašlivé a někteří herci s nimi měli velké problémy. Ani jedna postava mi nebyla sympatická, prakticky všechny mi byly ukradené a bohužel i hlavní hrdinka. Ty "erotické" scény mi přišly, že jsou tlačeny příliš na pilu. Pak mi vadilo, že herci, kteří byli představeni na premiéře, tak se ve filmu pouze mihli ve dvou, max. ve třech záběrech (Jan Komínek). Dále jsme řešili kauzu "sádra" a ani tam to nebylo uspokojivé. Ani technická stránka nebyla úplně fajn, někdy jsem měl pocit, že sleduju amatérský film. A bylo by toho víc, ale tohle jsou základní body. Takže de facto jediná pozitivní věc, kterou jsem si z Bez doteku odnesl, s filmem vůbec nesouvisí: Jirka Kocman je fakt hezký kluk. ()
Sedmnáctiletý puberťák si natočil svoje erotické fantazie. Asi se mu líbila Terezka Vítů (což se vůbec nedivím), tak jí tam dopsal co nejvíc pikantních scén. Přitom první polovina je velmi slibná! Skvělý Roden hraje dost nejednoznačnou postavu (scéna s holením a žiletkou) a jeho vztah mezi ním a hlavní hrdinkou je zajímavý, napínavý. Když jsem se dozvěděl, že jde o film o znásilnění, bál jsem se, že zase uvidíme pravidelnou dávku klišé (dívka se po znásilnění myje ve sprše a říká ,,Připadám si tak špinavá!"), k čemuž naštěstí nedojde. Divák tápe, jestli Jolaně zneužívání vadí, jestli jí ničí nebo je jí snad dokonce příjemné? Což je osvěžující pohled na tuto problematiku. Problém ovšem nastává v druhé polovině. Film se přesune do prostředí bordelu a zničehonic se změní ze zajímavého dramatu do samoúčelné přehlídky chlapů, co nebohou Jolanu pořád znásilňují a mlátí. A ona? Jenom smutně kouká. Takže úplně nevím, jak si s tím jako divák počít - proč na něco takového koukat? Motivace postav se tak nějak rozplynou do ztracena a film začne ze všeho nejvíc připomínat knihy markýze de Sade - nebohá dívka trpí ve světě nadržených mužů, ale divákovi (čtenářovi) je to kvůli povrchnosti postav a nemožnosti ztotožnit se s nimi vlastně úplně jedno. ()
50%.. Na slušné úrovni film drží zejména excelentní herecké výkony Mariana Rodena a Ondřeje Malého. Především scény "nevlasní otec vs. Jolana" a "šéf bordelu vs. Jolana" mají díky nim potřebnou sílu. Bohužel, film sráží místy opravdu hloupé dialogy a taky sice originální, ale divácky nepříliš vděčná forma vyprávnění. Nakonec bych ještě vyzdvihnul velmi dobrou technickou stránku filmu a hudbu. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (7)
- Tento snímek byl natočen během neuvěřitelných 20 natáčecích dnů. Natáčelo se v Praze, např. u Žižkovského tunelu. (Luzzi)
- Matěji Chlupáčkovi bylo během natáčení pouhých 17 let, přesto si získal naprostý respekt všech členů štábu. (Luzzi)
- Původně měla hlavní roli ztvárnit jiná mladá herečka. Tereza Vítů se však režisérovi líbila více a na poslední chvíli byla hlavní role přeobsazena. (Luzzi)
Reklama