Reklama

Reklama

Muzikál o radostiach a starostiach chudobného mliekara Tovjeho, ktorý žije s manželkou a piatimi dcérami v ukrajinskej židovskej komunite. Zbožný Tovje, ktorý žije v súlade s židovskými tradíciami chce najstaršie dcéry vydať "ako sa patrí",  v jeho situácii to však nie je jednoduché. Film bol nominovaný na Oscara v ôsmych kategóriách, napokon získal tri sošky. (STV)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (87)

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Fidlikanta na streche som si užil najprv v divadelnom poňatí a neskôr teda aj vo filmovom a obe verzie sa mi páčili. Film je síce dlhý, ale tie tance, tie piesne, tie príbehy majú v sebe niečo okúzľujúce. Občas som mal pocit, že sú židia vyzdvihovaní, neskôr som mal pocit, že to robia s boľševikmi a nakoniec to akoby vyznievalo priaznivo pre takzvaných bielych, no v konečnom dôsledku si myslím, že pre nikoho to nie je nejaká propaganda, ale zasadenie divácky pútavého deja do historických udalostí. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Konec starých časů. Ten nečekal na počátku 20. století pouze rakousko-uherskou monarchii, ale i její sousední imperium carského Ruska... Broadwayský muzikál o šumaři na střeše, inspirovaný dobovou povídkou židovského ukrajinského autora, vynikajícim způsobom zachytává atmosféru této doby. Nejen na pozadí politických udalostí, které postupně zasahují do života všech obyvatelů Anatevky, ale i samotné Tovjeho rodiny, kde se starý muž postupně smřuje se sobáši svých dcer, vymykajících se oproti původním představám. První sňatek probíhá s dávným známým krejčím, jehož finanční budoucnost je zatím nejednoznačná, další s mladým revoluciánořem, do třetice s člověkem odlišného náboženství. Rozsáhlá trojhodinová stopáž nabídne několik nepostrádatelných hudebních i tanečních čísel, v jejichž průvodu působí myšlenka bouření se proti starým tradícím opravdu velkolepě. Za klad považuju i volbu hlavního představitele – v zajímavostech jsem si s překvapením přečetl, že hlavní roli postupně odmítli hned tři renomovaní američtí herci, ale málo známého a neokoukaného Chaima Topola byla nakonec tou pravou trefou do černého! Ten svérázný mužík z Palestíny to celý čas táhne znamenitě, Tovje v jeho podání je výstižně podaným "lidovým" člověkem, který si zachovává optimizmus i zásadovost současně. Film se nese až na pár dramatických scén k závěru v příjemném duchu, líbila se mi nenásilná myšlenka věčného optimismu i v těžkých chvílích, souhlasil bych i so zařazením snímku do rodinného žánru. -------- "Let's life another live, to life!" 75% (Challenge Tour 2019: 52 let filmu za 52 týdnů) ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

"Možná proto pořád nosíme klobouky..." Ohromný muzikál, rozhodně jeden z nejlepších, jaké jsem kdy viděl. Chaim Topol je přesně takový Tovje, jakého jsem měl před očima při četbě Alejchemovy knihy, navzdory několika změnám (něco přibylo, něco ubylo) zůstala zachována i jedinečná atmosféra příběhu tvrdých lidí zkoušených tvrdými ranami, v níž se tak přirozeně mísí humor i dojetí, John Williams udělal z původních chytlavých skladeb skladby nezapomenutelné a Norman Jewison natočil všechna ta pěvecká i taneční čísla s tak nakažlivým elánem, že jsem měl co dělat, abych vydržel sedět a v jednom kuse neposkakoval po pokoji. Tříhodinová stopáž? Komu by vadila, když je to tak skvělé!? ()

MikeZ 

všechny recenze uživatele

Klasický muzikál. Hudba je skvělá, písničky jsou správně chytlavé (Právoplatný Oscar pro Johna Williamse, který je sice jen zadaptoval ale i tak), je to vtipné, občas docela dojemné, ale pořád to na těch pět hvězdiček prostě není. Hlavním nedostatkem je to že je film moc dlouhý a v druhé půlce chvilkama trochu nudí. Stale jsou to ale velmi silné čtyři hvězdičky. 8/10 ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Tradície či skostnatenosť, to sa úspešne darí búrať na úsvite nového sveta, ktorý čaká aj zapadnutú židovskú dedinu na Ukrajine. Stačí mäkké srdce sympatického hospodára, ktorý tradície ctí, spieva o nich a obšťastňuje nás vo svojich originálnych monológoch prechádzajúcich do dialógu s Bohom. Muzikál nemá až toľko chytľavých melódií, ako iné, ale tá ústredná je dobrá vo všetkých obmenách. Celý Fidlikant je možno viac filmom ako muzikálom, nespieva sa ani tretinu času a príbeh má viac zápletok, ako som čakal, nechýba ani revolúcia, ako v každom veľkom muzikáli. Židovský humor je jedinečný, ako si urobia srandu aj zo seba a svojich tradícií. Hudba je takmer balkánska, divoká, možno s moldavským pôvodom, nečudo, že pri nej došlo aj na takú zvrátenosť ako tanec muža so ženou. –––– Jisté věci se pro nás nemění, jisté věci se nikdy nezmění. A jak pravi bible... –––– A jak se naštvu, i mouchy se bojí létat. –––– Oko za oko, zub za zub! – Výborně, takhle celý svět skončí slepý a bezzubý. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (21)

  • Postavu Goldy měla původně ztvárnit Hanna Maron. Ta ale při teroristickém útoku v Mnichově přišla o nohu, a tak roli nakonec získala Norma Crane. (Terva)
  • Scénograf Robert F. Boyle se dlouze věnoval studiu židovských synagog. Prozkoumal na sto ukrajinských staveb, než navrhl tu, která je vidět ve filmu. (Cherish)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Reklama

Reklama