Režie:
Henri VerneuilScénář:
Vahé KatchaKamera:
Claude RenoirHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Omar Sharif, Jean-Paul Belmondo, Dyan Cannon, Robert Hossein, Nicole Calfan, Renato Salvatori, José Luis de Vilallonga, Raoul Delfosse, Roger Lumont (více)Obsahy(1)
U nás téměř neznámé akční drama slavného francouzského režiséra Henriho Verneuila, držitele čestného Cézara za celoživotní dílo, přivádí na scénu Jean-Paula Belmonda a Omara Sharifa ve strhujícím příběhu zkorumpovaného policisty, který po nádherné řecké krajině honí zloděje, jenž stál za kolosální loupeží diamantů v Aténách. V typické belmondovské gangsterce se můžete těšit především na bleskový spád děje a velké množství kaskadérských scén, které odhalily samý kadlub Belmondových úžasných schopností. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (116)
Taková klasická akční kriminálka, která ještě fandí lupičům. Zvláště když tím hlavním je Azad (velký sportovec Jean-Paul Belmondo), jehož nejbližším spolupracovníkem je Ralph (Robert Hossein). A jeho protivníkem je sadistický samostředný policejní inspektor Abel Zacharia (Omar Sharif), který je schopen všechny zabít. Jde o perfektně provedenou loupež diamantů v hodnotě milion dolarů v Řecku, v Athénách. Samozřejmě tam musí být žena, která dělá pro Zachariu, ale nakonec Azadovi pomůže, je jí smyslná Lena (Dyan Cannon). A pak dívka, kterou si kvůli Leně musí udobřovat, Helena (Nicole Calfan). Je to velmi napínavé s dramatickou automobilovou honičkou, střílením, pěstními souboji a trochou akrobacie. A jak je pravidlem, lupiči se musí kořisti vzdát, aby si zachránili životy a svobodu a proradný policista umírá. Napínavé, zajímavé, ale ničím nevybočujícím. ()
Belmondo, Hossein, Sharif, záruka kvality kinematografie. Vydařený film o zkorumpovaném, policistovi, dvou zlodějích, co jsou mistry v otvírání trezorů, zvláště když jsou v nich drahé kameny, to vše v Athénách v sedmdesátých letech. Automobilová honička v městských ulicích byla naprosto špičková a škoda minima dialogů, proto jsem tu jednu hvězdu z filmového nebe sundala. ()
Aténské kriminální klání mezi Belmondovou bandou lupičů a jedním zkaženým šerifem Omarem. Rozdělené na několik velmi poutavých epizod (úvodní na detail dbající procedura loupeže, poctivý car chase Fiat vs. Opel, ochutnávka řeckých specialit či uzemnění šviháka bazénového), místy okořeněné groteskními situacemi (liskáním budiž světlo, ztěžka oddechující klaun) a protkané výživnými kaskadérskými kousky Bébela (MHD zadara, vyklopení z náklaďáku). Sice to drobet zavání kacířstvím (snad to bylo i tím nezvyklým dabingem), ale místo na slunci tentokráte Belmondovi uzmul hamižný polda Sharif, který se až do poslední chvíle pohyboval na místech, kde to sype.. ()
Od začátku jsem si užíval napětí, které dokáže připravit jen Francie sedmdesátých a osmdesátých let. Tiché, nemluvné scény, záběry, které nepotřebují slova. Škoda jen slabšího příběhu, který ale svojí grácií zachraňoval právě Jean-Paul Belmondo. Ten ale předváděl i hodně kvalitní kaskadérské kousky. Když ležel na vyklápěčce, která do stráně začala shazovat nějaký písek nebo štěrk, čekal jsem, jak to všecko dopadne. To, že Jean-Paul do stráně spadne a začne padat formou nárazů o zem a následných kotrmelců ještě zhruba asi 100 metrů jsem fakt nečekal. Bodejť bych čekal, když jsem poslední dobou přesycený všemožným digitálem, u kterého herec pomalu nehne ani brvou. Ještě, že existují tak poctivé filmy, jaké uměla jenom tahle nezapomenutelná Francie. Musím říct, že byla radost na takový film koukat. ()
Film má aj nejaký príbeh, ale viac sa mi zdal ako epizódy zo života trezorového zlodejíčka z čias, keď sa ešte program ukladal na dierny štítok. Ako Belmodovu akčnú exhibíciu by sa to dalo zobrať, ale všetky tie nelogickosti mi bránili v dobrom zážitku. Pri auto naháňačke nejakých starých kraksní som si uvedomil, že oproti tým dnešným prehnaným digitálnym je jednoducho skutočná a má niečo do seba. ()
Galerie (21)
Photo © Columbia Films
Zajímavosti (7)
- Film vznikal ve francouzsko-italské koprodukci a natáčel se v Athénách, kam byl dějově zasazen (interiérové scény byly pořízeny ve francouzských studiích). (argenson)
- Když si Jean-Paul Belmondo scénář přečetl, byl nadšen svou postavou sympatického zloděje Azada a potvrdil své učinkování ještě před odjezdem do Rumunska na natáčení Manželů z roku ll (1971). (Pierre)
- Jean-Paul Belmondo s režisérem Verneuillem obdivovali automobilovou honičku v liduprázdných uličkách San Francisca z filmu Bullittův případ (1968). Při filmování Kořisti se rozhodli jít ještě dál a natáčeli honičku za běžného provozu v Athénách, aniž by kohokoli evakuovali. (Zany)
Reklama