poster

Spoorloos

  • Francie

    L'Homme qui voulait savoir

  • Západní Německo

    Spurlos verschwunden

  • Austrálie

    The Vanishing

  • USA

    The Vanishing

  • Velká Británie

    The Vanishing

Mysteriózní / Thriller / Drama / Krimi

Nizozemsko / Francie / Západní Německo, 1988, 106 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kobejn
    *****

    ...To originál, to je jiný kafíčko, ve všech směrech parádní, má to tu typickou poznávací značku evropskýho filmu, ani náhodou to nepřipomíná stylově svůj americký remake, ani jeden známej ksicht, herci naprosto neznámí...a hlavní podstatný rozdíl mezi tímto a remakem je konec, tam kde amíci klasicky z konce udělaj buď frašku nebo sračku, tak zde je vše rázně a elegantně vyřešeno, konec je zde tak mnohem působivější (a logičtější) než u toho amerického, kde se to prostě zvrtlo v klasickou klišovitou hru, kdo z koho, přičemž je jasné, že zlo musí být v amerických filmech potrestáno, prostě typickej stupidní americkej úkaz - musí to mít především happyend, zde toto neplatí a zaplať pámbu za to....právě proto, že jsem tu nečekal takovýto konec, byl jsem dost překvapenej, takže celkově výbornej film.(7.2.2013)

  • Ten Druhy
    *****

    "Zíďme z diaľnice" - požiada Saskia svojho priateľa Rexa a jej slová nadobudnú symbolický význam, stanú sa predzvesťou začiatku konca. Aj Saskiin sen o zlatom vajci, v ktorom je uväznená, sa do dôsledkov naplní. Po hádke s priateľom sa na chvíľu stratí a vzápätí objaví vo svetle na konci tunela. Tieto zlovestné obrazy a výpovede z úvodu filmu predznačia tragické zmiznutie ryšavého dievčaťa. Hoci príliš zavčasu vieme, kto je únosca a priskoro tušíme, že Saskia už nie je medzi živými, zvedavosť aj napätie sa naďalej stupňujú. Podstata filmového príbehu je veľmi jednoduchá a jeho dej minimálny, ale dômyselná kompozícia ho predsa robí mimoriadne zaujímavým. Záverečné chvíle filmu sú zároveň poslednými okamihmi hrdinu aj hviezdnymi momentmi réžie. Pre Rexa existuje len jediný spôsob ako zistiť, čo sa stalo Saskii - zažiť presne to isté. G. Sluizer v úplnom finále desivú realitu zaživa pochovaného Rexa v tmavom hrobe prekonáva radostnou ilúziou stretnutia so Saskiou, opäť vo svetle na konci tunela.(3.11.2010)

  • Anderton
    ****

    Holandský triler, zaradený medzi sto najdôležitejších hororov histórie (prečo zrovna hororov?) je zaujímavý tým, že divák sa počas jeho deja zaoberá motívmi a psychológiou dvoch hlavných postáv a snahou o ich pochopenie. Je to príjemná zmena oproti kriminálnej šablóne, keď môže byť motív známy, alebo máme viacerých podozrivých a po zvyšok deja hľadáme vraha, poprípade obeť zločinu. Aj keď sa nám tieto motívy podarí odhaliť, nie je jednoduché ich pochopiť, ale potom nútia diváka sa zamyslieť nad tým, čo by robili najmä v prípade hlavnej postavy oni (dúfam, že s tou zápornou sa nikto nestotožnil). Záporná postava je ale zaujímavejšia, dozvedáme sa o nej postupne útržkovité informácie a rozmýšlame, ktoré z nich môžu mať s jeho činmi niečo spoločné a kde pramení jej sociopatizmus. Príbeh je výborne vypointovaný, dá zmysel niektorým motívom, ktoré sa v priebehu deja objavia a divák nemá na konci pocit, že by bolo vo filme niečo zbytočne naviac. Film o tom, čo je v živote skutočne dôležité a ako hlboko sa môže zavŕtať chrobák v hlave.(18.1.2013)

  • GrungeChild
    ****

    Drama mrazivé jako hrouda ledu uvízlá za botou, stísňující atmosféra východoněmeckých kriminálek z VHS a nervydrásající hudba v duchu Malého pitavala, neznám lepší medicínu proti předávkování americkou komercí. Podivný trojúhelník bizarních postav, mluvících jedním z těch chrochtavých jazyků (a přesto si navzájem nerozumí, zvláštní že?!), co se dostane do situace, ze které očividně není návratu. Příjemně ulítlé, zdravě depresivní, a ten závěr! (Jsem tak rád, že jsem napoprvé nenarazil na zprzněný happy-endový remake.) Nevím, jestli to tak bylo předurčeno, či jestli jsem právě zvrátil záměr osudu, ale dávám tomu krásné 4*, které si Spoorloos rozhodně zaslouží.(27.12.2012)

  • movie
    ****

    Hodně originální euro-thriller. Z mnoha scén by se dalo vytěžit mnohem víc, třeba scéna z benzínky by mohla být mnohem klasutrofobičtější atd. Gene Bervoets je asi to nejlepší, co SPOORLOOS nabízí herecky (v mnoha momentech se mi vybavilo JCVD) a za nekompromisní konec dávám o jednu hvězdičku navíc.(2.5.2011)

  • - Originální filmový plakát byl stylizovaný jako skutečné oznámení o pohřešované osobě. (topr harley)

  • - Režisér snímku George Sluizer je rovněž autorem jeho amerického remaku Záhadné zmizení (1993). (Caminzind)

  • - Snímek byl natočen na motivy románu nizozemského autora Tima Krabbého "Zlaté vejce" z roku 1984. (skudiblik)