• RHK
    ****

    Atentátnický krimi thriller s Belmondem v roli agenta, který chce natruc nadřízeným dostát svému úkolu zabít prezidenta (nyní už spřátelené) africké země. Jean-Paul zde spíše připomíná Bonda či Bourna, než své oblíbené všeho schopné usměvavé komisaře Bertrandy a podobné typy. A také Robert Hossein dobře hraje všeho schopnou chladnou policejní svini komisaře Rosena. Povedený konec - jinak jen mírně nadprůměrný film. Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=fsCk5wJX9TE(15.4.2009)

  • H34D
    **

    Osmdesátky jsou neúprosné, ta doba je příznačná pro určitý styl, jakým se psaly a točily akční filmy a přestože Profesionál je více kriminálka než akční, duch doby se mu nevyhnul a nesmazatelně ho poznamenal. Belmondova postava je něco jako James Bond, neporazitelný, cool a v obličeji dle aktuálního rozpoložení filmu střídá nasranost a úsměv. Bohužel díky úvodním hromským upozorněním, jak chytrý bude a jak všechny rozmetá, což se taky do puntíku stalo, jsem nebyl schopen jeho cestu prožívat, stotožnit se s ním, nebo mu aspoň fandit. S tím je spojen zmiňovaný zásah osmdesátek - zatímco filmy Schwarzennegera a Staloneho jsou (také) jednoduché až hloupé, jsou přesto zábavné, lehké a člověk se může stoprocentně na hlavní postavu upnout. Belmondo se mi prostě nelíbí, scénář je slabý, dialogy naprosto duté, sofistikovanost profesionálova plánu se projeví asi jen ve dvou momentech (průměrní bezdomovci a závěr, který je asi tak jediný světlý bod snímku). Co dál? Emoce nula, místy jsem se užíral nudou a myslím, že při odkazu na Leoneho westerny se chudák mistr obracel v hrobě... 5/10(27.2.2010)

  • Jeanne
    ****

    Určitě Belmondův film z nejdrsnější kategorie, přesto i tento hrdina zapletený do sítě mezinárodní politiky a zločinu uštědří nějaký ten vtípek, a tady je ta zásadní chyba všech amerických napodobenin: jejich akční hrdina byl ještě mnohem drsnější, na násilí a krvi se nešetřilo, přidali jim šťasný konec, ale vynechali ten vtip:) ...a Robert Hossein v roli jeho odporného pronásledovatele je vážně legrační! Hlavně s tím jak si v první scéně kreslí a pak se ozve - "já ho zastavím"(5.1.2004)

  • mm13
    ****

    Štyri hviezdičky z nostalgie. Ako 12 ročný som bol z toho filmu PAF, hlavne ten záver ma dostal. Potom so to videl o nejakých tých 10 rokov neskôr a s hrôzou zistil, že sledujem niečo iné, než som si v pamäti vybavoval. Konkrétne scény sa z hlavy nevyparili, spojenie drámy s fraškou mi ale prišlo tak trochu kostrbaté... No a teraz, o ďalších 10 rokov, som už nečakal nič extra a dočkal sa oddychového príbehu s niekoľkými naivnými (na strane tých čo chytajú) a niekoľkými geniálnymi (samozrejme Belmondo) scénami... a stále veľmi dobrým záverom, ktorý hlavnú postavu aj príbeh predsa len obohacuje. Aj alebo práve preto štyri hviezdičky.(27.12.2005)

  • nascendi
    ****

    K tomuto filmu sa viažu dve otázky. Prečo som k nemu zatiaľ nenapísal komentár a prečo som mu nedal plný počet hviezdičiek. Prvú otázku práve zodpovedám, k odpovedi na druhú snáď časom dozrejem. Profesionál je z môjho pohľadu najlepší film, ktorý Belmondo nakrútil, a to som videl všetky, ktoré stoja za pozornosť. Profesionál je filmom, ktorý mi výstavbou pripomína western. Od krivdy spáchanej mocnými, cez potrebu reagovať ako muž a duel oboch protivníkov až po nehappyendový záver. Príbeh je napínavý, dobre zahraný a znie k nemu jedna z najúžasnejších Morriconeho melódií, o ktorej nadužívaní mám silné pochybnosti. Takže spokojnosť po všetkých stránkach, a možno aj na tie hviezdičky časom dôjde.(3.9.2013)

  • - Produkce se vešla do plánovaných dvaceti milionů franků, a to hlavně díky tomu, že se africké scény točily v jižní Francii. (Hans.)

  • - Spoiler: Georges Lautner natočil dvě verze finální scény. V té známé u nás je Belmondova postava zastřelena před nástupem do vrtulníku. Druhá verze je taková, že Belmondo do vrtulníku nastoupí a odletí vstříc lepším zítřkům. Originální francouzský sestřih však obsahuje verzi se smrtí hlavního hrdiny. Režisér se pro ní rozhodl po domluvě se scénáristou a Belmondem a to i navzdory producentům, kteří vyžadovali šťastnější závěr. Prosadili si ho tak, alespoň do verze určené pro uvedení v Americe. (DaViD´82)

  • - Píseň Ennio Morriconeho "Chi Mai" nebyla v době svého uvedení vůbec zamýšlena pro použití ve filmu. Po poslechu v rádiu si ji Jean-Paul Belmondo zamiloval a trval na uvedení ve filmu. Nejenže se skladba setkala s větším úspěchem než při prvním uvedení, ale stala se Morriconeho nejprodávanější písní. (HellFire)