Režie:
Alan J. PakulaKamera:
Gordon WillisHudba:
Michael SmallHrají:
Jane Fonda, Donald Sutherland, Charles Cioffi, Roy Scheider, Dorothy Tristan, Rita Gam, Nathan George, Vivian Nathan, Richard B. Shull, Veronica Hamel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)
(více)Recenze (93)
Klute je chlápek, který začne po neúspěchu policie hledat zmizelého přítele na vlastní triko. Bree Danielsová je luxusní "děvče na zavolání", jejímž klientem mohl/nemusel muž být. Přesto, že tenhle náhled evokuje nekompromisní čistokrevnou detektivku, není tomu tak. Velice rychle nás přestane samotné pátrání zajímat, protože sledovat charaktery, prožitky a vývoj vztahu dvou hlavních postav je mnohem chytlavější. ON není dotěrný slídil, ale jemný džentlmen ze staré školy a už jen smutný modrooký pohled Donalda Sutherlanda odehrál půl role, ONA bere kurzy herectví, čte, má kočku, na lednici fotku Kennedyho a svůj "vedlejšák". Psychoterapeutická sezení jsou cestou do hlubin její duše a Jane Fondová si vymínila, že je odehraje až nakonec, až bude mít Bree v sobě zadřenou do té míry, že bude schopna improvizovat. Zavinila tím dvě věci - že se jedná skoro výhradně o psychologickou záležitost a že Klute si zahrál až druhé housle. Pakulův film jsem opět viděla asi s dvacetiletým odstupem, přesto jsem znovu prožila strach o život Bree, jako by to bylo včera. To je pro mě cenné. Pro Jane Fondovou Oscar, kterého po zásluze dostala. ()
Obvykle se netrápím názvy filmů, ale když prostituka s hereckými ambicemi dostane asi třikrát tolik prostoru než detektiv, podle nějž je tento snímek pojmenován, tak mi patrně něco podstatného uniká. Samozřejmě nemohu popřít, že se mi na živelnou Bree dívalo lépe než na zahloubaného Kluteho, ale nemohu akceptovat skutečnost, že jsem byl při vyšetřování případu neustále vyrušován psychologickou nudou. ()
Klute hodnotím s větším časovým odstupem, nicméně i na tu vzdálenost si zřetelně vybavuju pomalu plynoucí děj, kdy jsem si už zoufal a potajmu doufal, že se hlavní hrdince něco stane a mé trápení bude u konce. S postavou ztvárněnou Jane Fondovou jsem se nedokázal ztotožnit, ba co víc, nějak jsem jí její hodnotový žebříček ve spojení s jejím řemeslem nedokázal uvěřit, jakkoliv se herečka opravdu snažila. Celkový dojem 50 %. ()
Představte si, že jste režisér a natáčíte posezení několika lidí u stolu. Za prvé můžete jít od detailu k celkovému pohledu na scénu. A za druhé obráceně, tedy od celkového orámování scény, kterým se divák zorientuje v prostoru, a poté najíždět na předměty doličné a tváře postav. Klute jako mystery thriller volí kvůli žánru přirozeně první cestu. ____ Prostitutka není děvka, jen divákův zasvětitel (zprostředkovávající důležité informace), a Donald Sutherland zas zasvěcovaný (zástupce filmového diváka). ()
Scénář: Andy Lewis, Dave Lewis .. Název Klute je tvůrčí úskok. Taktéž všechny zmíněné žánrové poutače jsou téměř bezpředmětné, kriminální zápletka je fakticky jen zástěrka pro psychologický film o nitru jedné ženy. Celý průběh se táhne pomale a unyle předkládá pohled na soukromí jedné lehké ženy, bez nějakého dějového vzruchu. Na Jane Fonda (herecky pečlivě přednášející své dlouhé monology a dialogy) mne znepokojovalo akorát to, že se nápadně podobá jedné mojí kamarádce. Podobně jako u Conversation jde o film, který mě touto svojí zastřenou polohou vůbec nepotěšil. 50%. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (12)
- Jane Fonda se osm dní za sebou po večerech a nocích scházela s nejrůznějšími prostitutkami a majitelkami erotických podniků. Některé byly hodně nóbl, jiné až po strop plné drog. [Zdroj: Jane Fonda – kniha Tak šel můj život] (Pavlínka9)
- Barbra Streisand a Ali MacGraw odmítly roli Bree Danielsové, za kterou dostala Jane Fondová Oscara. (Matty)
- Práce kameramana posloužila jako inspirace Dariusovi Khondjimu pro film Sedm (1995). (Eldrick)
Reklama