Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Létajícím talířem, který na sebe bere podobu pivního soudku nebo kontejneru na odpadky, přistanou na planetě Zemi dva svérázní mimozemšťané A (M. Lasica) a B (J. Satinský). Cílem jejich mezigalaktické mise je poslat na rodnou planetu zprávu o stavu pozemské civilizace. Jako pokusný objekt jim poslouží bezvýznamný, průměrný vědec dr. Jánský (J. Menzel). Oba mimozemšťané mu svými dobrými úmysly způsobí řadu problémů, mimo jiné od něj odeženou nadějnou milenku Jiřinku (N. Konvalinková), znemožní mu odevzdat zprávu pro šéfa a vyhodí mu byt do vzduchu. Zatímco dr. Jánský je na pokraji nervového zhroucení a hledá odpočinek v lesní rezervaci, mimozemšťané posílají domů svá hlášení a vyrážejí do ulic poznávat výdobytky moderní společnosti… (Česká televize)

(více)

Recenze (232)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Ať si říká kdo chce co chce, tento film patří ke klenotům české/československé kinematografie. Dvojice pánů Lasica a Satinský alias obludy v komedii provázané "Máme na vás jednu otázku,...", "Jsem křišťálová studánka,...", "Na Zemi žijí lidé...", "Neměl byste pro nás nějakou zasranou zkurvenou práci?" a dalšími humornými scénkami pod taktovkou pana Lipského. A jak napsal Iggy, pozornější si zde všimnou třešničky pro obdivovatele Járy Cimrmana. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Rok po fenomenálním Tajemství hradu v Karpatech tvoří Lipský tuto přetaženou grotesku, aneb jak z kvalitních vstupních ingrediencí (námět, jiránkovština, Lasica+Satinský kontra Menzel) vyrobit paskvil. Ne že by tam nebylo dost vynikajících momentů. Ale právě že jen momentů. Podobný problém jako u Hřebejkových Pelíšků: scénky s potenciálem kultovnosti, vytvářejcí však mizerný celek (jehož chtěná výpověď se tak spíš uměle konstatuje než skutečně vyjevuje), přičemž chyba není jen v jejich izolovanosti, nýbrž i v podstatě scének samotných: u Pelíšků kvůli masivní samoúčelnosti jejich humoru, zde kvůli nerozhodnosti, zda mají či nemají být naivitkami. Je zde navíc spousta šuntu typického pro podprůměrné komedie té doby (třeba celá úvodní sekvence s pivním sudem, u níž zaujme jen jeho odlet z hospody; nebo scéna Menzelova experimentování s umělou stravou; nebo jeho mávání na myče oken; scénka s „nevěstou“ v Menzelově bytě je sice čupr, ale způsob, jakým se k ní dospělo, je upocený až hrůza; nebo znovuobjevený ukradený Trabant; vůbec celý faktor „Sobota“, na němž lze film postavit, nelze ho jím však nastavovat; atd, atp.). Následující nevybírám jako to nejlepší, ale jako to, co by nemělo upadnout v zapomnění: Jak byste reagoval na návštěvu mimozemských civilizací? „Klidně, jako na každou jinou návštěvu.“ „Já se o politiku nezajímám. V práci si dělám svý, okna zdobim.“ Jako pamětník oceňuji znělku Televizních novin, zvláště její přesné umístění. Z jiného světa: „Promiňte pánové, neviděli jste tady profesora Cimrmana?“ „Je u sebe.“ Dále viz Morien, Subjektiv a vyčerpávajícím způsobem Šandík. Je velký smutek, že film, jenž mohl být věčným monumentem dvojice L+S, král parodie Lipský takto zpackal. Zatracená zkurvená práce. ()

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Hranice mezi vtipností a trapností je velice tenká a snímek na ni osciluje po celou stopáž. Občas jsem se zasmál (automaty na jídlo, studánka, Luděk Sobota), ale u většiny pokusů o vtip jsem cítil obrovskou trapnost, zejména při seznamování mimozemšťanů s vybavením bytu a předměty. Je to opravdu škoda, ale některé ty vtípky jsou vyloženě pro předškolčátka. Také nemám v oblibě Jiřího Menzela v roli herce. Je vynikající režisér, ale jako herec je těžce podprůměrný. Naopak nejvíce oceňuji příjemnou myšlenku s ekologickým poselstvím a také výstražně zdvižený ukazováček proti rychlosti technologického pokroku, v čemž Lipský dokonce lehce předběhl dobu, za což si zasluhuje určitý obdiv. Celkově nedám víc než lepší 2 kousky. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Zpočátku to vypadá jako taková ta nesnesitelná lidová satira, která se s ironickým úšklebkem dívá na naše prosté lidské snažení, což je vždycky naprosto nesnesitelná disciplína. Naštěstí se film díky cenzorním zásahům v druhé polovině překlene do parádně dadaistické změti přehnaných situací a zmatených jak postav, tak hereckých výkonů. Tím se přiblíží k etalonům československého dadaistického sci-fi Talíře nad Velkým Malíkovem či Monstrum z galaxie Arkana, přičemž jeho hlavním problémem je, že se nedostal na jejich úroveň horečnatosti. ()

panmroz 

všechny recenze uživatele

Skvělé - škoda postavy Jiřího Menzela, celej film jsem nepochopil míru karikatury nebo reálnosti, nějakej, jakejkoliv pevnej bod, který by mě pomohl si o něm cokoliv myslet, respektive, nějak překonat dobu, po kterou je na plátně. Jinak ti dva jsou úplně božanský, taková dvojka se už jen tak nenajde, i fyziognomicky k sobě parádně sednou. Nějak jsem moc nepochopil, jak je možné, že tenhle film vzniknul, protože míra jeho kritičnosti ke společenskému zřízení - jakože odehrávat se film na londýnském předměstí, nebo někde v USA, tak chápu - ale pražské sídliště - no, nerozumím. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (29)

  • Ve filmu se na pár vteřin mihne herec Zdeněk Svěrák, který se ptá, kde by v budově našel doktora Cimrmana. Jára Cimrman či Jára da Cimrman je fiktivní postava univerzálního českého génia, kterou vytvořili Jiří Šebánek a Zdeněk Svěrák. Cimrman se poprvé objevil roku 1966 v rozhlasovém pořadu „Nealkoholická vinárna U Pavouka“ v Československém rozhlase. (Willy Kufalt)

Související novinky

Zemřel Milan Lasica

Zemřel Milan Lasica

19.07.2021

Ve věku 81 let včera večer zemřel slovenský herec, režisér, textař a humorista Milan Lasica. Rodák ze Zvolenu má k dnešnímu dni na svém kontě přes stovku filmových a televizních rolí. Umění se… (více)

Reklama

Reklama