Režie:
Taylor SheridanScénář:
Taylor SheridanKamera:
Ben RichardsonHrají:
Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene, Jon Bernthal, Julia Jones, Gil Birmingham, Kelsey Asbille, Apesanahkwat, Martin Sensmeier, Hugh Dillon (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Stopař Cory Lambert objeví uprostřed zasněžené pusté krajiny Wyomingu tělo mrtvé indiánské dívky. Vyšetřování se ujímá novopečená agentka FBI Jane Bannerová, která do odlehlé indiánské rezervace Wind River přijíždí z Las Vegas, zcela nepřipravená na drsné podnebí, jež tam panuje. Na pomoc s vyšetřováním si přizve stopaře Coryho a společně se snaží přijít na kloub záhadné smrti... (Falcon)
(více)Videa (17)
Recenze (1 146)
„Štěstí vyhrává nebo prohrává. Tady buď přežijete, nebo to vzdáte. Tečka. Záleží na Vaší síle, Vašem duchu. Vlci nezabíjí jelena, co nemá štěstí. Zabíjí slabé.“ Parádní atmosféra. Z drtivé většiny ji obstarává místo, kde se příběh odehrává. Všude bílo, zima, vracející se sněhové bouře, všeobjímající ledové ticho, odříznutá obydlí, malá zalidněnost, „usedlíci“, kteří v podstatě nemají co dělat. Místo, kde by člověk žít nechtěl. A hned po skvěle zvládnuté atmosféře mi naskočí přirozenost. Lidi jsou tu obyčejní, berou život tak jak je se vším všudy. Všichni mi přišli naprosto uvěřitelní, stejně tak děj mi nebyl nikterak přitažený za vlasy, a to až do konce (což u jiných žánrovek vídám bohužel jen zřídka). Sheridan se mi tedy ukázal nejen jako zručný scenárista (Sicario). A já jeho snažení odměním slabším plným počtem, tahle poctivá, studená, pomalá, ale přitom nenudící a místy i řádně napínavá kriminálka si ho zaslouží. A Rennerova postava? „Jsem lovec.“ - „Lovec pum?“ - „Lovím predátory.“ - „Dobře. Tak co kdybyste mi jednoho taky ulovil?“ ()
Taylor Sheridan je výborný scénárista. Jeho filmy mají jednu společnou věc, nikdy nepřekypují přehnaně nahuštěným dějem, nepřijdou ani šílené twisty, nebo různé dějové odbočky. Sheridan se vždy zaměřuje na jednu dějovou linku, jedno téma a to rozpitvává velice pomalu a do hloubky. Velmi mi jeho filmy sedí. Ve Wind River funguje vše na 100 %, hustá atmosféra, výborné charaktery, drsné momenty a film velice dobře funguje i po emocionální rovině. Taylor Sheridan je zkrátka tvůrce, kterého stojí za to sledovat. ()
„Som lovec. Lovím predátorov.“ – „Tak mi jedného ulovte.“ Jeden z najlepších filmov roka. Také vyhlásenie sa môže javiť ako odvážne. Je to ostatne "len" krimitriler o vyšetrovaní vraždy. No nezabúdajme na "tiež len triler" Mlčanie jahniat, ktoré kedysi získalo piatich najdôležitejších Oscarov. Vďaka kvalitným postavám Jeremyho Rennera a Elizabeth Olsen má film presah. K tomu výnimočné prostredie (megapochmúrna indiánska rezervácia urobí radosť každému fanúšikovi komiksových Skalpov), tucet silných scén, dve nečakané (ale o to beštiálnejšie natočené) akčné scény, nekonečné zasnežené scenérie a jeden z najhroznejších (a najzbytočnejších) filmových zločinov (v konečnom dôsledku oceňujem, že SPOILER nás na konci nečakaná žiadny šokujúci zvrat, ale že šlo proste len o primitívny počin od partie pologramotných debilov, ktorí sa vedia len ožrať SPOILER). Myslel som, že ma to vôbec nebude baviť, ale od prvých sekúnd ma to nekompromisne vtiahlo a už nepustilo. Vrátane komorného, ale o to intenzívnejšieho konca vysoko v horách. Niektoré drobnosti neboli doriešené (puma s mláďatami, vrátenie oblečenia) a občas sa to príliš spoliehalo na náhodu (ak by Rennera z cesty neodlákali stopy v snehu, ako by sa to asi skončilo?), ale inak ma mrzelo snáď len to, že to nebolo ešte dlhšie a ešte drsnejšie. Graham Green je môj miláčik, ale tu som ho vôbec nespoznal. Do popredia vstupuje najmä zmierený Renner s veľkým, ale zlomeným srdcom. No určite by som nedehonestoval ani Olsen, ktorej agentka FBI je v skutočnosti veľmi schopná, so žiarivou budúcnosťou a „tým“ v nemocnici si ma získala (určite je stokrát lepšia, než by ste čakali od mladšej ségry dvojčiat z Plného domu). ()
Proklatě atmosférická a na kost promrzlá drsná kriminálka s jednou nesmírně vyhrocenou a po čertech napínavou scénou, kterou si scenárista (a režisér) klidně dovolí proložit jinou, ještě vypjatější, aby pak diváka připraveného na cokoliv nemilosrdně dorazil něčím dnes už takřka nevídaným. Wind River je jako ledový závan starých dobrých filmových časů, kdy kriminálkám a thrillerům záleželo hlavně na postavách a kdy k nezapomenutelnému konci stačil duel dvou lidí. ()
Indiánská rezervace Wind River není místem, které byste si vybrali pro příjemnou luxusní dovolenou. Je to nehostinné, řídce osídlené místo daleko od civilizace, kde žijí jen ti, kterým nezbývá nic jiného, nebo ti, kteří k životu moc nepotřebují a moc od něj nechtějí. Nalezené tělo znásilněné indiánské dívky svede dohromady místního lovce škodné zvěře Coryho a nezkušenou agentu FBI Jane. Následující pátrání se dá považovat za protiváhu na efekt vystavených a šokujícími zvraty plných krimi thrillerů. Je to komorní příběh plný tíhy samoty, hořkosti a melancholie. Slibované "mysteriózno" jsem sice nenalezl, ale bohatě mi stačila majestátná příroda mrazivých hor a pomalu dávkované napětí. Taylor Sheridan je především scénárista, pro konečný výsledek by asi bylo lepší poohlédnout se po zavedenějším jméně na režisérský post, ale nejde o nic zásadního. Spíš ještě jednou upozorňuji: nečekejte nic oddechového, tohle je dospělé drama s pomalejším tempem a bez rafinovaných scénáristických kliček, postavené na hereckých výkonech a tragice zmařených lidských životů. Wind River je film, který nutně nemusíte vidět v kině, ale minout byste se s ním neměli. Jde o nadprůměrnou žánrovku, která sice u většiny diváků výbuch superlativů nevyvolá, svou práci ale odvede spolehlivě. Celkový dojem: 75 %. ()
Galerie (240)
Zajímavosti (18)
- Zhruba v 47. minutě, kdy stopař Cory Lambert (Jeremy Renner) a agentka FBI Jane Banner (Elizabeth Olsen) najdou druhé tělo, je v záběru vidět postava ze štábu. (willy1)
- V priebehu natáčania navštívil režisér Taylor Sheridan niekoľkých kmeňových náčelníkov v rezervácii Shoshone, ktorí ho prekvapili zistením, že v tejto približne šesťtisícovej indiánskej rezervácii bolo v tej dobe (2016) až 12 nevyriešených vrážd. (De Large)
- Počas jedného z posledných záberov na telo pri pitve, telo evidentne dýcha. (De Large)
Reklama