Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ben HechtKamera:
Ted TetzlaffHudba:
Roy WebbHrají:
Cary Grant, Ingrid Bergman, Claude Rains, Louis Calhern, Leopoldine Konstantin, Reinhold Schünzel, Moroni Olsen, Ivan Triesault, Alexis Minotis, Wally Brown (více)Obsahy(2)
Ingrid Bergmanová a Cary Grant v americkém špionážním filmu. Brzy po skončení druhé světové války je známý nacistický špion Huberman odsouzen americkým soudem. Jeho dcera Alicia se nemůže zbavit zklamání a pocitu viny z činnosti otce, o níž neměla vůbec tušení. S touhou na vše zapomenout se vrhá do víru života plného divokých večírků a alkoholu. Na jednom z nich se setkává s přitažlivým mužem, který jí není lhostejný. Později zjistí, že T. R. Devlin je americký agent. Alice chce vykoupit provinění svého otce a nabídne Devlinovi, že mu pomůže proniknout do centra německých špionů ukrývajících se v Brazílii. Proto se nakonec provdá za Alexandera Sebastiana, který žije v Rio de Janeiru, a získává díky němu přístup do tajné organizace...
Thriller režiséra Alfreda Hitchcocka zaujme působivým a vynalézavým zpracováním, skvělým scénářem a úžasným vedením kamery (Ted Tetzlaff). Vynikající jsou i herecké výkony Ingrid Bergmanové (Alicia), Caryho Granta (Devlin) a Clauda Rainse (Alexander Sebastian).
Film byl dříve uveden pod názvem Pověstný muž. Nepřesný překlad u nás před lety zavedli filmoví historici Jaroslav Brož a Myrtil Frída ve své knize 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z). Ten byl pak postupně přejímán dalšími publicisty a historiky. Česká televize se rozhodla nyní snímek uvést pod názvem, který přesněji odpovídá ději příběhu.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (207)
Dýchlo na mne nezaměnitelné kouzlo starých filmů a pořád to na mě působí.. Půvabná Ingrid Bergmanová a charismatický Cary Grant tvoří v tomto snímku moc krásný pár.. Pomalý rozjezd mi vůbec nevadil, užívala jsem si ty dva a jejich výměny, pak začalo přituhovat a závěr byl parádní.. U mě spokojenost a s přimhouřením oka dávám čtyři hvězdy.. ()
Toto je rozhodně jeden z nejlepších Hitchcockových filmů, které jsem viděl - např. je dle mého názoru o třídu výš než zprofanovaní Ptáci nebo Muž, který věděl příliš mnoho. Hitchcockova genialita spočívala v tom, že dokázal točit filmy pokleslých žánrů s invencí hodnou skutečného umělce a vlastním osobitým stylem (přímo se nabízí srovnání s Tarantinem, ale to drobně pokulhává na obě nohy). Thriller Pověstný muž natočený v na svou dobu módním noir stylu obsahuje hlavně úžasně jiskřící ustřední dvojici Grant-Bergman a sympatického padoucha ztvárněného Claudem Rainsem (který pro mě ovšem vždycky zůstane kapitánem Renaultem z Casablanky), za zmínku stojí i výrazný Louis Calhern (známější z pozdější Asfaltové džungle). Pro milovníky žánru či mistra Hitche je toto dílko velmi chutným bonbónkem! ()
Pan Hitchcock byl prostě mistr mistrů! Když jsem si vybírala filmy k zařazení do mé Top desítky, nemohla jsem se rozhodnout, který z jeho báječných kousků mám radši. Notorious chybět rozhodně nesmí! Napínavý romantický thriller se pyšní hvězdnou ústřední dvojicí mých velikánských oblíbenců - Cary Grantem a Ingrid Bergmanovou, jo Hitchcock si to vždycky uměl vybrat:) Oba jsou skvělí! Cary zde, jako již mnohokrát, ukázal, že je všestranný herec, který září v komediích stejně jako ve vážnější poloze a krásná Ingrid je rovněž perfektní. Navíc mě potěšilo, že se ve vedlejší roli objevil skvělý Claude Rains, kterého jsme mohli vidět například v Pan Smith přichází nebo v Casablance. Filmu nemám absolutně co vytknout a jsem na tom stějně jako Hitchcockova dcera, která řekla, že pokaždé když Notorious vidí připadá jí lepší a dokonalejší. Kdo někdy koukal na Remingtona Steelea, tak si možná všiml, že má v seriálu ve svém bytě plákát filmu a často o něm nadšeně mluví:) Od slavné líbací scény přes nervy drásající návštěvu vinného sklepa až po skvělé bezvýchodnou poslední půlhodinu - Film miluju od hlavy až k patě!:) Hollywood ve své nejlepší formě! ()
Neřeknu asi nic převratného, ale říct to musím. Hitchcock byl skutečný Mistr napětí. To co předvádí s vinným sklepem je nervydrásající! Neméně napínavé jsou scény se Sebastianovou matkou (kritik Kim Newman ji označuje "tvorem, v jakého by se mohla vyvinout paní Batesová, kdyby zůstala naživu"). A ten otevřený, ale přesto jednoznačný konec, to je zkrátka geniální! Alfredovi se zkrátka zas jednou něco povedlo... Mimochodem - tentokrát se ve filmu objeví jako pán na večírku, co si bere ze stolu občerstvení. ()
Vynikající špionážní romance staví především na výborné práci s gradováním napětí. Ve filmu je zajímavá nejednoznačnost (a tím i dráždivost), která je předvedena v mnoha podobách: hlavní hrdinka (výborná I. Bergman) se potácí ve vztahu ke dvěma mužům, alkoholu a službou pro vlast, ve které je ona cizinkou. Přes poklidný začátek se spolu s ní postupem času dostáváme až za hranice žánru a společně propadáme stále více do psychické (pro)pasti. Zajímavý je i motiv matky a její vliv na syna (podoba s "Psychem" a částečně i např s "Ptáky"). Samotný konec filmu je jakousi omluvou za všechna předešlá utrpení, která byla na postavě Bergmanové spáchána (z nichž za mnohé si mohla paradoxně ona sama).___ EDIT: Romantická rovina mi nepřišla moc uvěřitelná, vše ale bohatě vynahrazuje špionážní zápletka a především poslední třetina je famózní. 9/10 ()
Galerie (59)
Zajímavosti (25)
- Alfred Hitchcock se ve filmu objeví jako muž popíjející šampaňské na večírku u Alexandra Sebastiana. (Kulmon)
- Vnitřek domu Alexe Sebastiana může být viděn také ve filmu The Locket (1946) jako dům paní Willisové. (Kulmon)
- Devlin (Cary Grant) si s Alicií Huberman (Ingrid Bergman) ve filmu vyměnili do té doby nejdelší polibek filmového plátna. (Hans.)
Reklama