Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (252)

GigaPudding 

všechny recenze uživatele

Než jsem si tento první velký film George Lucase pustila, tak jsem čekala něco jiného asi jako fahrenheit 451 nebo něco a docela mě zaskočilo co se mi tam začlo objevovat na té obrazovce. THX 1138 totiž vůbec není dějový film. Nějaký příběh nebo děj týkající se podivné společnosti, kde lidi nemají jména, všechno je sterilní, prakticky všechno krom práce a pojídání sedativ je zakázané, všichni jsou monitorovaní a na všechny dohlíží robotí policajti, tam sice je, jenže dal by se v takové podobě v jaké je odehrát celý ve dvaceti minutách, takže to hlavní, co v thx 1138 je, je obraz a vizuální stylizace města. Záběry kamer na všechno možné jsou velmi zajímavé a ve všech scénách jsou kulisy a výtvarné zpracování propracované do nejmenších detailů a všechno působí správně uměle v šedivých odstínech a bílé (až na takovou jakousi podivnou de stijlovskou "účtárnu" nebo co to bylo). Pěkné a propracované kulisy jsou samozřejmě i velmi dobře využité a zapojené do "děje" v podobě různých automatických zpovědnic se zpovědníkem opakujícím tři věty dokola a nakonec přednastavené "rozhřešení", továrny, "vězení", počítačovny a další, akorát tohle všechno je tu prostě jen pro oko, protože příběh je stejně ospalý jako společnost v něm. Dokonce i automobilová honička je ospalá, ale hlavně na celkovém zmatku a ospalosti má největší podíl záplava různého žbrblání, kdy se lidi překřikují s různými čísly a dalšími věcmi, které sice zapadají do obrazu společnosti, kde se monitoruje úplně všechno a všechno se hlásí a podobně, jenže je tam toho prostě moc a pro děj je to nepodstatné a jediné co z té záplavy zbytečných informací na člověka vyskočí tak že si to snad i zapamatuje je hlášení nějakého člověka co se ptá operátora co má dělat když na dálnici zrovna přejel Wookieho :). Takže je to nakonec jen soubor pěkných a nápaditých obrazů zakončených západem slunce na Tatooinu, ale je to příliš chladné a bez děje na to aby z toho bylo i něco víc než jen ty obrazy. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Je pravda co jsem o tomto filmu slyšel: skvěle vymyšlené prostředí budoucnosti (která je karikaturou západního konzumu i tehdy aktuálního socialismu) a její výborné technické zpracování, zvláště kamera, na druhou stranu ovšem nekonzistentní příběh. Autor neví zda chce vyprávět lovestory nebo thriller a děj sestává spíše z krátkých na sebe moc nenavazujících epizodek, které budí dojem improvizace (něco jako kdyby Godard točil sci-fi). Herci jsou solidní, neví ovšem často co mají hrát. Některé věci z tohoto filmu byly jistě později okopírovány (a to i v Brazilu), něco však zůstává stále neokoukané - např. nápad s naprogramovanou zpovědní budkou, který mi přišel skvělý. Ať má tento film kolik chce much a mušek, pořád mi přijde lepší než celé Hvězdné války. ()

Reklama

ripo 

všechny recenze uživatele

Tak to to je ten typ filmu, pri ktorom si chrochtám blahom .... Nádherné vizuálne zábery, šumovo-ruchový podmaz, vedecká fantastika, zvuk i kamera blížiace sa k dokonalosti . Netreba rozumieť výrazom 563 ma 3c po 3% na LUH2155 kontakt 5Ec225... To je len ruch, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou filmu. Utopististická vízia totalitnej spoločnosti, ktorá ovláda myseľ i telo jedinca. Jedinca, ktorý prestáva byť jedincom a stáva sa len zrnkom piesku v presýpacích hodinách, ktoré má niekto vo svojich rukách . ()

Matty 

všechny recenze uživatele

To bylo tak... George Lucas se Spielbergem a Coppolou někdy počátkem sedmdesátých let založil produkční společnost American Zoetrope a jal se natáčet svůj první celovečerní film. Měl hrst dolarů, Roberta Duvalla a ideu na antiutopistickou vizi budoucnosti vycházející z jeho studentského filmu. Z Roberta Duvalla udělal plešouna, z idei zajímavý příběh a za pár dolarů natočil nevídané věci. Desítky lidí chodí neuvěřitelně sterilními chodbami, berou drogy a pronášejí magorské věty – takhle vypadá budoucnost bez wookies. Těžko uvěřit, že podobnou depresárnu vymyslel a zrealizoval autor Hvězdných válek. Jsou tu sice znát neduhy jeho pozdějšího hitu – např. dialogy plné technofilních výmyslů, kterým nerozuměli herci natožpak diváci – , ale vizuální stránka zachraňuje mnohé. Některé triky navíc ani dnes nezestárly. THX 1138 ukazuje Lucasovo vizionářství v plné kráse, ačkoliv film u kritiků i diváků propadnul a American Zoetrope pohřbil. 80% Zajímavé komentáře: Vitason, Cornon ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Distopická variace na 1984, která naštěstí není jen vykrádačkou, ale přináší osobitý vizuál a zajímavou představu společnosti, ale to je asi tak všechno. Předně všechny snahy o dobrý film zabíjí scénář, který stvořil postavy ploché, debilní, nudné a nezajímavé a to s jedno jedinou výjimkou, která je ve filmu ovšem jen několik málo minut. Dále tu jsou robostrážci, kteří jsou tupí a prkenní natolik, že by se uchytili i v dětském televizní scifi z padesátých let, jenom holt bohužel vypadají jako kapalný terminátor T-1000, mnohem víc by jim slušelo vzezření několika na sebe navrstvených kartonových krabic doprovázených nesnesitelným pípáním a blikáním diod. A ty dialogy... Je mi zcela jedno, jestli tam někdo parafrázuje Nixona, nebo ne, protože jeho projevy neznám a znát nikdy nehodlám, i tak si ovšem troufám tvrdit, že zabíjí jakýkoliv pokus o vytvoření nadprůmeru. Lucas zvládl skvěle režii, po**al scénář. Hodnocen režisérský sestřih ()

Galerie (90)

Zajímavosti (30)

  • Bílý automobil, který řídí THX (Robert Duvall), je upravený závodní vůz Lola T70 MKIII. (Saur.us)
  • Po dotočení THX 1138 v listopadu 1969 se věnovali Lucas, jeho žena Marcia a Walter Murch skoro šest měsíců střihu a pracovali prakticky bez přestávky sedm dní v týdnu. „Filmové pásy se odvíjely čtyřiadvacet hodin denně“ - poznamenal Murch. [Zdroj: kniha George Lucas: Život stvořitele Star Wars - Brian Jay Jones] (phoenixer)
  • Mnoho komparzistov pochádzalo z liečebného centra (neskôr cirkvi a kultu) Synanon, keďže jeho stúpenci si museli povinne holiť hlavy. (BUBO26)

Reklama

Reklama