poster

Diego Maradona

  • Velká Británie

    Diego Maradona

  • Velká Británie

    Maradona

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Diego Maradona

  • Nový Zéland

    Diego Maradona

  • USA

    Diego Maradona

  • Austrálie

    Diego Maradona

Dokumentární / Sportovní

Velká Británie, 2019, 130 min

Režie:

Asif Kapadia

Hudba:

Antonio Pinto

Producenti:

James Gay-Rees

Střih:

Chris King
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (21)

  • Matty
    ****

    Sennu Kapadia vystavěl na konfrontaci slavného závodníka s jeho nemesis, povahově protikladným Alainem Prostem. Také Maradona je filmem o střetu dvou osobností. Tentokrát ovšem dvou osobností jednoho člověka. Na dualitu, kterou si v sobě fotbalová legenda nesla, upozorňuje v jednom z mimoobrazových komentářů trenér Fernando Signorini. Vyzdvihuje nesoulad mezi stydlivým „mamánkem“ ze slumu (Diego), a monstrem zrozeným z touhy po úspěchu (Maradona). Maradona byl podle něj původně jen maskou, kterou si fotbalista nasazoval před novináři, jimiž pohrdal. Postupně, s přibývajícími skandály (drogová závislost, diskvalifikace, milostné aféry), ale maska a jeho skutečné já začaly splývat. Kapadia tuto interpretaci možná až příliš samozřejmě přijal. Díky uvedenému pojetí je ovšem více než dvouhodinový film spojený jedním ústředním motivem, které přispívá k jeho dynamice, když střídáním situací odhalujících různé vrstvy protagonistovy osobnosti vytváří tenzi mezi Diegem a Maradonou. ___ Kapadiovi se navíc stejně jako v případě Senny a Amy podařilo v životním osudu konkrétního člověka najít univerzální témata (zrada, odpuštění, vykoupení, hledání svého místa ve světě), se kterými se dokáže identifikovat i ten, kdo nikdy nehrál fotbal, nebral drogy a nekamarádil se s neapolskými mafiány. ___ Ocenil jsem taky, jak je Maradonův příběh vsazován do širšího sociopolitického či ekonomického kontextu doby. Fotbalové vítězství Argentiny nad Anglií je prezentováno jako pomsta za válku o Falklandy. Skrze Maradonovu závislost na kokainu film odhaluje, jak byla Neapol prorostlá zločineckými organizacemi, které s pomocí mediálně známých osobností ospravedlňovaly své aktivity. Velkou pozornost dokument přikládá otázce národní hrdosti spoluutvářené fotbalem a identifikací s určitým klubem. Když například Maradona nastoupil proti Itálii, snažil se svou „zradu“ hájit tím, že Neapol není Itálie, ale outsiderský stát ve státě, bojující o místo na výsluní (stejně jako se to podařilo jemu, chudému chlapci z okraje společnosti). Vycházel přitom z vědomí silné nevraživosti mezi italským severem a jihem. ___ Diego Maradona fascinuje zejména tím, do jak kompaktního, tematicky bohatého tvaru dokázal Kapadia se svými spolupracovníky i potřetí stovky a stovky hodin archivního materiálu poskládat. Ke spádu vyprávění významně přispívá i soundtrack Antonia Pinta, do něhož jsou nápaditě zakomponované zvuky pádů, výkřiků a kopů do míče. Také jeho zásluhou nabízí film nejen množství informací, ale zároveň bohatší zážitek než leckteré drama zkonstruované primárně za tím účelem, aby ve vás vyvolalo emoce. 75%(9.7.2019)

  • Ivoshek
    ****

    Hezky zpracovaný příběh, který stojí na dualitě osobnosti hlavního hrdiny. Na jedné straně jemný a introvertní Diego a na druhé jeho maska Maradonu, která stále více pohlcuje starého Diega. Kdo vyrůstal na fotbale přelomu 80. a 90. let, musí si tohle vychutnat. Vytknul bych snad jen stopáž... Ale celkově se mi to líbilo moc.(10.7.2019)

  • kajas
    ***

    "Gooool! Diegoool!" Jméno Maradona znají i lidé, kteří sledování fotbalu zase tolik neholdují. Na to zřejmě vsadil režisér Kapadia, který se probral tisícovkami hodin Maradonova soukromého videoarchivu a sestavil z toho svým způsobem zajímavý, ale ničím nevyčnívající a trochu moc dlouhý dokument o vzestupu a pádu velké sportovní hvězdy.(23.6.2019)

  • Rohy212
    ****

    V jednu chvíli byl bohem, v druhé ho lidé nenáviděli víc než diktátory. Asif Kapadia zachycuje život Diega Maradony jako devastující pád kluka nadšeného pro fotbal, kterého pohltila sláva a role, kterou před světem sehrával. Tak intenzivní, že to semele i nepříznivce fotbalu.(19.6.2019)

  • ghatos
    ****

    Napolitani umyjte se! Neapol je žumpa a největší hanba Itálie! Malý snědý parchant ze slumu, co "trochu" podvádí. Spojení chudého italského města a Argentince bylo fatální pro všechny. Dokument se věnuje hlavně italské kapitole, což ovšem není úplně dobře, protože to nepodává ucelený obraz Maradony. Samozřejmě to má celkově vysoké kvality, ale trošku (nezasloužená) malá domů na konci pro Diega tam je. Těch průserů a nesmyslů se nadělal (nejen) na fotbale daleko více. 78% /Kino Světozor/.(20.7.2019)

  • angloumene
    ****

    Rozhodně nepatřím mezi fanoušky fotbalu a asi jediné, co jsem o Diegovy věděla, byla jeho Boží ruka a to že je... no že je to celkem idiot. Snímek se nijak nesnaží očistit Maradonovu špatnou reputaci. Naopak nic neskrývá a diváka seznamuje s jeho záletnictvím, zapřeným synem, drogovou závislostí a také nečestností. Na druhou stranu také nabízí příběh o zázračném chlapci ze slumu, kterého pohltil velký svět. Co si po zhlédnutí odnesete, to už záleží na každém divákovi. Ať už je závěrečné poselství jakékoliv, vše je předáno zábavnou, pro fotbalového ignoranta pochopitelnou a uvěřitelnou formou.(1.7.2019)

  • Eluin
    *****

    Maradonu zná asi každý včetně lidí, kteří si o fotbalu myslí, že je to zábava pro omezené pitomce. Je to jednoduše fenomén, který překračuje hranice svého oboru. Režisér Asif Kapadia se jej rozhodl představit svým typickým způsobem, jako rozervaného muže, který má v sobě Jekylla a pana Hydea. Dost lidí má tak s Diegem Maradonou trochu problém, krom geniálního fotbalisty totiž měl v sobě i kus infantilního pitomce a zatímco tělo dovedl ve fotbalu takřka k dokonalosti, tak s hlavou to bylo o poznání horší. Inu, nebyl první ani poslední... Film je to podle mě hodně povedený, je za ním vidět mravenčí práce tvůrců, kdy museli procházet míle a míle filmových pásů (které dokážou přesvědčivě vtáhnout do osmdesátých let) a i když dokument samotný se zaměřuje jen na Maradonovo působení v Neapoli a na světové šampionáty v letech 1986 a 1990, tak vězte, že i tak je toho dost. Prakticky v žádném záběru nám Diego nesleze z očí, můžeme tak vidět slavného fotbalistů při jeho nejlepších akcích (druhý gól Anglii na MS86), kterak si hraje s dětmi, či kterak zmateně vychází z koupelny posilněn trochou koksu. Skrze Maradonu se ale můžeme také podívat na tehdejší Neapol prorostlou organizovaným zločinem, jehož špičkám se Maradona jakožto nejslavnější obyvatel města nemohl vyhnout. Kdo zná spisovatele Roberta Saviana a jeho knihu Gomora, tak asi ví o čem je řeč... Snímek Diego Maradona je také trochu nahlédnutím do mentality lidí v jižní části Itálie, kteří silně cítí opovržení, jež jim dává na odiv bohatý sever ("skvělé" jsou slogany, kterými hráče Neapole častovali fandové z Milána a Juventusu Turín - "umejte se", "ať vás umeje Vesuv svoji lávou", proti tomu je skandování na českých fotbalových stáncích "pražský kurvy x seno a vidle" slabý čajíček). Zároveň je to také místo, kde si náboženství podává ruku s fotbalem a vzájemně se tak propojuje do dost bizarních rovin (představa Maradony jako Ježíše na klíně Panny Marie). Z pohledu obyvatele české kotliny dost šílené. Každopádně se na to kouká dobře, jen nevím, jestli člověk ortodoxně fotbalem nepolíbený by si na snímku našel něco pro sebe. Minimálně v první polovině (kde hraje fotbal prim) by to asi měl dost těžké.(14.7.2019)

  • majky19
    *****

    Tento snímek se opravdu režiséru Asifu Kapadiovi velmi povedl. Na světě není snad nikdo, kdo by neznal jméno slavného argentinského fotbalisty Diega Maradony. Tento snímek zobrazuje stěžejní momenty bohatého života od jeho narození, přes největší úspěchy v dresu Neapole, dvě finále Mistrovství světa v dresu argentinské reprezentace až po neslavný konec kariéry, který byl spojen s jeho závislostí na drogách, velmi odvázaným způsobem života, nevěrami a samozřejmě spojením s neapolským podsvětím. Je podle mého názoru docela smutné, jak se jeden z nejlepších fotbalistů planety nedokázal s tou slávou a obrovským respektem i očekáváními fotbalové veřejnosti srovnat, jakou oplýval postupem času sebejistotou, že si může dovolit všechno, co se mu zamane, a že se už vlastně nemá ani kam dál posouvat. Svým způsobem měl z jedné strany pravdu, protože za svou kariéru skutečně vyhrál všechno, co se v podstatě vyhrát dalo, z provinčního italského klubu hrajícího pravidelně na samém chvostu tabulky udělal tým, který dokázal dvakrát vyhrát italskou Serii A, dále Italský pohár a samozřejmě, a na to se také nesmí zapomínat pohár UEFA. Velmi silné zážitky snímek nabízí zejména v roce 1990, kdy se koná Mistrovství světa ve fotbale v "Maradonově" Itálii, kde argentinská reprezentace nastoupila v semifinále MS proti domácí Itálii a ještě k tomu na neapolském stadionu San Paolo. Z milovaného a obdivovaného Maradony se rázem stal psanec, kterého v Itálii najednou fotbalová veřejnost nenáviděla a tato nenávist a averze kulminovala ve finálovém utkání Argentiny proti Západnímu Německu, kdy fanoušci byli vůči Maradonovi nesmírně vulgární, a pískali na něj i při státních hymnách. Bohužel, žádný strom neroste do nebe, a Maradona, který figuroval v řadě kontroverzních situacích na svůj nezřízený způsob života nakonec velmi tvrdě doplatil. Silný zážitek bezesporu přinesl i záběr, kdy Maradona v roce 2004 přišel do televizního studia na rozhovor, kde otevřeně mluvil o svých problémech, kterých nebylo za dobu jeho kariéry zrovna málo a které se velmi negativním způsobem podepsaly na jeho zdravotním i psychickém stavu. Je neoddiskutovatelné, že Maradona byl vynikající fotbalista, troufám si říct, že ve své době možná ještě daleko lepší než je dnes Messi, Ronaldo nebo Neymar, ale bohužel nedokázal tu slávu a popularitu ustát a správně s ní naložit a nejen fotbalový život si tím pádem úplně rozvalil. A přitom, když uvážíme z jakých poměrů Maradona pocházel a jaký byl inteligentní hráč na fotbalovém place, by se dalo předpokládat, že určitou dávku pokory a respektu mít bude a že se životem dokáže naložit daleko lepším způsobem.Tento snímek nelze hodnotit jinak než stoprocentně a doporučuji ho nejen milovníkům fotbalu, ale i mimofotbalové veřejnosti.(9.7.2019)

  • Zembitch
    *****

    Neuvěřitelná cesta fotbalového génia z nebe do pekla. Emočně hodně silný příběh. Kromě úžasných záběru, výborný výběr hudby a práce zvukařů. Povinnost pro každého fotbalového fanouška(19.7.2019)

  • G3orgig
    ****

    Shodou náhod se jedná již o druhý snímek o Maradonovi, který jsem měl možnost ve Varech vidět. Prvním bylo povedené road movie Cesta za svatým Diegem. V zásadě nemám mnoho, co bych tomuto dokumentu vytknul. Zpracování bylo chytlavé jak pro mě, jako někoho, kdo je s jeho příběhem celkem detailně seznámen, tak pro laiky, kteří ani netušili o koho se jedná. Informace byly podávány vyváženě, takže byla zdůrazněna jak jeho fotbalová genialita, tak problémová osobnost a drogová závislost. Snad jen stopáž 130 minut byla poněkud přehnaná vzhledem k tomu, že byla prakticky úplně vynechána 90. léta, která také přinesla v Marodonově životě nejeden zajímavý skandál.(2.7.2019)

  • Cobur
    ****

    A to profesionální fotbal nesnáším.(5.7.2019)

  • alldo.raine
    ****

    Perfektní vybalancované zpracování. Dobové záběry parádní a to včetně původního komentáře u jeho nejlepších gólů. Jako člověka jsem ho nikdy neměl rád, ale fotbalově to byl opravdu Bůh.(11.7.2019)

  • Nekrosef
    *****

    Těžko říct, čemu nehovím víc. Jestli dokumentům nebo fotbalu. Když už ale byla na KVIFFu možnost, zkusil jsem a nelituji. Fanouškům fotbalu či zajímavých životopisů můžu jen doporučit. Výborně udělané. Diego na mě udělal hodně velký dojem a to nejen jako fotbalista, ale i jako člověk. O to víc bylo těžší sledovat jeho pád. Chyběla mi pasáž, co bylo po pádu, ale vzhledem ke stávající stopáži se nedá nic dělat. Zakončení bylo i tak dojemné. Uteklo to pěkně. Možná se někdy hecnu a podívám se znovu. Nerad něco sleduji dvakrát.(11.7.2019)

  • ijacobo
    ****

    79%, MFF Karlovy Vary, 29.6.2019(30.6.2019)

  • kubilov
    ****

    Velmi dobrý sportovní dokument s velmi vhodnou vypravěčskou kompozicí, která dělá snímek velmi zajímavý a atraktivní jak pro Maradonovy fanoušky, kteří jeho výstřelky i fotbalovou genialitu znali a vyrůstali s ní, tak pro nefanoušky Maradony či vůbec fotbalu, pro něž může jít o velice zajímavý příběh o vzestupu a pádu mimořádného člověka, osobnosti a podle mnohých nejlepšího fotbalistu historie. Takto kvalitních dokumentů je velmi poskrovnu.(22.7.2019)

  • Vojteco
    ****

    Omílané klišé, a sice, že fotbal je „náboženství“, nabývá konkrétní podoby v nejnovějším snímku oscarového režiséra Kapadii. Sociálně-psychologická studie zkoumá ambivalenci a křehkost několika dramatických vztahů: jedince a davu, pravdy a fikce, slávy a bolesti. Nejdůležitější souboj ale – skrze vnější i vnitřní faktory – probíhá v samotné osobnosti fotbalového génia: jeho životní zápas mezi Diegem a Maradonou. Na první pohled neinvenční narativ, sestavený výhradně z autentických materiálů (domácí video, televizní archiv) sílí s průběhem děje. Maradona prakticky nezmizí z plátna, je snímán zepředu, zezadu, na trávníku, na balkoně, v kabině, na ulici, v nočních klubech i v porodnici. Díky tomu přichází hypnóza dvojznačného tvaru: konzument (dobový i současný divák) je přítomen podmanivé, takřka antropologické komfortní studii, která je ale díky Kapadiově zvolené kompilaci bezpodmínečně svázána s hyenismem jejich zprostředkovatelů, respektive žurnalistickou praxí 80. a 90. let. Pro sílící kvalitu narativu hovoří i postupná vrstevnatost, která vedle explicitních reálií pracuje například i se sugestivní sílou davového šílenství a jeho cesty od vřelost přes fanatismus až k pokrytectví. Gradace příběhu je přímo úměrná okolnostem – koncové „dno“ fotbalové ikony v podobě slz v přímém přenosu se skrze předchozí děj nepohybuje ani v kritice, ani v patosu, neboť Kapadiův Maradona není provázán s křečovitou ideologií, pomocí níž na něho máme coby diváci nahlížet (vrcholná "tichá scéna"). 85%(15.6.2019)

  • wick
    ****

    Nadprůměrný dokument...který zaujme i ty, co fotbal považují za hloupou hru, zejména v druhé polovině je fotbalu naštěstí méně a osobního příběhu více. Přesto osloví asi nejvíce ty, kteří si jeho dobu Boží ruky pamatují.(1.7.2019)

  • tomino28
    ***

    Diego Maradona, fotbalový fenomén, polobůh, zrádce, podvodník, blázen či génius - všemi těmito pojmenováními by se dala tato kontroverzní postava charakterizovat. Ostatně i tento dokument se snaží o několik úhlů pohledu na jednoho sportovce. Snaží se nám ukázat dvě tváře, jednu Diegovu, což má být hodný člověk v soukromí, a druhou Maradonovu, který nezná bratra na hřišti a jde si tvrdě za svým. Všechno tohle se dokumentu daří, ale nic víc se bohužel čekat nedá, stejně jako u předchozího režisérova díla, oscarového dokumentu Amy.(7.7.2019)

  • Tawni
    *****

    Velmi příjemné překvapení, autentické, objektivní a skvěle vyvážené: fotbal, drogy a mafie i milostné aféry jsou podávány v dávkách přesně takových, aby člověka nenudily a aby něčeho nebylo moc a jiného naopak málo. Všechny záběry jsou autentické, doplněné komentáři i ze současnosti. Kromě Maradony si vyslechneme i jeho manželku, milenku, mafiánského bosse, trenéra a spoustu dalších lidí. Skvělý dokument, který divákovi pomůže pochopit jak Maradonu, tak Itálii jako takovou.(22.7.2019)

  • JenYu
    ****

    MFF KV 2019: Může být dokument strhující, dojemný, nervydrásající a lidský? Ano, může - i přesto že se odehrává v 80. letech, kde vládly kudrnaté hřívy a slipy s vysokým pasem. Jako neznalce Diegova života mě snímek naprosto pohltil a já žasla nad tím, jaké výšky a pády může jedinec prožít. Film je rovněž zajímavým nezamýšleným (nebo ano?) zprostředkovatelem fotbalového světa napříč kontinenty, který v některých zemích hraničí s fanatismem.(3.7.2019)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace