Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Príbeh filmu sa odohráva v malom ruskom meste, kde po páde socializmu akoby neexistovala žiadna budúcnosť. 16-ročnú Lilyu jej matka zanechá doma a odíde so svojím priateľom do USA. Opustená Lilya sa začne prostituovať a nádej nachádza až keď stretne Andreja. Ten jej sľúbi lepšiu budúcnosť vo Švédsku. Keď však dorazí do vysnívaného kapitalistického sveta, prichádza na to, že jej rytier na bielom koni ju podviedol a v skutočnosti je zapojený do obchodu s bielym mäsom. Tento tragický príbeh mladého života, ktorý nikdy nedostal šancu, je vďaka dokumentaristickému štýlu plný autenticity. Zaoberá sa nielen aktuálnym problémom úpadku mládeže v zlých sociálnych podmienkach, ale aj bezradnosťou adolescentov nechaných napospas krutému svetu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (185)

Matty 

všechny recenze uživatele

Hned první scéna, oživená hudbou Rammsteinů, slibuje moderní a drsný film, jenže Lukas Moodyson se drží při zemi a vcelku nenabízí žádné formální ani obsahové zpestření. Jako by chtěl natočit film realistický, ale ne naturalistický, film o hnusných věcech, ale přitom film vizuálně pěkný, film pro otrlé diváky, ale přitom pro všechny. Lilja neopatrně osciluje na mnoha hranách. Touha praštit nás do oči nepřikrášlenou skutečností se bije s melodramatickými gesty (roztrhání matčiny fotky, vyhození „špinavých“ peněz), nevěrohodným chováním postav a mimořádně špatnými hereckými výkony. První hodina zcela postrádá nějaké drama, jde o násilné vršení „škaredých“ pravd o světě „tam někde na východě“ (ač vlastně za humny), bez náznaku změny jedním či druhým směrem. Teprve po přesunutí děje do Švédska začíná vše neodvratně směřovat k na začátku naznačenému tragickému konci. Ale ani s ním nepřichází žádoucí katarze, naopak budí nechtěný smích (umělá křídla jako znak padlých andělů a naivní představa „co kdyby…“). Lilja chce být současně dokumentem a dojemným příběhem jedné dívky, ale vlivem své vlastní urputnosti nedokáže být ani jedním. Sledoval jsem ji bez zájmu a svým vyzněním mě z letargie nevytrhla, naopak přesvědčila, že je lepší sedět doma na zadku a o zbytek světa se nestarat. 55% Zajímavé komentáře: Radko, rawen ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Přílišné tlačení na pilu & další film do mé osobní nemilované škatulky "proč se nechává tak hnusně vojebávat a něco s tim proboha neudělá?!" (zde to navíc platí nejen metaforicky). Za zhlédnutí snímek s přimhouřením obou očí stojí (mj. např. díky scéně loučení s matkou), leč zároveň si u něj bohužel nelze nepovšimnout nepěkné předpony "pseudo-", která mu samozřejmě poněkud sráží reputaci... P.S.: Oksana má jeden z nejkrásnějších úsměvů. ()

Reklama

Fr 

všechny recenze uživatele

LILJA BYLA VŽDY NECHTĚNÉ DÍTĚ A PROTO SE O NÍ JIŽ DÁLE ODMÍTÁM STARAT. TÍMTO JI PŘEDÁVÁM DO PÉČE STÁTNÍCH ORGÁNŮ.... /// Ze života sovětské ,,děvočky“, na kterou maminka (po odjezdu do Ameriky), tak nějak ,,zabudla“. Příběh bez špetky optimismu, (JDI DO MĚSTA, ROZTAHUJ NOHY, VYDĚLEJ PRACHY…) ruská realita opírající se o ten jedinej (ale spolehlivej) nástroj, stavějící na síle depresiva ruskýho sídliště a naivity 16ti letý holky, která nechápe životní realitu a hledá štěstí tam, kde není (a nikdy nebylo). Další z (mnoha) příběhů ze světa, kterej stojí za hovno. Věřím na chvíle, kdy smrt je vysvobozením. Bohužel ŽIVEJ JE ČLOVĚK JENOM MALEJ OKAMŽIK, ALE MRTVEJ CELOU VĚČNOST. Lidi jsou odpad, a tenhle film je hnusnej hlavně tím, že se to opravdu děje. Sami rusové prej říkaj, že narodit se jako Rus, je trest. Přesto se nenechám strhnout Liljiným osudem a fláknu ,,jen“ 3*. Von totiž i příběh ze zkurvenýho života jde natočit líp. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nechápu, proč všichni v Rusku nosej po kapsách lepidlo. 2.) Dostala jsem na výběr: buď sirotčinec nebo ulice. V Rusku! 3.) Chystám se pást (pro změnu ve Švédsku). 4.) Thx za titule ,,divobij“ a ,,kafeid“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ** ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Neobvyklý film, ke kterému jsem si dokázal během chvíle udělat velký vztah. Jenže časem to začalo uvadat, a samotný vrchol už mě absolutně nepřekvapoval. Na druhou stranu, to tak zlý taky není, mohlo by bejt daleko hůř. Zásadní ale na tomhle filmu je, že se odehrává v jedné zapomenuté čtvrti kdesi v obrovském Rusku. Na západě maj holky problémy s tím, co si koupí, a ona je ráda, že vůbec žije. Je to těžký si představit, kór když to neznám ze skutečnosti. Ale tenhle film mi to podle mě ukázal dost syrově i když mohl přitvrdit. Určitě mě dál potěšila hudba. Dlouho jsem ve filmu neslyšel Rammstein a nějaký ten ruský trance. Proto i v tomhle případě hodnotím kladně. Ale víc jak tři hvězdy tomu stejně nedám. Poslední půl hodina a příjezd do Švédska už byly trošku mimo. Krom toho nechápu, proč film je v koprodukci Švédska a Dánska, když se celý odehrál v Rusku, s ruskými herci a ruskou mentalitou. Divnejch věcí je na tomhle filmu ale víc. To ale neznamená, že je nějak extra špatný. To určitě ne, jenom jsem při těch smutných scénách nedokázal být smutný i já. Spíš jsem z toho všeho měl dost zvláštní pocit. ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

V prvé řadě mám problém pochopit, proč film, jehož hlavní postava je Ruska, jehož děj se ze dvou třetin odehrává v Rusku a jenž je natolik odvážný, že život nemajetných v Rusku spojuje s amorální bídou, proč tento film natočili Švédové. Stál na začátku motiv natáčet o švédském obchodu s bílým masem, kritika ruských poměrů nebo jen přání prostě vyprávět jeden životní příběh? Ve výsledku je to jedno, protože ve všech třech záměrech jsou díry (první je odbytý, Moodysonova povolanost k takovémuhle angažovanému vymezování je přinejmenším sporná a na osobní příběh je tu málo osoby a příliš snahy o společenskou kritiku). Nabízí se srovnání s Rosettou; i tady ztvárnění a charakteristika postavy ustupuje popisu společenských poměrů, je tu ovšem ten podstatný rozdíl, že Lilja se aspoň snaží fungovat jako film a trochu experimentuje se stylem, není to jen prodloužená hyperrealistická verze televizních novin. Veškerou munici si ovšem Lilja vystřílí hned na začátku (působivá expozice a rozloučení s matkou, po kterém by člověk ten pokus o sebevraždu sám doporučil), pak začne Moodyson honit zmíněných příliš mnoho zajíců a podbarvovat to neskutečně naivním důrazem na náboženskou oddanost, kvůli čemuž se i závěrečný potenciálně dojímavý kontrast mezi snem a realitou mění v prachsprostý kýč. Já nevím, po mně prostě nikdo nemůže chtít, abych brečela u filmů, kde jen všichni svěsí ruce nad svým údělem a nepokouší se sebeméně mu vzepřít. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (6)

  • Oksana Akinshina (představitelka hlavní role) se musela s režisérem Lukasem Moodyssonem během natáčení filmu domlouvat přes tlumočníka, protože neuměla anglicky ani švédsky. (pUnck)
  • Asistentka režie, Alexandra Dahlström (známá z jiného filmu režiséra Lukase Moodyssona, LÁSKA JE LÁSKA) si ve filmu zahrála také. Můžeme jí vidět na balkóně, když Lilja škrabe do lavičky nápis "Lilja 4-ever". (pUnck)
  • Některé scény byly natáčeny v Paldinsku, ale větší část v Tallinu. (pUnck)

Související novinky

V lednu k filmům i přednáška a výstava

V lednu k filmům i přednáška a výstava

11.01.2009

A opět je tady nabídka Skandinávského domu, který pro vás pravidelně pořádá projekce zajímavých severských filmů. Během ledna vás čeká čtvero poklidných večerů v komorních prostorách kina Atlas …

Reklama

Reklama