poster

Všichni dobří rodáci

  • anglický

    All My Compatriots

Drama / Komedie

Československo, 1968, 115 min

  • sullafelix
    ***

    tato kompozicia trpi bud v dimenzii logiky scen napr : scena s odstrelom ciapky , scena pri spovedi a ine. , ktore povazujem za absurdne a realne neuskutocnitelne alebo prevedenim scen ako scena s bykom a ine. .. pokrivkava rovnako v oblasti absolutneho panstva nahody v dejovej linii ..a tieto atributy zatlacaju hodnotenie tohto solidne sa tvariaceho projektu minimalne na priemer ....(15.10.2007)

  • borsalino
    *****

    I nejsilnější přátelský vztah může být zpřetrhán touhou po moci a majetku ostatních. Pod rouškou nesmyslné komunistické blbosti zvané "kolektivizace" jsou nepohodlní vyhnáni z domova a jejich majetek znárodňován ve vlastní prospěch, jiní se přizpůsobují, nepřizpůsobiví jsou zavírání nebo jinak likvidováni. Komunismus v praxi v nejsyrovější a nejbrutálnější podobě, systematicky podkopávající nejušlechtilejší lidské vlastnosti člověka. Film navrhuji pouštět pravidelně a zejména před volbami, aby si bolševičtí voliči uvědomili, jakým zvěrstvům hodlají dávat zelenou.(26.11.2008)

  • genetique
    ***

    Pôvodne som k filmu nechcel napísať komentár, aby kvôli tým trom hviezdičkám nemali českí kolegovia na mňa ťažké srdce, ale musím obhájiť svoje dojmy z filmu. Vecná stránka filmu, jeho obsah a myšlienkové zázemie je neskutočné. Tvorcovia si dali nesmierne záležať na pocitom reálnosti, ktorý vystihol danú dobu a každú jej situáciu úplne dokonale, napokon k tomu určite prispela aj režisérova skúsenosť s dokumentárnym žánrom. Ja som však počas filmu zažíval podobné pocity, aké načrtol vo svojom komentári Falko a som rád, že nie som jediný, komu sa zdal film zbytočne monotónny, kamera bola uspávacia a strihačovi sa asi pokazili nožnice. Možno sa nedá tá pravá mentalita našich národov zobraziť inak ako vsunúť do filmu polhodinový zostrih z dedinských zábav, kde sa tamojšia spoločnosť opíja do nemoty, no skrátenie filmu by veľmi prispelo k môjmu vyššiemu hodnoteniu. Herecké kvality filmu by som tiež nevynášal do nebies, záverečných pätnásť minút áno. 70%.(5.7.2009)

  • cheyene
    ****

    Vysoké hodnocení tohoto filmu v databázi je nejspíš zasloužené...ovšem mě osobně nenadchl natolik, abych jej ohodnotil plným počtem. Objektivně bych dal 3*, ale za úžasné herce (včetně výkonu Waldemara Matušky) jsem volil o jednu hvězdu víc. Oceňuji, že tento film si na nic nehraje, nese jakousi zvláštní až tíživou atmosféru, která je odlehčována dlouhými záběry na taneční zábavu za hudby české zlaté dechovky. Vidíme skutečný a opravdový pohled na tehdejší dobu, jak to bylo, což je asi faktor, který se nejvíce promítá na celkovém hodnocení. Generace, které tu dobu nezažily a znají ji pouze z vyprávění starších rodinných příslušníků a učebnic dějepisu, mají možnost spatřit jak klady, tak i zápory období od konce druhé světové války až po budování socialismu.(28.6.2009)

  • Radek99
    *****

    Celá řada význačných českých intelektuálů se drahnou dobu snaží a snažila popsat a vytyčit typický český národní charakter, ve filmově populární rovině se to asi nejlépe podařilo režiséru Vojtěchu Jasnému. Všichni dobří rodáci se tváří jako kronika jednoho přátelství a jeho rozpadu na pozadí civilizačně těžkých let, kronika jedné moravské obce, kronika života na venkově - Vojtěch jasný ovšem nahlíží na líčenou ves spíše umělecky, jeho popis je lyrický a jeho film v intencích Nové vlny spíše Menzelovsky poetický. Ona snaha popsat to nejtragičtější období moderních českých dějin rastrem relativizujícího pábitelství a poetického přístupu k realitě oba autory spojuje, ale Jasného otisk má (alespoň pro mne) větší emoční účinek a dopad. Jestliže Menzel popisuje (zpoetizovanou) realitu nucených prací, Kachyňa (mrazivou) realitu politických procesů, pak Jasný uzavírá (chronologicky tomu bylo ale naopak) celou triádu (lyrizovaným) popisem kolektivizace. Filmové vyprávění členěné do kapitol v chronologické posloupnosti, uvozené osudovými místy, kde se ,,hýbou" dějiny dané obce (lom), povýšené do nadčasového obrazu symbolickými obrazy a scénami (asi nejsilnější je bílý kůň bez uzdy a sedla pobíhající krajinou), lyricko-epický rozměr filmu, jakoby Vančurovsky obrazný komentář vševědoucího vypravěče (tím se blíží vypravěči Markéty Lazarové), rytmizované střídání detailů a celků (celky krajiny jsou mnohdy vizuálně estetizovány a nesou v sobě lyrizaci filmového tvaru - vítr ženoucí sníh krajinou, východ slunce, lány zralého obilí vlnící se pod poryvy větru, rej masopustních masek...), originální práce s kompozicí záběrů - např. košatý strom vycentrovaný v celku záběru, i velmi originální odlišení filmové skutečnosti a metafyzických okamžiků (okamžiky smrti) - tím se Jasný blíží třeba k Jakubiskově Tisícročné včele či předjímá filmové projekty realizované až za desítky let... Co konstatovat závěrem? Všichni dobří rodáci jsou patrně nejzávažnějším československým filmem kondenzujícím v sobě esenci Nové vlny...a pro mě osobně nejlepší československý, potažmo český film všech dob... Podobné filmy: Skřivánci na niti, Ucho, Sestřičky, Žert, Tichá bolest(9.12.2008)

  • - Vladimír Menšík měl s režisérem dohodu, že nebude během natáčení vůbec pít alkohol. (cariada)

  • - Převážná část filmu byla natočena v obci, nyní městě, Bystré v okrese Svitavy, včetně lomu, bývalé vápence, kde měl být zastřelen Očenáš (Vlastimil Brodský). Dále se filmovalo v Sulkovci. (Cucina_Rc)

  • - Kameraman filmu Jaroslav Kučera si na natáčení koupil za 20 amerických dolarů tzv. PT Kameru 35mm, se kterou se natáčely veškeré scény umírajících postav. Režisér chtěl tímto dosáhnout takzvaného "slow motion" efektu. (mchnk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace