Režie:
Karel LamačKamera:
Otto HellerHudba:
Jára BenešHrají:
Anny Ondráková, Oldřich Nový, Adina Mandlová, Jindřich Plachta, Theodor Pištěk, Jára Kohout, Otomar Korbelář, Ferenc Futurista, Ela Šárková, Václav Trégl (více)Obsahy(1)
Hudební skladatel Pavel Bertl je nenapravitelný hýřil a vášnivý hráč, jeho finanční situace proto vypadá velmi neutěšeně. Takový život těžce nese jeho půvabná choť, která svého rozmařilého mužíčka stále miluje. Přičinlivý právník přesvědčí Pavla, aby dal Heleně svobodu a postará se i o léčku, která má dokázat manželovu nevěru… Důvod k rozvodu je jedna z nejzdařilejších komedií Karla Lamače z rodu tak zvaně společenských a dominují v ní Oldřich Nový jako flamendr a karbaník, Adina Mandlová jako oddaná a milující manželka a Anny Ondráková v roli atraktivní dívky, která má manžela kompromitovat. Předlohou k filmu se stala divadelní hra německého autora Karla Bachmanna "Hráč". Karel Lamač si byl vědom nedostatků poněkud těžkopádného námětu, a proto i do ostatních rolí obsadil tehdejší hvězdy filmového nebe, které garantovaly příznivé přijetí u diváků – kromě již zmíněných se ve filmu setkali s Járou Kohoutem, Jindřichem Plachtou, Otomarem Korbelářem, Ferencem Futuristou a Jaroslavem Marvanem. Divákům se líbila i písnička Járy Beneše "Loučení" v podání Oldřicha Nového. Veselohra měla premiéru v srpnu 1937. Současně byla natočena i německá verze, ve které hrála Anny Ondráková stejnou roli. (Česká televize)
(více)Recenze (70)
Škoda že se Anny Ondra, často přezdívaná Buster Keaton v sukních, kvůli práci v zahraničí objevovala v československém filmu jen sporadicky, s tímto jejím posledním filmovým představením vlastně jen čtyřikrát, ale toto byl zřejmě vůbec její nejlepší a nejznámější film, opět pod Lamačovou taktovkou. Parádní komedie, jak už to bývá zvykem plná lásky, omylu a nedorozumění a nakonec štastných konců. O nezapomenutelné hlášky spolu s vtipnými scénami se tu stará především hlavní duo Nový+Onráková. Z menších rolí musím vyzdvihnot jednounačně Ference Futurista opět jako znamenitého ožralu-navíc vyčůránka:-) Špatný nebyl ani Kohoutův Špargl. ()
V kontextu prvorepublikové komedie netradiční námět o smyšlené nevěře, která má být důvodem k rozvodu. Kdyby byla stopáž zkrácena na cca 70 minut, výslednému dojmu by to prospělo. Takhle jsem se místy nudila a ke konci málem odpočítávala vteřiny. Precizní je ztvárnění Anny ("jakože milenky") v podání Anny Ondrákové - je mnohem přirozenější, než do stejného typu obsazovaná Věra Ferbasová. Lamač věděl :-) ()
Příjemná veselohra. Nepatří sice k tomu top prvorepublikovému, ale stejně je to film, který dokáže zpříjemnit tu hodinu a půl, kdy se jeden budižkničemu napravuje, kouzelnice s kouzelníkem se okouzlují, advokát kuje pikle pro dobro klientky a jeden chudák amatérský detektiv se snaží pořídit fotku, která by byla důvodem k rozvodu. ()
Anny skvělá (proti nijaké Mandlové), skvělá kabaretně laděná scéna tradičně opilého Futuristy s pianovou improvizací s Novým, ale ty maloměšťáské tendence v pohledech na moderní hudbu (myšleno vážnou) - ty mi teda lezly krkem! Copak E. F. Burian, Ježek, Martinů, Pavel Haas u nás (když pomineme Prokofjeva, Stravinského či Šostakoviče) nepsali sdělnou a i v jazzu inspirovanou muziku? Sentimentální slaďáky, které se líbily hlavní hrdince, byly spíše z rodu pokleslejších operet. No a náhled na manželství vyzněl v podobném duchu. Nicméně komediální běh a invenční nasnímaní živé Ondrákové film činí pro mě hodně dobrým zbožím /minimálně za scénu s frťany - tu si budu pamatovat - jako karbol, jako rybí tuk etc. !/. ()
Ach,ano, tohle by byl skutečně velice závažný důvod k rozvodu. Ten člověk byl přece gambler, i když v té době, ve které se film odehrává, se tomu tak neříkalo. Ale i ten další důvod taky nebyl k zahození. Adina Mandlová byla šarmantní jako vždy. Oldřich Nový byl jako ten flamendr kouzelný. Anny Ondráková, tak ta byla až děcky roztomilá. Však to taky Theodor Pištěk ve filmu řekl, i když použil jiný výraz. ()
Reklama