poster

Na střeše

  • Slovensko

    Na streche

Drama / Komedie

Česko, 2019, 97 min

Režie:

Jiří Mádl

Scénář:

Jiří Mádl

Kamera:

Martin Žiaran

Hudba:

René Rypar
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kajas
    ****

    Mádlův pět let starý režijní debut se mi velmi líbil, takže jsem se logicky těšila na jeho další práci a mrzelo mě, že se při natáčení potýkal s problémy (tragická smrt pana Třísky, který byl původně obsazen do hlavní role). Film se naštěstí po delším přerušení podařilo dokončit, a to je moc dobře. Mádl totiž našel velkou oporu v Aloisi Švehlíkovi, který se role samotářského bručouna ujal na výbornou. Bývalého profesora češtiny Rypara si tak oblíbíte i přes jeho zjevné charakterové vady. Na několika webech už jsem se dočetla o přirovnávání tohoto snímku ke "Gran Torinu" Clinta Eastwooda (hlavně kvůli tematické podobnosti), ale skvělého Švehlíka bych mnohem raději přirovnala k dokonalému Nicholsonovi v komedii "Lepší už to nebude" (kterého tehdy i nadaboval, mám je spolu opravdu spjaté). Sympatický herecký výkon podal i vietnamský mladík ztvárňující druhou hlavní roli. Vedlejší postavy už nemají pro příběh téměř žádný význam, což je trochu škoda, ale Švehlíkova kreace bohatě postačí. Chválím taky kameru a skvělou hudbu Reného Rypara. Je velká škoda, že se snímek v českých kinech potkal zrovna s "Ženami v běhu", na které proudí davy. Očekávám tedy, že tenhle komorní počin nebude tak divácky úspěšný, jak by si právem zasloužil. Uvidíme.(16.2.2019)

  • patrikus
    ****

    Film by měl být stylizovaný, proč ne? Zvlášť, když se jedná o komedii. Ano, pro někoho to může být jako pohádka (míchá se ve filmu několik žánrů), což ale vůbec nevadí. Přestali jsme si ve filmu hrát, a Jiří Mádl si hraje. Hudební skladatel sice vykradl z Hapkova Štěstí je krásná věc řadu akordů, scenárista nám pokládá dramaturgické otázky, nad kterými ale v zápětí přestaneme přemýšlet, protože se smějeme a bavíme se herci, ale děj filmu přináší stále nové podněty k tomu, abychom jako diváci zapojili. Švehlík určitě filmu neublížil a dožil se své labutí písně (nebyl to rozhodně žádný náhradník za Třísku). Oceňuji casting malých rolí (Jastraban, Lazorčáková, Táborský, Zima). Oceňuji Jirkovu hravost, dětinskost - film má čistou duši. A oceňuji kameru, díky které jsme se takřka v jedné filmové dekoraci nenudili. Viděno na premiéře ve Světozoru 5. 2. Návrat české inteligentní komedie bychom měli podpořit. Běžte do kina. Tenhle film udělali poctiví a inteligentní tvůrci, kteří by nás mohli bavit další řádku let. Pěkné lokace Prahy 2 a Prahy 4. Díky za trafiku na "Synkáči". Jediné, co mě mrzí, že nebyl vztah pana Rypara se Songem dohraný, a dramaticky vyřešený. O vztahu otce a ztraceného syna jsme přece nehráli. Přesto se jedná o nadprůměrný film z tuzemské současné produkce.(7.2.2019)

  • MICHAEL73
    *****

    Velice ikonický komediální drama snímek, který mě skutečně oslovil. Mádl klade důraz ne všechno dobré v lidech, i v těch, kteří se zdají jako ti nejhorší. Ukazuje nám, co je to štěstí, láska, radost, přátelství a mnoho dalšího bravurně seřazené a seskupené v sekvenci filmu. Nebojí se, ale i otázek jako, jaké je to být opuštěný? Co je na světě nejhorší? Z čeho máme opravdu strach? Co je nejvíce bolestivé? Co pro nás znamenají ostatní. Vše dohromady je uplatněné ve filmu Na střeše a ten nám to předvádí v plné kráse. Snímek má skutečně mnoho nádherných momentů, u kterých se zasmějete, dojmete se a budete mít zkrátka směs emocí. Používá až po „Svěrákovsku” za smíchem slzy způsob, který já zkrátka mám velice rád. NA střeše je skutečně velmi emotivní film a jeden z nejlepších českých filmů, které svět spatřil.(18.2.2019)

  • POMO
    ****

    Citlivě, jemnohumorně, tematicky vrstevnatě rozebrané dvě odlišně postavy a jejich přátelské zbližování. Mádl umí o lidech všech věkových kategorií vyprávět jako životem ošlehaný filmařský matador. Výborný Švehlík a potěšující absence product placementu na místech, kde mohl být. Jen nečekejte emocionální K.O. závěr, který udělal Pojedme k moři nezapomenutelným filmem. Na střeše divácké očekávání v druhé polovině spíše (úmyslně a umně) dekonstruuje.(7.2.2019)

  • HonzaBez
    ****

    "Zavřít hranice a smyčec...tady není na tebe nikdo zvědavej...." Profesor Rypár je, zdá se, pěkný bručoun (a taky dost pedant), přesto si ale cestu k mladému Vietnamci Songovi nakonec najde. Ta cesta přitom vlastně ani není tak složitá, jak by člověk na první pohled čekal. Už jejich první kontakt na střeše působí dost groteskně, o humor pak není nouze ani později. Třeba když se Rypár snaží "sbalit" pro Songa mladou sousedku (viz písemná komunikace s banány na chodbě: "Nech ho plavat, je to magor. Tvůj Warhol..."). Nebo při jeho komunikaci s cizineckou policií. Řada dialogů mezi oběma hlavními protagonistky je roztomilá (samozřejmě hlavně díky Songově nemohoucnosti při konverzaci v češtině) a nechybí ani dojetí. Třeba v situaci, kdy je mladý Song ve své zdánlivě neřešitelné situaci konfrontován s potenciální situací nemohoucností stáří. Snad jen ten závěr se Mádlovi moc nepovedl. Setkání Rypára se svým synem zrežírované Songem má sice možná očekávatelné vyústění, přesto mi ten konec přišel lehce useknutý. Co jsem si jinak určitě užil je příjemná hudba René Rypára a moc hezké záběry kamery ze střechy na Prahu. Celkově tak poměrně značná spokojenost.(20.2.2019)

  • - Natáčení snímku Na střeše bylo dočasně pozastaveno z důvodu úmrtí hlavního protagonisty Jana Třísky. (majky19)

  • - Scény ze školního prostředí byly natáčeny na pražském Gymnáziu Jana Keplera. (orkadimenza)

  • - Jiří Mádl dopsal scénář už v roce 2011. (Jeansoul)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace