Režie:
William FriedkinScénář:
Reginald RoseKamera:
Fred SchulerHrají:
Courtney B. Vance, Ossie Davis, George C. Scott, Armin Mueller-Stahl, Dorian Harewood, James Gandolfini, Tony Danza, Jack Lemmon, Hume Cronyn (více)Obsahy(1)
Jeden člověk zemřel, život druhého je v sázce. Dvanáctičlenná porota rozhoduje o osudu mladíka, jemuž hrozí obvinění z vraždy otce... Americké soudní drama Dvanáct rozhněvaných mužů (1957) patří mezi klasická díla světové kinematografie. Původně se však jednalo o řadovou televizní hru v rámci dramatické antologie Studio One, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. Univerzální téma dvanácti porotců rozhodujících o vině či nevině mladíka obžalovaného z vraždy svého otce představuje dodnes vděčný námět pro filmové i divadelní tvůrce. Vlastní verzi slavného námětu natočili filmoví velikáni jako Nikita Michalkov nebo William Friedkin, jenž původní téma rozvinul o reflexi rasové nesnášenlivosti ve společnosti díky obměně osobností v porotě. Friedkinův poutavý remake z roku 1997 zaujme po vzoru původního snímku silným hereckým obsazením, jemuž vévodí Jack Lemmon. Ten ve filmu ztvárnil ústředního porotce č. 8, který zpočátku stojí proti totální přesile, protože jako jediný není přesvědčený o vině obžalovaného mladíka. Ve hře je ale nejzávažnější obvinění z úkladné vraždy prvního stupně a trest smrti, pokud si budou jisti o jeho vině nade vši pochybnost. Kolem zdánlivě jasného případu se strhne vášnivá polemika. Dvanáct porotců znamená dvanáct různých pohledů na důkazy a výpovědi, které zazněly během soudního přelíčení. Dospět k finálnímu verdiktu může být nakonec mnohem komplikovanější, než se na první dojem mohlo zdát. (Česká televize)
(více)Recenze (122)
Jeden z nejvěrnějších remaků. William Friedkin natočil v podstatě stejný film, jako byl originál, jen s jinými herci a s pár drobnými změnami (porotci tmavé pleti, současnost). Děj snímku se originální verze drží jako klíště a i dialogy jsou vesměs stejné. Je to jako na divadle, kdy jeden večer hraje v dané hře jedna herecká parta a další večer se vystřídá s jinou. A právě co se týká herecké sestavy, tak ta včerejší (tím myslím tu z originálu) vítězí. Pokud jde o děj a atmosféru, tak to jsou si oba filmy prakticky rovni, ale verze z roku 1957 má herecké obsazení i výkony jednoznačně lepší (největší botou této verze je Edward James Olmos, ten vypadá jako stoprocentní Mexikánec, emigranta z východní Evropy jsem mu nevěřil ani na vteřinu). Tím nechci říct, že by zdejší herecké obsazení bylo špatné, to ne, ale na originál prostě nikdo z nich nestačil, a proto má tento film o hvězdičku méně. ()
Áno, námet nie je v ničom originálny, je to klasický remake, naviac televízny, snažiaci sa preniesť príbeh filmu staršieho dáta do modernejšiej podoby. A darí sa mu to, námet, zápletka, svižné tempo, vtip i pointa sú identické, tie neztratili nič na svojej kvalite. Herci, niektorí dokonca aj hviezdni, odviedli poctivý výkon a právom sa môžu rovnať onému známejšiemu predchodcovi. Charaktery sú perfekne vypracované i zahrané, len ťažko hľadať v nich odchýlku pred a po, teda opäť poctivo odvedená práca aj zo strany režiséra. Teda aj atmosféra vyznieva veľmi podobne ako u predchodcu. Možno bolo na mňa vybraných až príliš veľa černochov, čo je nezvyklé, aj keď nevieme, v akom meste sa príbeh odohráva, a či nie sú nasilu pretláčaní (ako sme toľkokrát zvyknutí z amer. filmov a seriálov), aby tvorcov nikto nemohol obviniť, že je to 'belošský' film. Možno mohli byť obsadené aj iné početne dosť zastúpené "menšiny", napr. Hispánci či Portorikánci, ale samozrejme, to celé zohráva v sumáre iba veľmi marginálnu váhu. ()
Tenhle remake má jednu slabinu - nijak se neliší od svého 40 let starého předchůdce. Snad byl použit i totožný scénář se stejnými dialogy, přibyly barvy, jiné herecké obsazení, obsahující také afroameričany... jinak nulový přínos pro kinematografii - nic není výrazně lepší ani horší oproti původní verzi, zkrátka mi ten film přijde dobře udělaný, leč naprosto zbytečný. 75% ()
Film postrádající střih klade velký důraz na herce. A tenhle televizní snímek má silnou hereckou výbavu. Možná čekáte doslovné srovnávání s původním filmem, v němž se blýsknul i Jiří Voskovec, ale myslím , že bychom porovnávali nesrovnatelné. Remake, jehož ohodnocení právě čtete možná nemá tak silné ambice, nicméně to nevadí. Dokázal zaujmout i přes očividně levný rozpočet a krátkou natáčecí lhůtu. Tento fakt způsobuje zručná režie a především oněch dvanáct "rozhněvaných", jenž zaslouží za svůj výkon absolutorium. Je to další důkaz, že se dá natočit dechberoucí film i bez finanční podpory. ()
Friedkin hodil Lumetovu klasiku do barvy, další výraznější obohacení tu nevidím. Vlastně ano, sestava se změnila tak, aby byla politicky korektní, krom ženy, kterou automaticky vylučuje název, chyběli jenom Asiat a homosexuál (že by Sedmička?). Práce kameramana ve stísněném prostoru je obdivuhodná, dusno hmatatelné, herecké výkony věrohodné. Zkrátka nic špatného, jenom už to tady jednou bylo. V takřka identické podobě. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, Danoboss ()
Galerie (99)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (3)
- Drama vzniklo původně jako řadová televizní hra, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. (Olík)
- Jack Lemmon (Porotce č. 8) byl za svůj výkon nominován na Zlatý glóbus, ale prohrál s Vingem Rhamesem, který cenu obdržel za film Don King: Jenom v Americe (1997). Po vítězství Rhames pozval Jacka Lemmona, aby se k němu připojil na pódiu, a tam mu k překvapení všech předal svou cenu. Lemmon prohlásil, že tento okamžik byl jedním z nejsladších v jeho životě. Jack to vzal samozřejmě jako gesto a po skončení ceremoniálu Vinga vyhledal, aby mu trofej vrátil, ten však trval na tom, že patří jemu. The Hollywood Foreign Press Association později oznámila, že pro Rhamese nechají připravit duplikát ceny. (sator)
Reklama