Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Výpravné televizní drama o událostech Stavovského povstání, který ovšem není nějakým základním shrnutím událostí, které vedly českou šlechtu k defenestraci, až po exekuci na Staroměstském náměstí. Většina uživatelů píše nuda a nebo, že museli googlit události, které film popisuje. To ovšem není chyba poměrně nedynamického výpravného filmu, ale chyba lidí, kteří nemají pokročilou znalost této doby a od každého filmu čekají velkolepý akční válečný film, které jim servírují zahraniční televize. Všechny historické filmy takové být prostě nemusí a tento film je toho důkazem, myslím, že Česká televize a její produkce odvedla dobrou práci v mapování nepříliš známých událostí z období před konfesní válkou tímto televizním snímkem, který nedlouho po skončení většina negramotné populace zkoupala svou neznalostí a touhou po akčních scénách, kterými tento snímek, už čistě z podstaty ani disponovat nemůže. Za mě čtyři hvězdičky a víra ve více takových filmů, které mají lid v Čechách učit vlastní historii. ()

Mrkvič 

všechny recenze uživatele

Že se od televizní tvorby nedočkáme scén alá Statečné srdce bylo snad všem jasné (ač nás trailer lákal na velké věci). Že ale půjde jen o přehlídku dobových rób a brnění, to jsem teda nečekal. Doufal jsem v historický film, který posune mé znalosti dané doby o něco dál. Snad i dál, než byly v hodinách dějepisu na základní škole. Z tohoto pohledu je film ale až brutálně prázdný, a pustit si nějaký historický sitcom nebo nějakou ujetost s černochem v roli rytíře, tak se o historii divák dozví víc. No a hodnocení "filmu"? Od začátku do konce jsem myslel na zpomalené, snové scény v jiných filmech, které mi vždy vadí, protože jsou takovou hluchou vatou v jinak třeba i zajímavém filmu. Tady ale je jen ta vata a je to fakt příšerně příšerný - scénárista by si zasloužil vyhodit z okna! ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejvýznamnějších a zároveň nebývale tragických okamžiků českých i evropských dějin, jehož okolnosti i důsledky film v mimořádně opulentních vizuálních kulisách přibližuje, si možná zasluhoval mnohem fundovanější přípravu, nicméně pokud divák disponuje určitými znalostmi dobového kontextu, nebude zklamán. Události, včetně pražské defenestrace, bitvy na Bílé hoře a popravy sedmadvaceti českých pánů na Staroměstském náměstí, jsou tu zobrazeny bez zbytečných kudrlinek, s předem jasným zadáním – ukázat, jak pošetilé a svým způsobem marné byly snahy těch, kteří se nehodlali spokojit s habsburskou nadvládou. Snímek se soustřeďuje nejen na psychologické proměny hlavních aktérů, tedy hraběte Jindřicha Matyáše Thurna (vynikající Karel Dobrý) a jeho druhé ženy Zuzany Alžběty z Tiefenbachu (Tereza Hofová), ale pokouší se ve výpravných detailech postihnout složitost doby, v níž se tito lidé nacházeli. Zdejší spílání filmovým tvůrcům podle mne není namístě; naopak v konfrontaci s dvoudílným barvotiskovým kýčem o Marii Terezii (2017) vyniká Kosatíkův scénář precizním provedením a smyslem pro detail. Občasné chyby či nepřesnosti tentokrát rád promíjím. ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Co to bylo? Těšil jsem se na historický tv film se zajímavým tématem a byl bych ochotný přehlédnout že se tisícihlavé bitvy točí o dvou lidech, ale proboha něco tak nudného úplně debilně vyprávěného jsem už dlouho neviděl od ČT. Obsazení, kostýmy i atmosféra doby za dvě hvězdy, ale vyprávění voiceoverem unylým hlasem manželky Matyáše to dorazilo. Těžké zklamání roku pro mne. ()

hous.enka 

všechny recenze uživatele

Krásné kostýmy, výborný Karel Dobrý a zajímavě zachycená atmosféra doby, ale to asi bylo tak všechno, proč byste tenhle film měli vidět. Jinak je to nelogické, děj se odehrává v obrovských skocích, nic není vysvětleno, vše zůstává hrubě načrtnuto. Je to bída. Neznat historii, tápu jak blázen, oč ve filmu vlastně šlo. Trochu zoufalý pokus o přiblížení dávných dějin modernímu divákovi. Zlatej Vávra, to vám povim... ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)
  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)

Reklama

Reklama