Reklama

Reklama

Babička

  • USA The Grandmother
Krátkometrážní / Experimentální
USA, 1970, 34 min

Režie:

David Lynch

Scénář:

David Lynch

Kamera:

David Lynch
(další profese)

Obsahy(1)

Mladý chlapec, týraný vlastním otcem a matkou, jednoho dne zasadí zvláštní semena, ze kterých vyroste jeho babička. U níž posléze začne hledat lásku a útěchu, kterou nenachází u svých rodičů. (Pedestrian)

Recenze (92)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je zase magořina. Už nejenom psychologická, ale taky násilná a dost depresivní (jako obvykle) Ale tohle už překračuje všecko. Sice tam ukazuje něco, co se klidně stávat může, a pak se to všecko upíná do psychologie, ale způsobem jak je to natočené, vypadá, jako kdyby se v tom autor sám vyžíval a sám tyto věci s radostí praktikoval. I když to nejspíš, určitě ne, jen je to natočené s tak agresivním přístupem, že mám strach dál, nad čímkoliv přemýšlet. --- 10 % --- ()

TheMaker 

všechny recenze uživatele

Geniální dílo !!!! Hodně mi to připomínalo taktéž geniální Lynchovu Mazací hlavu ! Nejlepší krátkomntrážní film spolu Alphabet od mistra Lynche !!!! ()

zputnik 

všechny recenze uživatele

Další, v pořadí již třetí Lynchův filmový počin. Opět jde o dílo velmi surrealisticky zpracované. Snímek pojednává o malém chlapci, který zažívá mnoho trápení, týrání a příkoří. Lásku, útěchu a radost ze života nachází u své (metamorfózou vzniklé) babičky. Velmi silný snímek o tom, že "dotek" může bolet a zároveň může (a měl by) být projevem krásných citů. Film, u něhož jsem si několikrát vzpomněl na ono "beatlesovské": "All we need is love". ;o) Poznámka: BABIČKA je první Lynchův počin, o němž se dá říct, že se ze škatulky Filmový projekt přesunul do škatulky Film. David Lynch na tento svůj opus dostal grant od The American Film Institute. Splnil totiž dvě podmínky pro obdržení grantu: 1. existence nejméně dvou projektů (Lynch v té době měl dva vytvořené projekty - SIX FIGURES GETTING SICK a THE ALPHABET) a 2. předložení projektu, na který měl být grant udělen (BABIČKA). ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Abstraktní surrealistická deprese plná úzkosti a strachu metaforicky zobrazuje bezvýchodný a potemnělý svět vysoce narušeného klučiny. Jeho fantazie je psychotický horor, i proces tvoření lásky jeho myslí je pro něj znetvořen nechutností. Po "zrodu" babičky z ní sice má radost, ale výše popsaná atmosféra neustupuje - jednou poškozené dítě, je poškozeno navždy... Něco na Babičce funguje, zvuková složka je zajímavě znepokojivá, zdůrazňuje právě odehrávané dění - někdy doslovně (zalévání), jindy jen symbolicky (šarvátky s otcem)... Tempo a gradace jsou však nevyrovnané, stopáž přehnaná a celkově vyznění připomíná spíše amatérský experiment. 6/10 ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Toto je prve drahsie a zaroven aj dlhsie Lynchove dielo. Viac financnych prostriedkov je vidno a Lynch sa musel riadne vyblaznit. Atmosferov pripomina neskorsiu mazaciu hlavu aj ked pre tentokrat sa este aspon trochu drzal na uzde a zmysel filmu je celkom jasne citatelny. Treba vsak jasne povedat ze je to bez debaty pecka! 10/10 ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Temné, pochmúrne, chladné, nechutné, desivé, depresívne, šialené, bizarné, surealistické... ale popri tom všetkom aj umelecké, pôsobivé, premyslené a zaujímavé. Už na začiatku svojej kariery dal americký režisér David Lynch jasne najavo akým smerom sa bude uberať jeho filmová tvorba. *** ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Po dvou nepodařených krátkometrážních pokusech Davida Lynche stále velice špatné a nicneříkající. Dílko je už ale trochu sympatičtější, než v předešlých dvou "filmech", atmosféra je vytvořena za autorsky profesionálnějších metod, než neustále řvoucí sirénou, nebo vykřikováním hlásek, vyskytují se dokonce i náznaky příběhu a ve třetí čtvrtině se objeví vynikající hudba. To je ale tak vše. ()

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Ve škole nás učí, že máme být hloubaví. Jít v přemýšlení, až na dřeň věci. U Babičky jsem dřel. Výsledek? Trefa! Začátek je opravdu prazvláštní mystifikace, ale když vás atmosféra pohltí, máte napůl vyhráno. U mého sledování Babičky probíhala za okny bouřka, čili skvěle připravená atmosféra pro "lynchovinu". Sledovat klučíka, který má téměř klaunovsky zmalovaný obličej a je osočován vlastními rodiči- masochisty, je někdy zajímavé, někdy nudné. Ale ta dechberoucnost převažuje. U pasáže zrodu babičky jsem nedutal. Člověku se zdá, že vidí, co vidět nemá. Obrysy náhle dostanou očekávaný tvar a vy vydechnete. Na světě je babička.... ()

kinej 

všechny recenze uživatele

To co Lynch v Abecedě nastínil zde dovádí k absolutní dokonalosti. Animace, herectví a skvělé zvukové efekty působí děsivě až šíleně. Věřím, že některým citlivým jedincům může takovýto filmeček vyvolat opravdu nepříjemné stavy. I tento film vznikal v naprosto amatérském prostředí u Lynche doma, což jen dokazuje jeho talent a preciznost, protože výsledek působí profesionálně.. ()

Rosomak 

všechny recenze uživatele

Přestože má babička větší prostor k vyprávění příběhu, Lynch cpe do stopáže opět svou atmosféru a příběh upozaďuje. Výsledkem toho je hrozně rozvláčný středometrážní film, který má sice spoustu dobrých nápadů, ale chvílemi bohužel nudí... Kdyby to bylo kratší, je to jasný plný počet. ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Deprese tak bizarní a dlouhá, až trochu nudí. A nebo jsem nikdy nebyl příliš upnutý na své babičky. Ani na strýčka Pompa. ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Ouplně jiná babička než na jakou jsme zvyklý od B. Němcové. Tohle je krátkometrážní surrealistická podívaná na Lynchův způsob s s geniálním zvukovým doprovodem s kterýho až místy mrazí. Pochmurný, ale poutavý snímek, který míchá animaci s hranou pormou. Za mě určitě spokojenost. Můžu jen doporučit. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Nevzpomínám si, kdy naposledy jsem mohl sledovat surrealistický film, který ovšem dával dokonalý smysl. No, rozhodně bych něco takového nečekal zrovna u Lynche. U člověka, kterému se rodí v hlavě podobné myšlenky a nápady bych rozhodně neočekával spokojené dětství. Údajně rodiče Lynche však neznásilňovali a ani nebili, takže těžko říct, za jakých okolností se mu zrodily v hlavě vize pro tento film. Celé to na mě působí trošku dojmem, jako by se jednalo o převyprávěný sen, který se udál, když Lynch experimentoval s nějakou příjemně depresivní drogou. Hodně se mi líbilo, jak dokonale byl Lynch schopný vyprávět formou zdánlivě šílených a nesmyslných animovaných pasážích a jak efektivně dokázal vždy přejít na hranou část. Nicméně, snímek má jen 30 minut, přesto jsem měl pocit, že je nekonečně stereotypní. Ten stejný motiv se naprosto zbytečně opakuje klidně i třikrát. Proč bych měl chtít jako divák vidět třikrát tu stejnou pasáž, kde otec syna bije? Scéna byla dokonale explicitní a podpořena naprosto úžasnými zvuky, které volně přecházely i v jakousi melodii, kterou si klidně troufám nazvat hudbou, že nevidím význam ve zdůrazňování opakováním. Tohle zřejmě mělo za následek, že jsem místy ztrácel pozornost, protože mě zkrátka nebavilo koukat stále na to samé. (Proto dochází mezi manželi po čase ostatně k odcizení a neexistují-li závazky, tak i k rozvodu.) Myšlenka filmu byla zřejmá a docela fajn, jen naprosto neztotožňuji s počínáním chlapce, který nebyl přes své útrapy schopný hledat štěstí na jediném místě, kde může být - v sobě samém. Místo toho si "zasadil babičku", do které vložil všechen zbytek své lásky, ale nefungovalo to. Nicméně, takhle by postupovala většina planety, troufnu si říct, takže to beru. Chlapcův vnitřní svět byl již natolik narušený, že i radost z babičky byla dočasná. Lynch nám zde odprezentoval velice nepříjemnou bezvýchodnou situaci. V době vzniku filmu mu bylo neuvěřitelných 24 let a je pozoruhodné, že už v tomto věku byl myšlenkově docela na výši. Ne tak jako já, ale velice se tomu blížil. Přisuzoval příliš velkou váhu mezilidským vztahům, rodině a ostatním "hloupostem". Trošku mi zde chyběl závěr, kterým by divákům naznačil, že klíč ke štěstí a spokojenosti má každý člověk v sobě a není třeba si proto sázet nějakou "svoji babičku", od které očekáváme, že nám poskytne něco, co již dávno není v nás samotných. Výtvarně velice zajímavý počin, jen jsem měl velký problém s již zmiňovanou stereotypností a závěr bych také určitě doladil, abych hodil divákům záchranné lano s této zdánlivě bezvýchodné situace. Takhle to byl čirá deprese, na které si smlsnou vyloženě jen diváci, kteří zrovna procházejí nějakým těžkým životním obdobím a ve filmu naleznou jakési ztotožnění. Jsem si jistý, že dnešní Lynchova Babička by vypadala podstatně jinak. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Švankmajerovsky surrealistické, plné deprese a chladu. Skvělá animace a hudba podtrhující trápení chlapce. ()

Reklama

Reklama