poster

Pramen panny

  • Švédsko

    Jungfrukällan

  • slovenský

    Prameň panny

  • anglický

    The Virgin Spring

Drama / Krimi

Švédsko, 1960, 87 min

Režie:

Ingmar Bergman

Scénář:

Ulla Isaksson

Kamera:

Sven Nykvist

Hudba:

Erik Nordgren

Scénografie:

P.A. Lundgren

Kostýmy:

Marik Vos-Lundh
(další profese)
  • Webb
    ****

    Atmosféra středověku podobně hrubá jako známe od F. Vláčila a taková má své kouzlo, působí věrohodněji a vtáhne více do děje. Bergman tu prakticky zachytil život lidí tehdejší doby s jejich zvyky a do motivu náboženství zasadil příběh o člověku, který v kontextu své víry stojí před největším rozhodnutím svého života. [8/10](11.3.2010)

  • S.Quentin QUALE
    *****

    Bergmanova kultovní středověká sada šplíchnutá rozhodováním mezi vírou v Boha a pomstou, která se stala základním stavebním kamenem pro filmy typu rape&revenge. Někteří tady hořekují nad detailama nebo nad nedostatečnou duchovní hloubkou, ale já černoprdelnictví neholduju, takže pro mě to bylo "hluboko" až dost. Tohle si plnej zaslouží, protože některé výjevy z filmu mi zůstanou v paměti hodně dlouho (bříza, posed "na trůnu", pramen,...).(4.12.2012)

  • Ephemeris
    *****

    Obrovská, nepríjemná a priam antická tragédia v drsnom severskom prevedení. Temný stredovek, ľudský život stojí za hovno a ešte aj má pre ostatných hodnotu hovna. Ženský život špeciálne. Šialený kalif El Hakim bi Amr Allah začiatkom 11. storočia vydal pre ženy úplný zákaz vychádzania. To, čo sa dnes berie ako totálne poníženie žien, by z pohľadu vtedajšej doby naozaj mohlo slúžiť skôr ako istá forma ich ochrany. Aby sa žena sama v temnom stredoveku vybrala sama do lesa? To nikdy nemuselo dopadnúť dobre. A ešte sa sama seba pýtam logickú otázku: ako si chlap vlastne môže užiť znásilnenie, keď vlastne dotyčnú chuderu derie nasucho? Toto nikdy nepochopím.(19.7.2017)

  • -bad-mad-wolf-
    ****

    Velmi bitelný, dobře postavený příběh s jasnou linií, odehrávající se v nevinném lesním prostředí. Vymazlená, neposkvrněná dcera je vyslána se svícemi do kostela, cestou je napadena, znásilněna a zabita trojicí pastevců. Shoda okolností však zanedlouho přihraje pastevce do rukou rodiny zabité dívky... Dokonalé rozložení děje dává prostor jednotlivým scénám maximálně splnit svůj účel. Láska rodičů a bezbranná naivní důvěřivost dcery jsou vyjádřeny prostě, přímočaře, pomocí několika dialogů hned v úvodu. Funguje to bezchybně. Primárním elementem filmu je samozřejmě pomsta, i když vyvstává spoustu otázek kolem. Kolik viny nese nedůrazná výchova a z ní odvozená neopatrnost Karin? Kde má vůbec hranice spravedlnost, zaslepená pomsta, čirá bestialita? K umocnění finálních fází slouží přítomnost zatracované Ingeri a chlapce mezi pastevci. Bergmanův režijní styl mi sedí dobře, problém je, že zatím (po Lesních jahodách a Sedmé pečeti) jsem z něj vyloženě odvařený nebyl. Pramen panny je svou strukturou více konvenční, než filmy v závorce uvedené, je prostší, přímočařejší ale pro mě i přesvědčivější a upřímnější. Krásně baladická povídka o pomstě a vině, filmařsky skvostně provedená, plná hezkých obrazů, ale k úplné špici jí prostě to "něco" chybí. Hezká závěrečná symbolika to nezmění.(11.1.2008)

  • mchnk
    ****

    "Bože, nerozumím Ti" Boží trest, či jeho netečnost? To je, oč tu běží. Panensky čistý, rozmařilý a naivní svět mladého, krásného života, se střetává s nekompromisní realitou doby. Film poskytuje i drsný kontrast dvou dívčích světů. Je zde závist, je zde i vina. Nelehký námět je převeden v silný film. Situace, jakou připravil zeman Max von Sydow něčenaké návštěvě, je dechberoucí, stejně tak celý závěr. Smíření se s "boží vůlí", kterou má ovšem v rukou člověk. Klasická otrocká víra, těžké monology (mnichova promluva k chlapci, či pánovo slib Bohu) a dokonale podchycená atmosféra s dobovými reáliemi. Mohl bych napsat, že se jedná o dokonalou záležitost, nebýt nulové hudby, chvílemi zvláštního jednání postav, či vývoje děje. Nakonec, osobně si myslím, že si můžu dovolit srovnání (zvlášť, když se podívám na totožné herecké složení), a v tomto případě, je zde pro mne zástupcem plného počtu Sedmá pečeť. Ovšem respekt, který k tomuto filmu mám, je silný.(11.8.2013)

  • - Námětem k filmu je švédská legenda, která vznikla pravděpodobně ve 13. století. (raffspIn)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace