Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký horor Pevnost (1983) patří mezi nejpodivnější projekty filmové historie. Vrací se do doby druhé světové války do Karpatských hor, které si asi navždy budeme spojovat s postavou hraběte Draculy. Malý oddíl německého wehrmachtu, vedený kapitánem Woermannem (Jurgen Prochnow), přichází do rumunské horské vísky a usídlí se v místní pevnosti. Přes varování vesničanů nicnetušící vojáci, kteří nevynechají jedinou příležitost, aby pátrali po skrytých pokladech, vypustí do světa zlou sílu, jež dřímala po staletí ve zdech pevnosti. Vojáci jsou neznámou silou nemilosrdně masakrováni a na scénu přichází fanatický major SS Kaempffer (Gabriel Byrne v jedné ze svých prvních větších rolí). I on však musí po chvíli uznat, že za smrt vojáků nenesou odpovědnost partyzáni, a nechá povolat z koncentračního tábora okultního odborníka, židovského vědce Cuzu (Ian McKellen). Ten dokáže se zlou silou (o níž vůbec není přesvědčen, že je zlá) nejen komunikovat, ale dokonce načerpat novou životní sílu do svého starého nemocného těla. Jako poslední se ve vesnici objeví tajemný mystický válečník Glaeken (Scott Glenn), který jako jediný dokáže zlo zlikvidovat.
Americký režisér Michael Mann (nar. 1943) dlouho pracoval v televizi a teprve v roce 1981 debutoval dramatem profesionálního kasaře Zloděj. Svůj druhý snímek natočil podle hororu amerického autora F. Paula Wilsona Pevnost (1981, česky 1993). Jeho adaptace patří k nejvíc kritizovaným a také nejméně pochopeným filmům 80. let. Autor předlohy byl výsledkem dokonce tak znechucen, že napsal povídku Cuts (Šmiky) o spisovateli, který použije kouzlo voodoo, aby se pomstil filmaři, jenž zprznil jeho dílo. Pravdou je, že divák neznalý románu se ve filmu jen těžko orientuje, přesto si však Mannův snímek za 25 let od svého vzniku vydobyl jistou kultovní proslulost. Zejména díky své vizuální stránce a pozoruhodnému hereckému obsazení, ale také díky strašidelnému hudebnímu doprovodu německé skupiny Tangerine Dream. (Česká televize)

(více)

Recenze (189)

mh.mail 

všechny recenze uživatele

20% - Knížku F. P. Wilsona, podle které byl natočen tento film, jsem četl již dávno a líbila se mi. Proto jsem byl zvědavý na její filmové zpracování. A byl jsem absolutně zklamán. Vyšel z toho zmatený příběh, kdy jenom znalost knihy mi dovolovala se v ději aspoň trochu orientovat, postavy v papundeklových kulisách jednaly zmateně, do toho příšerná syntentizátorová hudba, která jako kdyby vypadla z nějakého erotického filmu osmdesátých let, chyběl už jen amatérský simultánní překlad a iluze podloudně nahraných videokazet z osmé kopie přehrávaných po nocích na prvních VHS přehrávačích by byla dokonalá. Postupem času mi začal být příběh čím dál tím víc ukradený a už jsem jenom čekal, až budu vysvobozen tím, že to skončí. ()

Raziel_cz 

všechny recenze uživatele

Další vizuálně úchvatný Mann. A navíc je to Mann hororový a ještě k tomu druhoválečný. A skvělý, samozřejmě. Je na tom sice vidět, že mu z director's cutu zbyla necelá půlka (předloha má 500 stran, takže není divu, že měl 3,5 hodiny), ale smysl to dává, a i když chybí razantnější vývoj jednoho motivu a jedné postavy, nijak zásadně to film nesráží. Ostatně, mám pocit, že i kdyby to smysl nedávalo, stejně se nezvládnete odtrhnout. Ať už díky těm vizuálům, podpořeným hudbou Tangerine Dream, nebo geniálnímu obsazení. Takže nakonec jediná věc, co mě mrzí, je, že se Mann k žánru víckrát nevrátil. ()

Ivo 

všechny recenze uživatele

Skutečný horor dělá z tohoto filmu hudba - škaredější paskvíl snad nikdo zatím nevytvořil ... ()

Dárius 

všechny recenze uživatele

Skvělé tajemno-což můžu moc,pěkně udělaný démon zla,výkonný Prochnow-krásná hudba.Zapoměl jsem na něco?Jo!-podívat se víckrát. ()

deepspace101 

všechny recenze uživatele

Hrozivá síla skrývá se v hlubinách tvrze, zabíjí naše vojáky, posadíme se tedy a porozjímáme o humanitě nad šálkem čaje. Zkratkovitý děj neděj bych možná překousla. Že jediným děsivým prvkem této podívané byl účes Alberty Watson, by mi nevadilo. Osmdesátkové triky mají své kouzlo a na monumentálnosti těch pár interiérů/exteriérů se čas negativně nepodepsal (obzvlášť na vnitřku pevnosti). The Keep u mne pohřbila především naprosto nechutná syntezátorová parodie na hudbu. Při pouhé vzpomínce na ni se musím otřást odporem. // Druhé zhlédnutí otupilo hrany a v hodnocení jsem smířlivější. Prosta očekávání klasických filmových kvalit jsem se rozkošnicky rochnila v (ne)vkusu 80. let a The Keep přijímám coby roztomilou kuriozitu svérázné kapitoly kulturní historie. Klobouk dolů, když si vezmu, že to točili s vědomím, že výsledek budou s vážnou tváří promítat lidem. Hudba se s přivřením všeho, co přivřít jde, dá přetrpět. Skřípění zubů ji beztak přehluší. :-) ()

Yomega 

všechny recenze uživatele

Jednoho krásného zimního večera jsem se kolem jedenácté hodiny večerní chystal jít spát, když jsem zaregistroval v puštěné televizi záběry jakési kolony německých vozidel za druhé světové války šinoucí se kamsi do hor. Jelikož mě téma WW II mimořádně zajímá lehce jsem zpozorněl s tím, že počkám 5 minut a půjdu spát. Bohužel se jak to tak bývá na konci úvodních titulků objevilo jméno režiséra a mě bylo hned jasné, že druhý den zase zaspím do práce. Michael Mann jehož budu mít navždy v mysli zapsaného jako režiséra dvou perel a pro mě nesmrtelných filmů Posledního Mohykána a hlavně Nelítostného souboje. Bohužel v případě pevnosti jsem ještě nevěděl co mě čeká…. papundeklový hrad, toporní herci, mizerné triky a hlavně opravdu dementní scénář. Nebál jsem se, nesmál jsem se, nebavil jsem se, nudil jsem se. Snad jediné co mě aspoň trošku zaujalo byla poměrně originální hudba, velmi vzdáleně připomínající božského Vangelise. Tentokrát to zaspání opravdu nestálo za to. ()

TommyGun89 

všechny recenze uživatele

Měl jsem co dělat, abych tuto rádoby myst-hororovou "sračku" dokoukal. No nakonec se stalo a výsledkem jsou dvě hvězdičky za herecké obsazení a ne až tak špatnou atmosferickou hudbu, která vás do děje sice vtáhne, ale nijak extra to s váma zase nezamává... ()

Mandalorian 

všechny recenze uživatele

Rozhodně zasloužené 3 hvězdy. Četl jsem před filmem knihu a kromě šílených efektů mně zklamal i konec. Proč ho udělali takhle šíleně ? Nemohli se držet předlohy ??? ()

ShirleyS. 

všechny recenze uživatele

Atmosférická pecka, ktorá síce má svoje muchy, ale kvôli neuveriteľnej nadpozemskej hudbe od Tangerine Dream jej odpustím všetko. Zahrajte mi Stealing The Silver Cross na pohrebe. ()

Jablek 

všechny recenze uživatele

Divnej, ale strašně DIVNEJ film...je tak divnej, že je tou svojí " divností " vlastně možná i originální. ()

nwx 

všechny recenze uživatele

Ujdoucí horůrek. Dojem ovšem kazí hudba, která se k tomu filmu absolutně nehodí. Některé scény by vyloženě zasloužily ticho, ale ten porno sound pořád řve. Škoda. Ubírám jednu hvězdu za background. ()

LukH 

všechny recenze uživatele

M.Mann je v mých top 10 režisérech, ale kvůli tomuto filmu NE. Jednu hvězdičku za začátek - perkusní hudbu a střídavé záběry na vojenský konvoj a kukadla Jurgena Prochnowa. Zkousnout se dal i příjezd do vesnice a docela slibná byla tajemná exkurze "strážce" pevnosti. Vše potom je děs na přeskáčku s hrůzou, přičemž všemu vévodí strašlivá hudba. Raději 3x Cameronovu Piraňu než ještě jednou Pevnost! ()

Dantte.. 

všechny recenze uživatele

Pozor možné spoilery - Film, který je opravdu zvláštní, někomu se líbí, někomu ne. Triky jsou samozřejmě mizerné a jednoduché, ale film má úžasnou atmosféru a takové těžko popsatelné kouzlo. Příběh je takový dvojsmyslný, alespoň pro mě - vyjadřuje zlo, které páchají nacisté na tomto světě a tím zlem se démon přiživuje. Dalším specifikem tohoto filmu jsou silné scény - např scéna na konci kdy promlouvá mladý Ian McKellen k démonovi je úplně skvělá, jak dobře napsaná, tak dobře zahraná. Co však přidává filmu na obrovském kouzlu a zvláštnosti je naprosto geniální hudba. Nevím jestli tohle bylo záměrem Manna, ale díky jeho nezkušenosti vznikl vynikající béčkový film který mě opravdu nadchl a na který se rád podívám znovu. Proto mu nějaké ty trikové i příběhové (naprosto zbytečná postava Scotta Glenna) rád odpustím a dávám 4*. ()

Tiiso 

všechny recenze uživatele

Mysteriózní prvek příběhu zasazen do dějů druhé světové války má své logické opodstatnění. Jelikož Vůdce byl znám jako veliký hledač všelijakých paranormálních aktivit objevujících se všude po celém světě. Už úvodní kamerou a hudbou film slibuje zážitek, který bude předkládán trochu neobvyklým způsobem. Děj se odvíjí hned od počátku v duchu nepoznaného, a všude číhajícího tajemna a zla. Avšak s příchodem samotné základní pointy se příběh začíná rozkližovat a ztrácet na počátečně dobře vytvořené atmosféře. Ubíhající příběh počíná být samoúčelový a veškeré pojetí jen těžko uvěřitelné. Druhá polovina splňuje standarty kinematografie typu B a nedokáže nějakým profesionálním způsobem už nadchnout či výrazně potěšit. Herecké výkony nikde nejsou ničím výjimečné a doprovodná hudba ve svém syntezátorovém orchestrálním kvílení dost často působí spíše rušivě než naopak. Tři hvězdy za nadhled při natáčení filmu, který režisér už na počátku své kariéry jak vidno vlastnil. ()

Rodin 

všechny recenze uživatele

Skvělý nápad, strašný scénář, zpracování nestojí ani za starou bačkoru. Hroznou blbost u mě vyhodilo ke 20% jedině herecké obsazení. ()

Rimland 

všechny recenze uživatele

Huhaha, jářku, to byl haluz :-D Potíž toho, když si člověk chce dohnat ranější tvorbu svého oblíbeného režiséra, je v tom, že může narazit na kdejakou zběsilost. Což je přesně případ Pevnosti. Knížku neznám, nečetl jsem, nebudu číst, z hlediska adaptace film tedy neřeším. Ale už dlouho jsem s hodnocením nebyl tak na vážkách jako tady. Film posílají do háje především tři věci. Mizerná technická stránka (konkrétně papundeklová vesnice a ta pustá, sádrokartónově vyhlížející tvrz, ve které se to bohužel po většinu času odehrává), hóóódně špatné triky a přespříliš patrný (produkcí vynucený) brutální zásah střihače, kdy zkrátka VÍTE, že tam ta či ona scéna schází. Důsledkem toho se pak najednou děje něco, aniž byste dost dobře věděli proč. Díky tomu film působí o dost béčkovitěji než by možná měl, což je škoda (docela by mě zajímalo, jak vypadala původní tříhodinová verze). K tomu fakt, že jako horor či mysteriózní film to absolutně nefunguje a závěr je… divný. Přitom v těch pár scénách mimo ves/pevnost film disponuje zatraceně dobrou atmosférou (viz úvod - les, déšť, konvoj Wehrmachtu), má adekvátní herecké obsazení (kterému vévodí Prochnow a Byrne; McKellen je spíš otravný; Glenn nemá moc co hrát) a celková premisa je víc než zajímavá (náckové a mystika jsou vždycky fajn kombinace). Kapitolou samou o sobě je hudba Tangerine Dream. Na rozdíl od jejich počinu ve Zlodějovi už není tak uširvoucí, ale (s výjimkou celkem povedené úvodní skladby) je prostě zatraceně neadekvátní (když u běžícího německého vojáka hraje árie jak při sestupu anděla na Zem, je něco špatně..) – tihle maníci prostě nejsou na filmovou hudbu stavění. Tohle chtělo něco á la Morriconeho soundtrack k Věci. Zkrátka, Pevnost je v Mannově tvorbě anomálie jak hrom, a to jak žánrově (leč nabyl jsem při ní dojmu, že kdyby místo toho natočil regulérní válečný film Němci vs. partyzáni, bylo by to dokonalé), tak celkovým zpracováním. Má to odpadoidní tendence, ale zároveň je tam cítit potenciál jak hrom (zasloužilo by si to neosekaný a technicky vypilovaný remake). A navíc poté, co jsem rezignoval na jakákoli očekávání a akceptoval to jako osmdesátkové béčko, jsem musel uznat, že jsem se těch 90 minut celkem slušně bavil :-) Takže kompromisně za tři. ()

Související novinky

Hororová Pevnost se dočká nové adaptace

Hororová Pevnost se dočká nové adaptace

17.12.2022

Hororový román od autora Francise Paula Wilsona s názvem Pevnost vyšel poprvé v roce 1981. Temný příběh odehrávající se v období druhé světové války sledoval oddíl wehrmachtu, jenž se v jednom z… (více)

Reklama

Reklama