Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sonny (Al Pacino) a Sal (John Cazale), dvě nuly, které hnány životní nouzí vstupují do banky, aby ozbrojené uzmuly kus svého štěstí. Než se stačí vůbec zorientovat a zjistit, že bankovní trezor zeje prázdnotou, jsou nezkušení zlodějíčci v hledáčku policejních složek a dravých médií. Sonny a Sal mají náhle na krku z jedné strany rukojmí, z druhé strany, vedle dozorující policie, širokou veřejnost, v jejíchž očích zosobňují lidové hrdiny. S tím, jak se zvyšuje napětí, dochází v bance čerstvý vzduch a spolu s ním také veškeré legrácky a čepýření. Situace se pomalu, ale neúnosně blíží ke svému konci… 22. srpna 1972 byla v Brooklynu naplánována bankovní loupež, která neměla zabrat více jak dvacet minut. Nakonec John S. Wojtowicz, ozbrojený nejen palnou zbraní, ale především znalostí mafiánského filmu Kmotr (1972; účinkoval v něm právě Al Pacino), s psychicky nevyrovnaným kumpánem Salvatorem A. Naturalem, drželi rukojmí po čtrnáct hodin. Jedním z hlavních motivů k loupeži bylo pro Wojtowicze získání finančních prostředků na chirurgickou přeměnu pohlaví svého transsexuálního partnera, Elizabeth Edenovou. Netradiční kriminální událost mistrovským způsobem převedl o tři roky později na stříbrné plátno režisér Sidney Lumet (Dvanáct rozhněvaných mužů, Sestup Orfeův, Zastavárník, Vražda v Orient expresu). Společensko-kritickému dramatu nelze upřít jak nadsázku, s níž se umně líčí absurdní charakter celé loupeže, tak přesnou psychologickou drobnokresbu všech zúčastněných vystavených nezměrnému tlaku. Velkou zásluhu na tom nesl strhující scénář Franka Piersona, jenž za něj získal oborovou cenu Writers Guild of America i Cenu Akademie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (375)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Už od stresového začátku je jasné, že napětí jen tak nepovolí. Dog Day Afternoon je dravý film, který nenechává ani na minutu vydechnout - ať už celkovou atmosférou, nebo bravurním Pacinovým výkonem. Lumet (všechna čest, mistře R.I.P.) si ani nepotřebuje s divákem příliš pohrávat, jen občas vytáhne pár překvapení a povšechně výborný dojem je na světě. Až do konce prostě skvělé. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Důkaz toho, že ty nejlepší scénáře občas napíše sám život... Příběh dvou lupičů, z nichž jeden loupí kvůli operaci na změnu pohlaví svého homosexuálního přítele, se totiž od počátku stává víc groteskou s oběma aktéry v hlavních rolích než bankovní loupeží. Zajatci banky se učí nakládat se zbraněmi lupičů, stejně jako volají domů svým známým. "Promiňte! Manžel chce vědět, kdy budete s tou loupeží hotoví." A tak ony dva lupiče nenapadne nic jiného, než si nechat přivézt autobus, odjet na letiště a navždy někam zmizet. "Podívej, jestli odsud odjedeme, už se do Států nikdy nevrátíme... Je nějaká země, kam bys chtěl speciálně jet?" "Wyoming." Pak ale první půli nahradí půle druhá a komedii pomalu nahrazuje drama o přežití. Je to zvláštní, ale i když v tomhle filmu nemáte ani pět minut plánování loupeže, jen čisté dvě hodiny života v jedné přepadené bance, nenudíte se u toho ani minutu. Nejlepší bankovní film, co jsem zatím viděla, ani po těch třiceti letech se mu žádný z novějších kousků nevyrovná. ()

Reklama

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Jestliže Al Pacino s přehledem zahrál drsného mafiána, tady to byl pravý opak. Zejména počátek filmu dává jasné znamení, že postava kterou hraje, je pořádný looser. A Pacino to sehrál se stejnou samozřejmostí a hodnověrností jako v Kmotrovi To svědčí, že byl a je opravdovým Hercem. Sidney Lumet zase dal vzpomenout na svých Dvanáct rozhněvaných mužů. Zde se opět rozehrává drama na velmi malém prosotru, ale čím je prostor stísněnější, tím je film autentičtější a lepší. John Cazale nemá ve filmu moc replik. Ale tenhle člověk hraje především svým zjevem a gesty. I to málo mu stačilo na nominaci na Zlatý Globus. Film samotný je tragikomedie. Dva nepříliš zdatní chlápci chtějí vyloupit banku, ale poserou co mohou. Postupem času vidíme prvky, které by jindy působily trapně, ale v tomto filmu jsou na svém místě. Rukojmí cvičí se zbraní, jsou nadšeni, že jsou v televizi a mají své věznitele pomalu jako kamarády. Jsem nadšen, opravodvý filmový zážitek! ()

HOCKEYKA 

všechny recenze uživatele

Pri tomto filme platí zásada ,,raz nestačí".Nie preto,že by ho nebolo možné dokonale pochopiť na prvý krát,ale jednoducho preto,že je skvelý.Filmový archív je plný hodnotných,časom možno tak trocha prachom zapadnutých skvostov,no a toto je jeden z nich.Mladý,pohľadný a na zjedenie súci Al Pacino tu bezo zbytku vybaľuje svoje geniálne herecké umenie a dáva tým na frak každému,kto si dnes hovorí herec.Aj večne smutná,melancholická tvár nezabudnuteľného Johna Cazala a jeho jedinečný herecký štýl hovoria jasnou rečou.Celý film je veľmi dômyselne prešpikovaný láskavým humorom a divák sa ani pri najsilnejšej vôli nevyhne obrovským sympatiám voči tým dvom amatérskym babrákom,pre ktorých si znenazdania praje šťastný koniec.Bezpochyby je to jeden z najlepších filmov,aké kedy moje oko zhliadlo a vrele ho všetkým odprúčam.P.S.-veľmi dobrý a chytľavý úvodný song. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Zub času si nemilosrdně zahlodal na tomto loupežnickém kousku, ve kterém lupiči takřka nevyužívají pobavených rukojmích a poldové zběsile tasí kolty při každém mírovém jednání. Když jsem snímek v dávné minulosti poprvé zaznamenal, tak si mne naprosto získal, ale po mnoha letech se mi líbil maximálně na tři hvězdy, takže tu čtvrtou k hodnocení musela přikutálet paní nostalgie. ()

Galerie (120)

Zajímavosti (43)

  • Předobraz Sonnyho (Al Pacino) postavy John Wojtowicz napsal v roce 1975 dopis do novin The New York Times, ať lidé nevěří filmové verzi událostí, která podle něj byla správná jen z 30 %. Hlavní námitkou bylo nepřesné zpodobnění jeho manželky Carmen Bifulco jako obyčejné a tlusté ženy, jejíž chování vedlo k jeho vztahu s mužem. Ve skutečnosti svou ženu opustil 2 roky předtím, než onoho muže potkal. (jirikzaboj)
  • Film je původně plný improvizovací. Sidney Lumet teprve po týdnech zkoušek s hereckým štábem výsledné konkrétní scény zapsal do oficiálního scénáře. Běžně Lumet improvizaci příliš nevítá, v tomto případě mu ale připadalo vhodné, aby lupiči, policisté i rukojmí v bance měli možnost rozvíjet své postavy. (JayZak)
  • Salvatore Naturile (John Cazale) má ve filmu 34 let. Skutečnému Salovi bylo v době loupeže 18 let. (Colonist)

Související novinky

Ridley Scott bude režírovat bombastickou povídku

Ridley Scott bude režírovat bombastickou povídku

15.12.2023

Zatímco jiní v jeho věku řeší nejšetrnější pleny, Ridley Scott si ke svým sedmaosmdesátým narozeninám nadělí další režijní počin. Tahle legenda se totiž rozhodla, že nepoleví v každoročním nadělování… (více)

Sidney Lumet: 1924 – 2011

Sidney Lumet: 1924 – 2011

10.04.2011

Když debutujete filmem ráže Dvanácti rozhněvaných mužů, je jasné, že vaše režisérská kariéra bude krasojízda. V případě legendárního Sidneyho Lumeta, který zemřel v sobotu 9. dubna ve věku 86 let, to… (více)

Reklama

Reklama