Režie:
Spike LeeKamera:
Chayse IrvinHudba:
Terence BlanchardHrají:
John David Washington, Adam Driver, Topher Grace, Laura Harrier, Jasper Pääkkönen, Michael Buscemi, Ryan Eggold, Paul Walter Hauser, Corey Hawkins (více)Obsahy(1)
Na začátku sedmdesátých let minulého století se Spojené státy vařily v záplavě demonstrací za lidská práva. V téže době se jeden mladý černý kluk s gigantickým afrem (John David Washington, syn Denzela Washingtona) rozhodl rozšířit řady coloradské policie. Ron Stallworth byl první Afroameričan v tomhle sboru. Jeho přijetí mělo zacpat pusu čím dál naštvanější černošské komunitě. Aby těch změn nebylo zase příliš, šoupli nadřízení Rona do archivu (= oddělení evidence důkazů), kde měl co nejméně překážet. Jenže Ronovy ambice byly o poznání větší. Soustavným tlakem na nadřízené se mu nejdřív podařilo svléknout uniformu a v civilu infiltrovat politické mítinky „černých bratrů“. Protože se mu nechtělo donášet na bližního svého, zvednul sluchátko, vytočil číslo Davida Dukea (Topher Grace), místního předáka Ku-klux-klanu, a omotal si ho kolem prstu. Naprosto přesvědčivým způsobem se prezentoval jako fanatický vyznavač bílé rasy a David Duke mu to spolknul i s navijákem, jelikož ho po pár telefonátech vtáhnul do struktur klanu. Když pak bylo potřeba nasadit do akce zapáleného rasistu Rona Stallwortha i fyzicky, ujal se té role Ronův kolega Flip Zimmerman (Adam Driver), který s nadšením docházel na tajná i veřejná setkání členů klanu s cílem získat co nejvíc informací a překazit plánované násilné operace. Zní to neuvěřitelně, zní to komicky, skutečně se to však stalo. (CinemArt)
(více)Videa (7)
Recenze (488)
70. roky, Spojené štáty, demonštrácia za ľudské práva. Ron Stallworth sa ako prvý afroameričan stáva súčasťou coloradskeho policajného zboru. Tento krok mal aspoň trošku utíšiť neustále sa zvyšujúce protesty a čoraz agresívnejší boj za práva černošskej komunity. Aby zas ale Ron príliš nevytŕčal, je šupnutý do archívu, kde ho to vôbec nebaví. Postupne sa však vďaka svojej vytrvalosti dostáva úplne inde, pomáha pri odhalení Ku-klux-klanu a zabránení ich plánovaného útoku. Josh David Washington ako spravodlivý a inteligentný policajt podáva veľmi slušný výkon. Sledovať černocha s obrovským afrom na hlave ako telefonuje s vodcom KkK a vydáva sa za fanatického vyznávača bielej rasy je miestami naozaj fascinujúce. Závažná téma a surové rasistické narážky sú miestami odľahčené slušným humorom, prelínanie bieleho a čierneho sveta je efektne kontrastné. Na druhej strane je stopáž trošku prestrelená a dej nie je poňatý až tak dynamicky, aby divákove myšlienky dokázal udržať tak dlhý čas pri deji. ()
BlacKkKlansman je vynikající záležitostí, jež je umocněna ještě díky tomu, že se inspiruje skutečným příběhem. Opět tu máme snímek, který nastavuje zrcadlo americkému rasismu, apartheidu. Filmu nechybí skvělé herecké výkony, perfektní dobová atmosféra i silné scény, z nichž bych právě teď vzpomenul například zasvěcovací rituál klanu či hořící kříž. K pěti hvězdičkovému dojmu napomáhá také velká dávka napětí, kterou je příběh okořeněn. ()
Spike Lee přesně ví, jak divákovi podat příběh tak, aby ho zaujal (a zároveň si o daném tématu zjistil mnohem více). To poslední platí hlavně v případě, že o situaci v zahraničí nejste nikterak informováni, a strejdu Trumpa považujete za spasitele světa. Ústřední příběh, který stojí na Johnu Davidu Washingtonovi a Adamu Driverovi má totiž koule. I přes pomalejší začátek, který stojí spíše na zajímavě podaném dramatu navíc servíruje jednu libovou černo-humornou scénu za druhou (díky tomu zaujme širší masy). Mezi nejlepší scény filmu tak nepochybně patří Ronovo telefonování do klanu, či Davidu Dukeovi, pořízení klubové kartičky, nebo Flipovi návštěvy v ústředí. BlacKkKlansman tak věrohodně podává působivou kritiku lidské osobnosti plné předsudků a nenávisti. Když navíc na začátek a konec doplní i nějaké ty reálné záběry (se kterými se nijak nemazlí, ale předhodí je před vás náhle a surově), většina diváků mu to bez problémů "sežere". Proto jdu na jasných pět hvězd... ()
Civilní feel good pohodička s blaxploitation pomrkáváním, ostře kritizující Trumpa. Řeší se tady rasizmus, černošské hnutí a KKK, což nebude bavit každého. Ale je to chytré, na Spikea typicky s lehkostí a precizně zrežírované a Johna Davida Washingtona to může dostat do rolí, které z něj udělají novou černošskou hvězdu s parametry Denzela Washingtona. P.S.: Paulu Walterovi Hauserovi (malý tlouštík “tajný agent” z Já, Tonya) ti ultra-burani neskutečně sedí. [Cannes] ()
Spike Lee si vybral zajímavý, absurdní a téměř neuvěřitelný příběh, který dovedně a chytře zadaptoval jako výbornou satirickou komedii. Vybral k tomu naprosto přesné obsazení, takže mezi herci funguje chemie a divák se velmi dobře baví. To celé v téměř tarantinovském stylu. A když už si říkáte, jak skvělý snímek to sledujete, Spike Lee vám k tomu v posledních minutách přilepí naprosto nadbytečný dokumentární epilog, který nekoresponduje s předešlou náladou snímku a vyznívá jako přehnaná snaha režiséra o vyjádření svých názorů za každou cenu a tak doslovně, aby to i debil pochopil. Naštěstí pozitivní pocity i přes ten kiks na konci přetrvávají a rozhodně jde o kvalitní podívanou hodnou zhlédnutí. [KVIFF 2018] ()
Galerie (57)
Zajímavosti (26)
- Skutečný David Duke, kterého ve filmu hraje Topher Grace, byl v roce 2009 na návštěvě ČR, kam dorazil na pozvání českých přívrženců neonacismu z hnutí Národní Odpor. Měl dokonce promluvit na přednášce na Univerzitě Karlově. Než k tomu stihlo dojít, byl však v jedné pražské restauraci zatčen. Byl podezřelý z podpory a propagace hnutí směřujících k potlačení lidských práv, čehož se měl dopustit tvrzením ve své knize „Moje probuzení“, která byla v Česku vydána. Duke byl sice nakonec z vazby propuštěn, území ČR však raději rychle opustil. Nakonec tak při krátkém pobytu nestihl žádné veřejné vystoupení. (Gibsn)
- Jasper Pääkkönen, hrající Felixe, ve skutečnosti nejenže není extrémista, ale není to ani Američan. Doopravdy je Fin. Na castingu hrál tak dobře, že to na sebe sám prozradil, až když mluvil přímo s režisérem Spikem Lee. (tom.nosek)
- Pokud vám byla závěrečná hudba u popisování nedávných událostí povědomá, jednalo se o poupravenou píseň „Photo Opps“ od Terence Blancharda. Ten se Spikem Lee v minulosti pracoval na filmu Inside Man (2006), kde se píseň objevila poprvé. (tom.nosek)
Reklama