Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (252)

J.Connor 

všechny recenze uživatele

SAMPLE Z FILMU - INTERPRET : Nine inch nails ALBUM: Downward spiral SKLADBA : Mr. Selfdestruct (úvod) (skladba začíná jakýmisi tupými údery, které se neustále zrychlují a jsou doprovázeny hekáním, zvuky pochází ze scény, kdy si Robert Duvall pouští místo zdrávasů projekci, kde robot bije provinilého muže.) .... REFERÁT O THX1138 vytvořený na objednávku: Americké sci-fi drama THX 1138 je režijním a scénáristickým debutem pozdějšího tvůrce kultu Hvězdných válek a ikony americké kinematografie George Lucase. Lucas na tématu pracoval několik let, již na studiích natočil a v roce 1967 představil krátkometrážní snímek Electronic Labyrinth THX 1138 4EB. Film pojednává o hrdinovi žijícím ve futuristickém totalitním prostředí. Prostředí chladném, matematickém, bezcitném, kde lidé s unifikovanou vizáží vykonávají úmornou práci a poté se navracejí do svých prázdných bílých příbytků, které sdílejí se spolubydlícími, s nimiž je nepojí žádný vztah. Lidské emoce a potřeby jsou eliminovány povinnou aplikací vysokých dávek sedativ. Vše pak dozorují policisté – androidi, kteří se prezentují jako laskaví strážci pořádku, kteří neopomenou pohladit dítka po hlavičkách, ale se strojovou přesností a bezcitností vykonávají své úkoly v rámci udržení pořádku dle nastavených pravidel. Lucas nijak nespecifikuje vládnoucí vrstvu, existuje-li a nezabývá se přílišným popisem pravidel fungování tohoto futuristického společenství, spíše se zaměřuje na utrpení jedince a potřebu vzpoury proti ubíjejícím pravidlům totalitní společnosti. Hlavní hrdina pojmenovaný jen trojicí písmen a číslicí jako THX 1138 (Robert Duvall) vysadí dávky sedativ, díky čemuž pozná lidské pudy, nejedná se jen o dosud nepoznaný sexuální zážitek s opomíjenou spolubydlící LUH 3417, ale zejména poznání citu, nejprve lásky k ženě, poté i k dítěti, které má LUH 3417 porodit. Společnost však nad svými ovečkami bedlivě bdí a zakázanou lásku ihned odhalí, ale také nemilosrdně trestá, proto je THX 1138 od své lásky násilně oddělen a zavřen do žaláře, kde má být násilně převychován. Pro hlavního hrdinu však již po poznání lidských citů není cesty zpět a tak se pokusí uprchnout do světa mimo město. THX 1138 bývá řazeno mezi podstatné zástupce proudu zvaného „nový Hollywood“. V 50. letech probíhala v Hollywoodu dramatická krize velkých studií a velkolepých produkcí. Přestával o ně být zájem v souvislosti s uvolňující se atmosférou v předvečer 60. let, ale souvisel i zcela světsky např. s nástupem televize. Předáci filmového průmyslu tak museli začít hledat alternativu, jíž nalezli v dání důvěry a především financí mladým neokoukaným tvůrcům, jimž dali zelenou v často alternativních a nekompromisních projektech. THX 1138 sice byl finanční propadák, ale svého docenění se dočkal poměrně záhy a dnes je považován za klasické dílo. Příznačně film začíná dobovou upoutávkou na kýčovité sci-fi filmy z 50. let, konkrétně na sérii filmů s hrdinou Buckem Rogersem. Lucas jako kdyby se odstřihával od zašlého Hollywoodu a jeho „bezproblémových“ produkcí pro masy a zároveň představuje svou vizi možné budoucnosti, naprosto odlišnou od spektakulárních dobrodružství v papundeklových kulisách typu Star Trek apod. THX sice, ať již náhodou či úmyslně, čerpá z předcházejících literárních děl zobrazujících různé formy dystopie (1984, My, Konec civilizace), ale je třeba si uvědomit, že z hlediska filmového média se jednalo o jedno z prvních děl tohoto typu. Jemuž pochopitelně předcházel zejména Metropolis, jenž je ale třeba považovat za pramáti nejen filmových dystopií, ale sci-fi obecně. Poměrně nezvykle Lucas do své vize futuristické totality zasazuje i náboženství. Lidé se modlí k zobrazení proroka, který jim repetitivně přes nahraný automat uděluje rozhřešení, ve filmu je ovšem okrajově zobrazena i církev a její představitelé. Je pak samozřejmě otázkou, zda Lucas obecně považuje víru a její institucionální rámec za nástroj totalitních vlád či jen upozorňuje na jejich potenciální zneužití. Velký akcent je dán na robotickou policii, která bezcitně a přesně vykonává své příkazy. V tomto až jistém odporu k policii lze zřejmě hledat kořeny v 60. letech, kde se policie a armáda staly nástrojem boje vlády proti sílící revoltě a hnutí hippies. Zároveň je však z filmu cítit i jisté vystřízlivění z idejí 60. let, které naopak mnohdy předkládaly snové vize o budoucím pospolitém štěstí všech lidských bytostí. Stojí rovněž za povšimnutí, že THX 1138 a s ním mnoho dalších pracuje v továrnách na policejní roboty a lidé si tak nástroj svého ujařmení vyrábějí stále dokola sami. V podstatě jediným větším odhalením fungování instituce státu je soudní proces s hlavním hrdinou, který se prohřešil tělesností a vysazením sedativ. Zobrazený státní systém tak sice ponechává iluzi jakési svobody ve fungování justice, která však svoji činnost musí vykonávat v mantinelech, které jí stát dá a o nezávislosti si očividně může nechat jen zdát. Život je hlavnímu hrdinovi ponechán jen z důvodu, že soud shledá, že má pro společnost ještě jistou materiální hodnotu. V průběhu hrdinova útěku a páchaných škod v jeho souvislosti také dispečerka v jakémsi centru vypočítává jeho stávající hodnotu. Lidský život je tak derivován možností finančního či pracovního prospěchu pro společenství, např. lidé staří se v ději neobjevují, pravděpodobně kvůli své mizivé „hodnotě“. Svým způsobem může film i poukazovat na nelichotivé podmínky prací v průmyslu, podobně jako o mnoho dříve Chaplinova Moderní doba. Lucas také poměrně nově poukazuje na konzumentství jako jeden z produktů a nástrojů totality. Lidé jsou po návratu z úmorné práce v továrně ohlupováni televizí, která jim kromě mnoha kázání nabízí především skvělé nepostradatelné výrobky za výhodné ceny. Lucas také jako mnoho jeho předchůdců i následovníků dochází k závěru, že vysvobozením z mašinerie ať již peněz, technokracie, policejního státu či ubíjející práce jsou jedině lidské city, především láska, ideje, svoboda, ale i tělesnost. Hrdinovi se v THX 1138 podaří utéct, aniž by nám bylo jen okrajově sděleno, jaká budoucnost ho za hranicemi města čeká. Nicméně pomyslné předměstí, kterým musí THX 1138 projít je plné odporné havěti, divokých barbarů, špíny, tmy, nejistoty … V této souvislosti si lze klást otázku, zda Lucas v podstatě jen, byť trochu přehnaně, neglosuje civilizaci jako takou, kde rádi trochu svobody vyměníme za fungující topení, plný talíř a nové auto a zároveň si idealizujeme život na venkově či v exotických lokacích třetího světa. () (méně) (více)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Je libo totalitně filozofující sci-fi bez děje, s minimem kulis a nekonečným množstvím číselných hodnot? Pak je THX 1138 správná volba. Musím však upozornit na drobné nebezpečí v podobě roku výroby filmu, neboť spousta scén je proti záměru tvůrců nesmírně zábavná a při brutálních zásazích strážníků dostala moje bránice řádně zabrat ()

Reklama

Vitason 

všechny recenze uživatele

Ještě než se George Lucas vydal na předalekou cestu do komerčně úspěšné galaxie Hvězdných válek, zabrousil do vod sci-fi, kde ze sebe vybil svoje intelektuální choutky, ale na diváka se tak nějak vykašlal, protože se jedná o velice těžce stravitelný film, který působí jakoby mu Spielberg rozbil při psaní scénáře kalkulačku o hlavu, protože polovina dialogů je tvořena číslicemi. Na příběh by stačilo 20 minut. Lucas se alespoň tedy snaží prokreslit vizi utopické společnosti, kde je člověk jen malinkatým šroubkem v podivně fungujícím stroji, né nepodobnou třeba Metropolis či Brazilu a i zde vytrhne hlavního hrdinu z běžného stereotypu láska. Jediné, co se Lucasovi povedlo, je chladná až sterilní vizuální stránka, která nejlépe přibližuje lidské odcizení, ale víc než 1* dát nemůžu, i když bylo zajímavé vidět, co Lucas dělal ještě před tím než začal rejžovat z jednoho filmu a jeho pokračování a remástrovaných verzí těchto filmů a remástrovaných verzí remástrovaných Válek atd. atd. atd. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

THX 1138 není žádný dopravní prostředek nebo přístroj, ale označení člověka v časech, kdy se přestala využívat jména, lidé se rodí uměle, city neexistují a sexualita je zakázaná. Oslnivě bílý svět je světem „polomrtvých“ lidí, den co den ovlivňovaných drogami a důmyslnými programy na vymývání mozku. Ve víře v Boha se zpovídají systému, který tak sleduje nejen jejich fyzický život (prostřednictvím nekonečného množství kamer a čipů), ale i psychický, takže je může ovlivňovat jako loutky. Tedy jen do chvíle, kdy budou brát své drogy a nezačnou dělat zakázané věci. George Lucas nehleděl na trikovou stránku, nápadné triky se ve filmu prakticky neobjevují, sugestivní vizi odlidštěné budoucnosti navozuje utopení filmu v bělostném jasu, který pohltí potřebu futuristických vynálezů. Navíc na vaši psychiku působí všudypřítomné záběry ze skrytých kamer a neustálý proud kódů místo jmen a činností, přičemž hlasy přicházejí odkudkoliv, jsou vážné, oficiální a nekolísají v melodii. Po chvíli se budete cítit stejně vyprázdnění jako hrdinové - milenecká dvojice THX a LUH - která provádí „perverzní sexuální praktiky“ (tj. zamilovali se a vyspali se spolu). Nelítostná „orwellovská“ byrokracie se dá do pohybu a s ní i film, který se společně s hrdiny vymaňuje z pomalu proudícího jednotvárného života a skutečně začíná mapovat, jak celý systém funguje a že proti němu není jiné obrany než utíkat a doufat, že nějakým zázrakem obejdete některé z milionů pouček a nařízení, a tak se zachráníte. Lucasův film je stejně dokonale chladný jako svět, o kterém vypráví, dokonce i v napínavých sekvencích nijak nezajiskří emocemi a nezúčastněně zobrazuje smrt, zoufalství i bezmoc, komentovanou hlasy zvenčí. ()

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Těžko uchopitelný a určitě jeden z nejzvláštnějších filmů co jsem kdy viděl. Bohužel Lucas se příliš pitvá v dialozích plných čísel a znaků a samotný příběh tak začně po čase nudit. Z této nudy vás probere až závěrečných zhruba deset minut. Formální (vizuální) stránka má zde jasně navrch nad tou obsahovou a samozřejmě je i rozdíl, když podobný film vidíte v roce 1971 nebo v roce 2010. George Lucas by mě tímhle asi nepřesvědčil o své genialitě, ale naštěstí pro něj (a pro nás) přišly za několik let Star Wars... 50% ()

Galerie (90)

Zajímavosti (29)

  • Mnoho hereček role odmítlo, protože si nechtěly kvůli natáčení oholit hlavy. (Listeroman)
  • Úloha LUH připadla Maggie McOmie, býválé kancelářské síle, která neměla takřka žádné zkušenosti s hraním, ale byla ochotná oholit si kvůli filmu své dlouhé zrzavé vlasy - což trápilo více Lucase než ji. [Zdroj: kniha George Lucas: Život stvořitele Star Wars - Brian Jay Jones] (phoenixer)

Reklama

Reklama