Režie:
Anthony MannKamera:
Robert KraskerHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Sophia Loren, Raf Vallone, Geneviève Page, Gary Raymond, Hurd Hatfield, Massimo Serato, Frank Thring, Michael Hordern, Tullio Carminati (více)Obsahy(2)
Kde rozhoduje síla nad myšlenkou, je třeba bojovat jiným způsobem... Osudy legendárního španělského hrdiny jedenáctého století, Rodriga Diaze de Vivar přezdívaného El Cid, inspirovaly režiséra Anthonyho Manna k natočení jeho idealizovaného životopisu. Legenda o muži, který ve své době prokázal nejen hrdinství při obraně vlasti jako vojevůdce vojsk krále Kastílie, Leónu a Asturie, ale také nečekanou toleranci náboženskou a rasovou, je klasickým zástupcem výpravné kinematografie své doby se vším, co k ní patří – velkorysé davové scény s tisíci statistů, nádherné exteriéry i interiéry Španělska, velkolepá kamera Roberta Kraskera i dechberoucí hudba Miklóse Rózsy. Hereckému obsazení dominuje Charlton Heston v roli Cida a Sophia Lorenová jako jeho nedosažitelná láska Jimena. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (123)
Historický a romantický film v jednom. Občas jsou dialogy mezi El Cid a Sophii Lorenovou k pousmání. Celkově je však film hodně akční a dějově zajímavý. Musí se vyzdvihnout výprava filmu, tolik komparzu a kulis se už nevidí. Škoda, že 70mm byl do červena. Shlédnuto v rámci festivalu 70mm v Krnově 2015. ()
Přehršel cti, lásky, zrady, nenávisti, spravedlnosti, víry a božích pravd... Velkolepé, romantické, dobrodružné, filmové... Sedumdesátimilimetrové... Nijak objevný, krásný historický fim. Na svou dobu těžko mohl být lepší. A kdo se dnes rád nepodívá na takovou klasiku? Dobře mu tak... Pět hvězd bez uzardění! ()
Větší než obvykle. Pompa, hrdinství (následuje výčet dalších desítek příměrů, který byl z očividných důvodů vynechán) a vznešenost - toť velmi obšírně El Cid, jeden z nejlepších a nejsilnějších zástupců (sub)žánru historických velkofilmů, který se dodnes pyšní fantastickou výpravou (bohatými kostýmy, propracovanými interiéry - obzvláště precizní jsou nástěnné malby a architektonické detaily, velkolepými venkovními lokacemi), megalomannským komparzem, u jehož mnohočetnosti zůstává rozum stát a milovanou a bardy opěvovanou hudební kompozicí pionýra filmové hudby Miklóse Rózsy. A co teprve ta 70mm umělecká krajinná panoramata a kamera obecně! Úchvatné! El Cid obstojí jako historická freska, ale i jako čistokrevná zábava v tom nejlepším hollywoodském "wow" smyslu slova. A s ohledem na dobu vzniku odpouštím i tu trochu naivity, roztomilých divadelních figur a cukrkandlu na povrchu... 4,5* ()
Zbytečně rozvleklý velkofilm s hodně nevyváženým tempem a poměrně nepřesvědčivými hrdiny. A zatímco Heston dostane styl aspoň ke konci s vousem a jizvou přes ksicht, Sophia Loren je nemožná jak na začátku tak nakonci (pravda na začátku víc). Trochu nevyužitý komparz, kromě závěrečné bitvy jenom staticky někam de, stojí nebo provolává slávu. Po řežijní stránce si s tím šlo určitě lépe vyhrát. Musím ale přiznat, že závěrečná scéna je úžasná - dokladem budiž, že si ji pamatuji když jsem ten film viděl před 20 lety jako dítě. Lepší tři. ()
Od úvodního emblematického záběru na šípy zprobodaný krucifix po závěrečný obraz jezdce cválajícího po pláži ("And thus the Cid rode out of the gates of history into legend.") jde o bohatou historickou epiku v nejlepší hollywoodské tradici, jež spíše než na hereckou drobnokresbu sází na rychlou a strhující akci. Punc nezapomenutelnosti dodává hudba M.Rózsy, která je jemná v milostných scénách, burácející v těch bitevních a (za užití varhan) nadživotně mytická ve finální sekvenci. ()
Galerie (117)
Zajímavosti (10)
- Podle legendy nenutil Alfonsa k přísaze Cid sám, ale společně s ním jedenáct společníků. (deLaFere)
- Nesporně grandiózní výprava zobrazuje typické naivní stereotypy o středověku a s historickou skutečností má společného pramálo. Skutečný El Cid žil v 11. století a jako nejvýraznější prohřešky proti tomuto období můžeme jmenovat: ještě neexistovaly erby, hrady ani turnaje. (tomalakis)
- Cid se ve skutečnosti stal valencijským panovníkem. (deLaFere)
Reklama