Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Nicolas HayerHudba:
Paul MisrakiHrají:
Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Michel Piccoli, Philippe Nahon, Marcel Cuvelier, Jean Desailly, Fabienne Dali, Monique Hennessy, Volker Schlöndorff (více)Obsahy(1)
Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.
Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (61)
Noirovská výrazová zmes ponurého krimi a sveta parížskeho podsvetia, trilerom by som to nenazval. Belmonda nemusím a tu je naviac na postavu trochu mladý. Film má pár fajn momentov, zvyšok však viacmenej tvoria ukecané dialógy a flm sa dopredu príliš neposúva. Všetky postavy sú gauneri a tak je v podstate jedno, kto koho odbachne. Film postráda akékoľvek napätie (na triler trestuhodné), mňa tak do značnej miery nudil, postavy mi boli šum-a-fuk - proste ma film nedokázal vtiahnuť. ()
Scenár je sám o sebe kvalitný, v rámci žánru ale ľahko zameniteľný. Česť v podsvetí je niečo odlišné, ako dodržiavanie pravidiel v reálnom živote, postavy Práskača si žiadne sympatie nezaslúžia. Vraždia hlava nehlava a potom aj ten záver je očakávaný a vlastne jediný možný. Mellvile si skvelo pohráva s noirovou atmosférou, avšak nemôžem tvrdiť, že by sa napätie dalo krájať. ()
Melville tento film pojal ve stylu Noir se vším všudy a také jako obrovskou poctu svým oblíbeným americkým kriminálkám. Vizuální stránka je perfektní, hrozně se mi líbily ty všudypřítomné tmavé odstíny, co vytváří tu pravou Noirovou atmosféru. Hodně tomu pomáhala i černobílá kamera, která zde byla skutečně efektivní a film by v barvě vůbec nemohl fungovat. Příběh a scénář mi pořád ještě nepřipadaly na tak vysoké úrovni jako u pozdějších Melvilleových filmů. Práskač si ještě nelibuje v mlčenlivých scénách a není tak syrový a chladný. I tak má ale solidní atmosféru, kterou právě vytváří ten úžasný černobílý tmavý vizuál. I Belmondo je zde stylový a cool, podobně jako by byl na jeho místě Delon. Akorát příběh je ve druhé polovině i na Melvillea moc složitý na pochopení. Asi má zase svůj dvoj význam, ale ten mi nedošel. Slabší čtyři. ()
Velice zajímavě poskládaný příběh kriminálních živlů, jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet, k tomu já sedla na ten připravený lep s práskačem.. Ovšem pánové Serge Reggiani a Jean-Paul Belmondo to rozehráli fantasticky, oba výborní.. Snímek je moc pěkně natočený a má úžasně potemnělou atmosféru, u mě spokojenost.. ()
Jean-Pierre Melville je udajne jeden z najdolezitejsich tvorcov francuzskeho filmu, no ale potom to aj tak s Cinema Francaise vyzera. Okrem dobrych gangsteriek /Le Clan Sicilien/ a par drsnych filmov s panom Belmondom sa tam maloco dobre urodilo, a hnoja /Loni v Marienbadu, Hiroshima -mon Amour/ je v Cinema Francaise tiez pozehnane. Tento noir je priemer najpriemerovatejsi. Namet je nudny, nestrhne, film nema tempo a ani poriadne herecke vykony + casto poznat lacne televizne kulisy, teda najme, ked sa film odohrava v interieroch. Raz darmo, Treti Muz z roku 1949 je pre mna najlepsi europsky noir, a ked chcem fuckt najlepsie noiry, ci chcem, ci nie, musim pozerat US tvorbu, tam sa totiz tocili najlepsie noir filmy. Jo, a viem aj o tom, ze k Melvillovi a jeho tvorbe sa hrdo hlasi Quentin Tarantino. 50 % ()
Galerie (48)
Zajímavosti (1)
- Jean-Pierre Melville v tomto diele adaptoval klasický hollywoodský štýl svojich obľúbencov (John Huston, Billy Wilder) a obohatil ho o existenciálny rozmer, o akúsi reflexiu európskej senzibility. (Biopler)
Reklama