Režie:
Sidney LumetScénář:
Frank R. PiersonKamera:
Victor J. KemperHrají:
Al Pacino, John Cazale, James Broderick, Carol Kane, Charles Durning, Lance Henriksen, Dominic Chianese, Chris Sarandon, Robert Costanzo, Tom Towles (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Sonny (Al Pacino) a Sal (John Cazale), dvě nuly, které hnány životní nouzí vstupují do banky, aby ozbrojené uzmuly kus svého štěstí. Než se stačí vůbec zorientovat a zjistit, že bankovní trezor zeje prázdnotou, jsou nezkušení zlodějíčci v hledáčku policejních složek a dravých médií. Sonny a Sal mají náhle na krku z jedné strany rukojmí, z druhé strany, vedle dozorující policie, širokou veřejnost, v jejíchž očích zosobňují lidové hrdiny. S tím, jak se zvyšuje napětí, dochází v bance čerstvý vzduch a spolu s ním také veškeré legrácky a čepýření. Situace se pomalu, ale neúnosně blíží ke svému konci… 22. srpna 1972 byla v Brooklynu naplánována bankovní loupež, která neměla zabrat více jak dvacet minut. Nakonec John S. Wojtowicz, ozbrojený nejen palnou zbraní, ale především znalostí mafiánského filmu Kmotr (1972; účinkoval v něm právě Al Pacino), s psychicky nevyrovnaným kumpánem Salvatorem A. Naturalem, drželi rukojmí po čtrnáct hodin. Jedním z hlavních motivů k loupeži bylo pro Wojtowicze získání finančních prostředků na chirurgickou přeměnu pohlaví svého transsexuálního partnera, Elizabeth Edenovou. Netradiční kriminální událost mistrovským způsobem převedl o tři roky později na stříbrné plátno režisér Sidney Lumet (Dvanáct rozhněvaných mužů, Sestup Orfeův, Zastavárník, Vražda v Orient expresu). Společensko-kritickému dramatu nelze upřít jak nadsázku, s níž se umně líčí absurdní charakter celé loupeže, tak přesnou psychologickou drobnokresbu všech zúčastněných vystavených nezměrnému tlaku. Velkou zásluhu na tom nesl strhující scénář Franka Piersona, jenž za něj získal oborovou cenu Writers Guild of America i Cenu Akademie. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (375)
Sidney Lumet se s ničím nepáře a hned v úvodu pošle do role ponořeného Al Pacina do banky a s dalším veteránem z Vietnamu doufá v hladký průběh loupeže. Jenže brzy začnou řinčet telefony, dělat se interview do televize, šaškovat před přihlížejícími a na obou stranách chybovat. Přepadení banky totiž vzápětí praskne a okolo budovy se budou tísnit stovky policistů. Přihlížející dav našeho Sonnyho ovšem zbožňuje, a tak to má policie o to víc obtížnější. Škoda, že zajímavé události a hlavně solidní tempo tvůrci neudrží po celou délku, v té druhé se zbytečně moc žvaní a mnohé natahuje. Samotný závěr je už ale zase solidní nervák. ()
Tradičně vynikající Al Pacino uzurpuje všecku divákovu pozornost ve filmu o močopudné bankovní loupeži. Lumet si dává záležet na charakterech více postav, což ale i vzhledem k charismatu Pacina nemá moc smysl, dokonce se odvážím říct, že takový Chris Sarandon stál Psí odpoledne pátou hvězdu, protože byl celkem navíc a natáhl tak film podle mě na škodu nad dvě hodiny. Ale i tak se jedná o vysoce nadprůměrný film s danou tématikou. 85% ()
Už si nikdy nebudu stěžovat na to, že mám smůlu... Sidney Lumet natočil perfektní kriminální drama o jedné ne tak úplně obyčejné bankovní loupeži, které místy připomíná i komedii. Role Sonnyho Wortzika je jednou z Al Pacinových nejlepších kreací. Dokonale zvládá, zničeného chudáka, který se ze všech sil udržet situaci pod kontrolou. John Cazale jako Sal je příjemně nenápadný a zamlklý a po celou dobu je na něm vidět, že ho užírá strach. A jak se ukázalo, ten chlápek na konci v minibusu byl opravdu Lance Henriksen :-). Scénář je dokonalý a ukazuje, že i z tak standartního tématu jako je bankovní loupež se dá vytřískat něco tak "jiného". ()
9/10 Stockholm Syndrome: The Movie. Štýlová jazda. Minimalistická réžia (žiadna hudba), parádna analógová kamera, skvelá atmosféra 70tych rokov, jedno dusné letné popoludie, úžasne napísané postavy, ktorým stačí pár viet a pozorný herecký výkon, aby dosiahli hĺbku, čo niekedy nedosiahnu ani po celú stopáž a pravdaže božský Al Pacino. ()
Scénář: Frank Pierson .. Sedmdesátkově výborný Al Pacino v předem prohrané loupežné partii. Pokud jsou všechny okolnosti ve snímku kolem přepadení pravda - a že jsou místy zatraceně absurdní - tak si tahle událost o natočení prostě říkala. Vážně je to, přes sociální podtext, velká zábava na minimálním prostoru. Bohužel ne po celý film. Vyprávění brzy dojde to správné tempo a některé pasáže v druhé polovině už svým vlažným a táhlým podáním prakticky nudí. Ale k "povinné filmové četbě" Dog Day Afternoon určitě patří. 75%. ()
Galerie (120)
Zajímavosti (43)
- Filmová hláška "Attica! Attica!", která poukazuje na incident ze stejnojmenné americké věznice v New Yorku, kdy bylo při potlačení vzpoury zabito 39 lidí včetně civilistů, byla zvolena Americkým Filmovým Institutem jako 86. nejpamětihodnější. (JayZak)
- Po prvním sestříhání se zdálo režiséru Lumetovi tempo filmu moc rychlé a bál se, že scéna čtení závěti nebude tím pádem tak působivá, jak by měla. Vložil proto do filmu asi 7 minut dalšího materiálu, aby se tempo zpomalilo. (MrCreosote)
- Charles Durning, který hrál seržanta Morettiho, se o tuto roli ucházel, ale na konkurzu mu byla přidělena role ředitele banky. Když se to doslechl Al Pacino, zašel za režisérem Lumetem a sdělil mu, že Durning chtěl hrát jinou roli. Lumet ihned souhlasil a do role ho obsadil. (MrCreosote)
Reklama