poster

Šumař na střeše

  • anglický

    Fiddler on the Roof

  • slovenský

    Fidlikant na streche

Muzikál / Drama / Rodinný

USA, 1971, 181 min

  • plechulka
    ****

    Hodně dlouhý film, který ale neztrácí tempo a hlavní přestavitel je naprosto fascinující! Shlédla jsem však bohužel na TV kanálu MGM, kde z nepochopitelných (alespoň mně) důvodů hudební čísla u dabovaných muzikálů buď nepřekládají vůbec (HAIR) anebo místo titulků je mužský hlas recituje přes hudbu ! Možná, že kdybych byla zvyklá na polské TV, kde se to dělá i místo běžného dabingu, nevadilo by mi to, nicméně nechápu - to jsou titulky tak drahé?(18.11.2010)

  • ElChe26
    ****

    Muzikálům moc neholduji, proto jsem se filmu zpočátku celkem štítil. Snímek se točí okolo provdávání dcer hlavního hrdniny, chudého mlékaře. Střetávání konzervativního světa Židů a měnícího se okolního světa vykreslený ve třech zasnoubeních, byl velmi povedený. Lze stát dětem ve štěstí, co si pro ně přát? Finanční zajištění nebo jejich vlastní štěstí, lásku? To jsou problémy, jež musí "hlava" rodiny řešit. Nakonec vždy zvítězí ten nejlidštější hlas, hlas srdce. Životní optimismus v několika písních až přetékal po hektolitrech a přiznám se, že jsem se sám přistihl jak mu podléhám (...kdyby jsem byl jen boháčem). Osud nejen Židů, žijících v předrevolučním carském Rusku, opravdu připomíná pověstného šumaře na střeše.(10.7.2009)

  • Freemind
    *****

    Na tohle se nedokážu dívat nezaujatě. Jewison natočil dva muzikály, na jejichž nejslabší kritiku reaguju vrčením. Kromě geniálního Jesus Christ Superstar je to tahle perla. 3 hodiny, během kterých sedím v embrionální poloze s otevřenou pusou a knedlíkem v krku. Je to částečně tím, že na mě vždycky fungovala východní melodika a klezmerské songy, ale to by samo o sobě nestačilo. Připojte k tomu ještě nostalgii (poprvé jsem to viděl jako malý fracek a už tehdy mě to dostalo), skvělou režii, herecké, pěvecké i choreografické výkony, brilantní, svižný scénář, humor i smutek ... zkrátka - stačí mi už úvodní houslové sólo a jsem naměkko. Jistě, místy z děje trochu okatě vyleze fakt, že jsou to často hrubou nití sešívané židovské anekdoty, ale čert to vem. Tohle je čistá krása filmu a hudby v jednom z nejdokonalejších spojení, jaké kdy zaznamenal celuloidový pás.(21.1.2008)

  • Amarcord_1
    *****

    90% - Můj nejoblíbenější kýč. Hudba Jerryho Bocka v podání Johna Williamse se pyšní dokonalým řemeslem spojeným s láskou k práci. Už jenom fakt, že sólové housle nahrál legendární Isaac Stern svědčí o kvalitě a ambicích hudby v tomto muzikálu. Příběh je dojemný, a já se při jeho sledování vždy rád nechám unést. Nesmrtelný Topolův výkon, který mě vždy dojme zejména úvahami typu "on the other hand...".(2.2.2006)

  • ZkuKol
    ***

    Asi nejsem dostatečný muzikálový fanda, abych tuhle klasiku ocenil. Ano prostředí tradiční židovské vesnice v Rusku na konci éry samoděržavých je kouzelné, postavy jsou zábavné, ale děj je tak prostoduchý a písně nevýrazné, že těch 180 minut trvá skoro dva dny. Občas zvedne tempo a míru zajímavosti nějaká změna na pozadí doby, ale k záchraně nedojde stejně jako k tanečním scénám (pobíhání a skotačení po scéně neberu za taneční výstup). Přitom realizace je velmi precizní a kamera nápaditá, jen prostě nemá moc, co snímat. Chudý mlíkař má mnoho dcer a málo peněz, nastává čas hledání ženichů a v domě se střetává láska s tradicí a jistotou... 50%(9.7.2010)

  • - Paul Michael Glaser, představitel Perčika, musel během natáčení nosit hnědé kontaktní čočky. [Zdroj: Cinema] (Terva)

  • - Houslová sóla hrál Isaac Stern, jeden z nejvýznamnějších houslistů 20. století. (gjjm)

  • - Tovjeho (Chaim Topol) nešťastný kulhavý kůň byl odkoupen těsně před porážkou z továrny na lepidlo. (gjjm)