Režie:
Michael HanekeScénář:
Michael HanekeKamera:
Jiří ŠtíbrHrají:
Ulrich Mühe, Susanne Lothar, Frank Giering, Felix Eitner, Johannes Silberschneider, Paulus Manker, Martin Brambach, Monica Bleibtreu, Udo Samel (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Filmová adaptace stejnojmenného románu Franze Kafky popisuje marnou snahu zeměměřiče K. (Ulrich Mühe) proniknout do Zámku nedaleko vesnice. Nedaří se mu ale získat ani povolení pro svou práci ani navázat potřebné kontakty. K. naráží na byrokratické překážky a v nehostinném prostředí vesnice se cítí velmi osamocen. Čím víc se K. snaží situaci vysvětlit, tím víc se vše komplikuje. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (44)
Dobré, s přesnými citovanými pasážemi, hanekeovsky fragmentované. Příklad věrnosti (lze popřemýšlet, zda tomuto počinu ale zase na druhou stranu nechybí interpretace, inscenace je soustředěná přísně zase do sebe, jako Kafkův román, nevytváří vlastní autorský kosmos...). Svým pojetím film razantně dociluje efektu absolutní nejasnosti ve významu vyprávění, pocitu objektivity, neutrality, přesně podle znaků Kafkova textu. Za celý film neuvidíme jedinkrát kopec se zámeckým sídlem, ani jednou nepohlédneme vzhůru. Kamkoli před sebe, do prostoru. To je tíseň! Nelze nikam proniknout, kafkův fikční svět je zapečetěný a Haneke toto zvládá vytvořit. Uvěznění. Zámek. ()
Toto zpracování myslím ocení spíš ten, kdo zná předlohu. Pro ostatní může film působit velmi stroze až nudně, a to přesto, že je velmi věrný předloze. Předčasně useknuté scény asi měly anticipovat useknutý konec, ale filmu jako celku to příliš neprospělo. Oproti Balabanově verzi mně zato víc vyhovovali představitelé postav, především K a Fridy. Takhle jsem si Fridu představovala, ale K mohl být trošku mladší :-) Absence hudby ( kromě zapnutého rádia) potvrzovala celkovou studenou atmosféru, jenže mně hudební podbarvení trochu scházelo... ()
Šedivý, vybledlý film - obrazně i doslova. Od slibného spojení Kafka - Haneke jsem čekal větší pecku. Tedy především jsem čekal, že režisér látku nějak pojme. Dávám přednost adaptacím Kafky, co mají svoji osobitou poetiku (Proces od Wellse či Pařízka, Proměna od Němce). Zde je vlastně všechno v pořádku, na svém místě. Jen to není moc ke koukání. Hudba chybí, kostýmy jsou šedé, kulisy jakbysmet, herci studení... Vlastně vše, co je v tomto snímku dobré, je Kafka. Jako by z něj Haneke skládal maturitu. ()
Nejsem nějaký vášnivý čtenář, ani milovníkem Kafky, ale Zámek patří mezi ta díla, která jsem v minulosti přečetl, měl jsem z nich během čtení zajímavý zážitek a zároveň jen stěží si je dokážu představit zfilmované tak, aby film v tomto směru mohl původní dojem z knihy překonat. Jak jsem zrovna zjistil, podoba Hanekeho adaptace se bohužel téměř ničím neshoduje s představou, jakou ve mě vyvolalo Kafkovo dílo v knižní podobě... kéž by to byl jediný problém Hanekeho filmu Zámek. Přestože je film zařazen do mysteriózního žánru, po celé dvě hodiny mu chybí pořádná atmosféra, která by diváka při sledování neobvyklého skličujícího děje s absurdním nádechem pohltila, vyvolala jisté emoce, dokonce zde chybí při adaptování osobité předlohy jakýkoliv nosný tvůrčí nápad. Pokud tedy nepočítám necitlivé střihy s černou tmou uprostřed, včetně náhlých konců scény uprostřed věty, během kterých asi Haneke zapomněl, že tentokrát netočí žádný mozaikový film. Nebo velmi často přítomného vypravěče, který zcela zbytečně tlumočí řádky z knihy, ačkoliv jejich obsah se zrovna odehrává na plátně. Ani nevím, která z těchto dvou „vychytávek“ mi vadila nejvíc. Každopádně za mě jde o nejslabší Hanekeho film, jaký jsem zatím viděl (i u těch Funny Games, které jsem s odporem k celému filmu hodil do odpadu, musím uznat, že se v jistém směru povedly určitě víc) a který mě dost zklamal. Na slabší 2 hvězdičky z mé strany Zámek vystačí jen díky několika zajímavým absurdním scénám v druhé polovině. [35%] ()
Měl jsem tu čest nejdříve zhlédnout Zámek z roku 1968 a potom až tento z roku 1997 a musím říct, že dřívější snímek byl mnohem lepší. Jak prostředím, špinavostí, lepšími herci, pochmurnou, temnou a beznadějnou atmosférou, zkrátka byl lepší celkovým zpracováním. Tenhle film určitě není špatnej, má však delší časový rozsah, což působí dost nudně. Chybí mu taková ta divná špinavá atmosféra a příběh působí, jakoby se odehrával v nedávné době, oproti staršímu Zámku z roku 1968, který působí, že se odehrává někdy před první světovou válkou. Jinak obsahuje skoro stejné scény, akorát s delšími dialogy. Konec taky není úplně jasnej. Ale jsem rád, že jsem mohl zkouknout oba filmy pár dnů po sobě a můžu tak srovnávat. Ještě bylo docela zvláštní, že je zde úplná absence hudby, což dodává tomuto filmu zvláštní ojedinělost. ()
Galerie (15)
Photo © Les Films du Losange
Zajímavosti (4)
- Ulrich Mühe, Susanne Lothar a Frank Giering si ve stejném roce zahráli i ve druhém Hanekeově filmu - Funny Games (1997). Ulrich a Susanne zde ztvárnili manžele a Frank jejich trýznitele. (popkec)
- Haneke se při natáčení inspiroval westerny z 50. let. (Zdroj: Letní filmová škola)
- Zámek byl původně televizní film, který byl nakonec uváděný v kinech. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama