Režie:
Rian JohnsonScénář:
Rian JohnsonKamera:
Steve YedlinHudba:
Nathan JohnsonHrají:
Daniel Craig, Ana de Armas, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, Lakeith Stanfield, Christopher Plummer (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Satirická krimi komedie Na nože zábavným způsobem ukazuje, jak může dopadnout vyšetřování záhadného úmrtí autora tajemných detektivních příběhů, když jsou všichni v jeho blízkosti podezřelí. Svérázný detektiv Daniel Craig pojme řešení případu po svém a vyšetřování každého člena této excentrické rodiny se ukáže býti složitější, než se zpočátku zdálo. V napínavém detektivním příběhu, v duchu nejlepší tradice Agathy Christie, rozehrají herecký koncert Chris “Captain America” Evans, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, a Don Johnson. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (20)
Recenze (944)
Já rozhodně nejsem typ člověka, který by si užíval detektivky a také se mi za život doopravdy líbil snad jen ten Sherlock Holmes Guye Ritchieho. Tam je však spousta akční výplně. V druhé řadě mám ještě v oblibě seriál Columbo. Nicméně mohu s jistotou říci, že toto byla asi nejlepší detektivka, jako taková, kterou jsem kdy v životě viděl. Spletitý příběh, sympatické postavy, zajímavá hudba a hlavně ten konec, který byl ve všech směrech překvapivý i originální. 90% ()
Rian Johnson dokazuje, že sice není nepochopený filmařský bůh (jak se jeho fanoušci po přijetí Epizody 8 snažili tvářit), ale „jen“ výborný filmař, který dokáže pochopit žánrové konvence, lehce je přežvýkat a stylově vrhnout na plátno. Nabízí se srovnání s dva a půl roku starou Vraždou v Orient expresu, která je sice o poznání okázalejší, ale zároveň filmařsky konzervativnější; přestože Johnsonova rodinná detektivka není nepředvídatelná, daří se jí skvěle dávkovat informace a umožňuje divákovi být o ten příjemný půlkrok napřed. Vedle poctám klasickým detektivkám se Johnson nebojí ani ožehavé kombinace flashbacků a nespolehlivých vypravěčů, čímž dává vzpomenout třeba na Tarantinovu devadesátkovou tvorbu. Zároveň si však uchovává sociálně-kritický osten, který je v současné Americe asi nezbytný – a tak vyznění jistě nebude protrumpovské základně po chuti. Dohromady je však tenhle mix dostatečně chutný i nápaditý na to, aby byl i přes několik zaškobrtnutí v tempu divácky velmi vděčný. ()
Popravdě vyšetřování zločinu, o němž si divák brzy myslí, že ho už nic nepřekvapí, protože všechno ví, je zpočátku nudné konverzační drama vhodné na divadelní prkna. Jak už to ale bývá, trpělivost přináší růže nejen Craigovi, nýbrž i divákovi. Střípky do sebe začínají postupně zapadat a nakonec se výsledný obraz předvede v plné kráse. Tedy, určité věci divák znát nemůže, což připomene nejen zmiňovanou Agathu Christie, ale třeba i vraždy v Midsomeru. S nimi je i podobnost ohledně panské rodiny chovající se povýšeně a namyšleně, byť většina členů má holou řiť. Není to typická třeskutá komedie se suchým anglickým humorem, ale když se nechá člověk vtáhnout, vcelku si ji užije... ()
Čtení závěti mi přišlo suchopárné, obsazení je absolutně tuctové a třeba takový Plummer předvedl na velkém prostoru poměrně trapný výkon. Na druhou stranu Craigovi role amerického Poirota náramně sedla, stopáž je zcela přiměřená rafinovanosti zápletky i zajímavosti postav, satira na současnou Ameriku si našla své zasloužené místo a rozlousknutí případu mě přímo zvedlo ze sedačky. Určitě se na to někdy podívám znova a speciálně se zaměřím na neskutečně zábavný monolog detektiva Blanca, když případ přirovnává k donutu. A teď mi, prosím, co nejrychleji přineste nějaký pytlík..! ()
Láskyplný pastišový hold klasickým ansámblovým detektivkám, podvratné pohrávání si se žánrovými stereotypy a stará dobrá detektivka se vším všudy. Tím vším by to tuze moc chtělo být. A také to tím vším je. Bohužel nikoli tak, že by se vzájemně jednotlivé přístupy doplňovaly. A tak co scéna, to jiný přístup. Pokud to rovnou v některých scénách nejde proti sobě. Výsledkem je, že si jednotlivé přístupy vzájemně podráží nohy a není to pořádně ani jedno. Hřebíčkem do rakve je pak přepálená stopáž a ve druhé polovině na třetí kolej odstavené lahůdkové obsazení. Přesto především ad absurdum přepálený Blancův charakter potenciál má a jakkoli je stopáž neopodstatněná, tak to nenudí. ()
Galerie (78)
Zajímavosti (49)
- V závěrečné konfrontaci Marta (Ana de Armas) pozvrací Ransoma (Chris Evans), který má celý obličej od zvratků. Následně, když se ji pokusí zabít, je vidět, že má tvář téměř celou čistou. (Guilemot)
- Roli videotechnika si měl původně zahrát Ricky Jay, který již s Rianem Johnsonem spolupracoval na filmu Bratři Bloomovi (2008). Bohužel se však natáčení nedožil, a tak jej nahradil M. Emmet Walsh. Jayovu fotografii lze nicméně spatřit připnutou na nástěnce. (MartinS96)
- Oficiální název filmu je Knives Out, zatímco pracovní název byl „Morning Bell“. Oba názvy jsou zároveň písničkami britské skupiny Radiohead z jejich alba „Amnesiac“ z roku 2001. (MeanWhile)
Reklama