Reklama

Reklama

Trpká odysea tří bytostí, ztracených mezi balíky železniční přepravy. Starý mládenec Pišta pracuje jako přepravce v železničním poštovním vagónu. Hlavně však s pomocí alkoholu přemáhá handicap malé postavy a nehezkého vzhledu. Rád by jakoukoli ženu, ale opravdu se mu líbí jenom uvadající Viera z překládky. Jenže té se líbí Pištův kolega, „světák“ Vinco. Pišta proto nemá nic a nikoho, jen starou senilní matku, která ho někdy nepoznává. Ovšem nezůstane to tak navždy... Slovenský režisér Dušan Hanák je filmovému publiku známý jako citlivý pozorovatel lidských dramat v oblastech, kam se jiní filmaři příliš nevydávají. Připomeňme například strhující dokument o opuštěných starých lidech Obrazy starého sveta (1972), či pohled do romské komunity na Slovensku Ružové sny (1976). Drama Ja milujem, ty miluješ vzniklo v roce 1980, avšak kvůli absurdnímu ideologickému zákazu se do kin dostalo až o devět let později, pět měsíců před pádem komunistického režimu. Jako nešťastně zamilovanou Vieru uvidí diváci českou herečku Ivu Janžurovou v jedné z jejích nejlepších hereckých kreací. Pištu ztvárnil polský herec a divadelní režisér Roman Klosowski, Vinca představuje jugoslávský scenárista a režisér Milan Jelić. Film byl oceněn mj. Stříbrným medvědem za režii a zvláštním uznáním poroty FIPRESCI na 39. MFF v Berlíně 1989. (Česká televize)

(více)

Recenze (58)

genetique 

všechny recenze uživatele

No v prvom rade by som určite film neškatuľkoval do romantickej drámy, ale zas ide o uhol pohľadu, z ktorého sa na film pozeráte. V dramatickom ponímaní ide o veľmi jednoduchú a zároveň hlbokú analýzu človeka a jeho vzťah k svojmu životu. Nevlastné prelínanie so satirickým a trpkým nahliadnutím do pestrého života prostého a jednoduchého slovenského človeka a okrajovo možno aj celej spoločnosti, ale Hanák už túto tému pekne odsekol a nechal na divákovi utvoriť si vlastný názor. Musel však predpokladať aj rozdielne názory, ktoré po filme určite nezasiahli len mňa. Ale dej a príbeh bol na svoju podstatu dokonale stráviteľný a každú minútu zasycoval rovnomernými kúskami až do konca. 80%. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Výborný slovenský film, kiežby takých bolo viac. Mal som pri sledovaní dobrý pocit a nenašiel som takmer nič, čo by som filmu vytkol. D. Hanák dokázal svoj film predať s takou suverénnou ľahkosťou, o ktorej sa všetkým súčasným slovenským režisérom môže len snívať. Príbeh starého mládenca, ktorý trpí komplexom nízkeho vzrastu funguje k spokojnosti vo všetkých smeroch. Je nevtieravo vtipný, dobre zahraný a príjemne sa na to pozerá. Najväčším prekvapením je výborná Iva Janžurová , ktorú poznáme prevažne z "pojašených" rolí. Tu bola perfektná. Veselá i smutná, vážna i nasratá. V kratučkom zábere v sprche dokonca hore bez. Ďakujem režisérovi, že nedopustil, aby ju predabovali. Jej nedokonalá slovenčina s občasnou češtinou, či už vedomou alebo nie, jednoducho nemá chybu. Pobaví aj Vera Bílá, ešte z obdobia jej "štíhlosti", ktorá trúsi také nevinné, ale dobré hlášky. "Ja ti zoženiem muža. Dobré srdce má a štyri deti..." 80%. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Z pěti celovečerních Hanákových hraných filmů Ja milujem, ty miluješ poněkud vybočuje. Už je pryč nová vlna z 322, stejně tak je passé semidokumentární přístup z Růžových snů. A ryze ženská téma Tiché radosti a Súkromných životů měla teprve přijít. Pouze zájem o člověka zůstal. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Slovenské silně realistické, ba naturalistické drama se značnou dávkou syrové autentičnosti, které zobrazuje socialistickou společnost a dobu reálného socialismu takovou, jaká skutečně byla (proto také směřoval místo na plátna kin do trezoru)...tedy dobu pochmurnou a bezvýchodnou... Tohle je skutečná oslava vítězství dělnické třídy...lidí v době bezčasí údajné beztřídní společnosti...tak vypadal socialismus...jen v málokterém našem filmu proteklo tolik alkoholu... Silně pesimisticky laděné drama o životě průměrných malých lidí, které spojuje maloměstské nádraží, kde všichni pracují, jejichž malost není myšlena ve smyslu fyzického vzrůstu (vyjma hlavní postavy), ale ve smyslu společenského významu. Přiznávám se ale, že jsem nebyl schopen tento film pobrat, filmová řeč Dušana Hanáka mne příliš mnoho neoslovila... Přesto přesně vím, co chtěl divákovi sdělit. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Výtečný osobitý vhled do normalizační bezvýchodnosti a pustiny, podpořený až "novovlnovou" empatií a autentičností postav. Skvělá volba typů řadí tenhle film k nejlepším počinům 80. let, scénář je syrový a hodně rozevřený, zaměřuje se spíš na kresbu situace než na nějaké ucelené vyprávění... Z mého pohledu funguje velmi podobně jako Slámovo Štěstí, nosný motiv buduje ze zdánlivě nesouvislých a roztěkaných linek, aby ho v závěru nechal naplno vyznít ve vší nedokonalosti a křehkosti. Pištovo hledání lásky v šedém světě nudy, prázdnoty a masek je z diváckého hlediska možná nepříliš atraktivní, nicméně pokud na Hanákovu hru přistoupíte a budete jeho svět vnímat jako vypovídající výseč normalizační reality, pak "Ja milujem, ty miluješ" skrývá mnohem víc než jen příběh jedince... Je to vpodstatě neradostná krystalizace celé československé společnosti. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (13)

  • Film vznikal v nervóznom období príprav 60. výročia založenia komunistickej strany. Jeden z funkcionárov sa opýtal pomocného režiséra filmu: "Čo urobíme s tým Hanákom, keď znovu nakrúti trezorový film?" Ale väčšina hercov tak nepremýšľala. Bolo to obdobie plné paradoxov, takže na druhej strane si ľudia vážili prácu s niekým, kto mal filmy v trezore, pretože nechcel klamať. (Raccoon.city)
  • Režisér Dušan Hanák spomína, že tak ako hlavná postava dedinský starý mládenec Pišta (Roman Klosowski) si všimol dedinských starých mládencov, ktorí sa navzájom v niečom veľmi podobali: "Často boli malého vzrastu, radi zažartovali, mali určitý dar reči, sem tam slovami prekonávali istý svoj handicap alebo bariéru. Keď sme sedeli v kaviarni s Rudom Slobodom, ktorý napokon tiež mal čosi z toho starého dedinského mládenca, prešla okolo mladá čašníčka a Rudo s uvzatým pohľadom povedal: Túto ženu musím dostať do druhého stavu. Tá veta sa objaví aj vo filme. Alebo maliar natierač, ktorého som rád počúval, keď mal pod čapicou, mi povedal: Ja nemôžem prehrať. Ja musím vyhrať. Ja chcem lásku tigrovitú... Takže aj z takýchto impulzov vznikla tragikomická postava Pištu, ktorý pije, pretože ho ženy nechcú, a ženy ho nechcú, lebo pije. Ale aj jeho bláznivá matka (Milada Ježková), kamarát Vinco (Milan Jelić), kominár Albín (Václav Babka) a Viera (Iva Janžurová), s ktorou by chcel mať Pišta dieťa. So spoluscenáristom Dušanom Dušekom sme chodili do všetkých prostredí, kde sa príbeh odohráva, pracovali sme aj v nočných smenách železničnej pošty." (Raccoon.city)

Reklama

Reklama