poster

Evangelium sv. Matouše

  • italský

    Il vangelo secondo Matteo

  • francouzský

    L'Évangile selon saint Matthieu

  • slovenský

    Evanjelium sv. Matúša

  • anglický

    The Gospel According to St. Matthew

  • anglický

    The Gospel According to Matthew

Drama / Životopisný

Itálie / Francie, 1964, 137 min

Komentáře uživatelů k filmu (81)

  • kaylin
    ***

    Krajina je nádherná, prostředí vypadá skoro autenticky a vlastně i ta černobílá kamera tomu docela sluší. Nic to nemění na tom, že je to snímek velmi zdlouhavý a že si myslím, že jsou lepší díla, která se věnují Ježíšovu osudu. Osobně stavím "Umučení Krista" mnohem výše než tohle dílo, které se snaží jít hlouběji.(19.5.2015)

  • Splasher
    ****

    První seznámení s PPP. Docela jsem ocenil, že to rozdělil na dvě tempa.(14.8.2010)

  • GrooveJump
    ***

    Kdysi dávno (10 let) bylo v Pardubicích na nádraží jedno funkční kino, které "nadstandartním" divákům nabízelo filmový klub. Dramaturgie byla až na malé výjímky bezchybná, avšak vemte si čerstvě pospubertálního diváka (například mne), který musel během jedné sezóny tři filmové večery trávit s panem PPP. A tak když po nejstravitelnějších Canterburských povídkách přišel Satyricon a následně Evangelium sv. Matouše, zpětně hodnotím filmy PPP jako pubertální noční můru, která mě občas budí do teď.....(17.7.2009)

  • LeoH
    **

    Orgie doslovnosti.(23.4.2014)

  • Martin741
    ***

    Jaxi nejsem veriaci, podobenstva vypisujem len pri podrobnom studiu svojej rannej stolice a nabozenstva nemusim- nejsem veriaci. Dost vadi komorna atmosfera a prilisna minutaz. 55 %(15.7.2017)

  • Faramir
    ****

    Na filmu mě nejvíc zaujalo ztvárnění Marie jako staré ženy, které je v kontrastu s jejím běžným zobrazováním pod křížem jako třicetileté - tomu se říká realismus ve filmu...(4.3.2013)

  • Master19
    ****

    Nic jednoduchého pro rozeného ateistu, jako jsem já. Nicméně s povděkem jsem se podíval na film, který (na rozdíl od jiných - zejména amerických) předčítá z evangelia a pouští k tomu ilustrační obrázky, ale to hlavní - pochopení resp. vytvoření si úsudku - nechává čistě na divákovi. Pasolini to udělal chytře, kdyby se upnul na přílišnou marxistickou metaforizaci, dávno by už upadl do zapomnění. Takhle však jeho film přináší myšlenky dál. BTW: Velice mě rozesmál jeden z uživatelů svou poznámkou "příběh jsem znal už předem". Ano ano, o příběh tu jde především. :-)(7.2.2007)

  • dANo
    ****

    Toto Pasoliniho dielo ma zaujalo hlavne výbornou kamerou, výpravou a špeciálne ma prekvapila hudba. Ináč, biblický príbeh o živote Ježiša Krista z pohľadu svätého Matúša nie je ničím prekvapivý a miestami jeho realizácia pôsobila trochu nudne...(7.2.2007)

  • Flooyden
    ****

    Na "zóně" jsem se dočetl, že v šedesátých letech vznikly tři geniální filmové vize lidské minulosti (Tarkovskij: Andrej Rublev; Vláčil: Marketa Lazarová; Pasolini: Evangelium sv. Matouše). I když jsem si po přečtení komentářů o Pasoliniho filmech říkal, že je vážně vidět nemusím, přirovnání Matouše k Rublevovi a Marketě mne zviklalo. Evangelium je moc dobrý film s vhodně vybranou hudbou a místy úžasným obrazem; hlavně ke konci, kdy se vše halí do temnoty. Přirovnání k Tarkovskému a Vláčilovi sice trochu pokulhává, nicméně podobných filmů je žalostně málo (nebo je to dobře?), takže i tento lze jedině doporučit...(11.4.2007)

  • asirtes
    **

    Tak neoblomne doslovné, až naliehavé nutkanie vytisnúť zo seba na verejnom wc abnormálne veľké H z toho vyjde ako veľmi podnetná a tvorivá činnosť a zároveň pomerne objektívna recenzia. Ale čerstvo našampónované ofinky pobavili.(12.2.2015)

  • tomtomtoma
    *****

    Pro mě trochu překvapující téma, vzhledem k tomu, že se ho ujal Pasolini. Ale byl jsem mile překvapen. Film má dobré tempo a výborně zvolenou hudbu. Pro mě to je ale trochu kontroverzní film a snad to byl do jisté míry i Pasoliniho záměr. Ale jak mám chápat spíše tvrdého Ježíše (dobře ho ztvárnil Enrique Irazoqui), který občas žhne jako oheň a je i tak kousavý. A jak mám chápat, když Ježíš tvrdí, že všechno, co jim vyjde přes ústa vychází z boha. A když Jidáš "zradí" Ježíše, není to naopak boží vůle, která si vybrala Jidáše za svůj nástroj. A jako první vstupuje do vysněného království nebeského (za odměnu!). Proč mám chápat křesťanství, pokud požaduje víru a lásku k bohu, větší než ke komukoli jinému. Proč mám chápat to, že člověk musí trpět na zemi a užívat si v nebi? Je to snad k obveselení Boha? To je pak velmi nechutná představa. Ale film je také trochu kousavý, neboť od pravého odkazu Ježíše se lidé a zvláště církev velmi odklonili. A Josef (Marcello Morante) se tvářil, vždy když viděl anděla, který mu zvěstoval směr, spíše jako ten, kdo vzrušením slintá, než ten, kdo pevně věří v boha. Svoji matku Sussannu vsadil do role staré Marie. Je to působivé dílo, ze kterého než víra v boha a církev ční víra v Ježíše a nutnost změny. Zřejmě je to i hozená rukavice církvi a společnosti k tomu, že je nutná změna. Ale jsme ji schopni a ochotni? Působivé, syrové a brutální jako život. AMEN(15.10.2009)

  • jitrnic
    *****

    Nikoho jsem zatím neviděl být více Ježíšem, než jak to dokázal Enrique Irazoqui. Hudba je k tomu ideálně vybraná, scénář je de facto výtahem z Bible a Pasolini to vše doplnil obrazově vytříbeným ztvárněním (a vytvořil tak svůj zřejmě nejlepší film). Svaté písmo v kostce.(21.7.2009)

  • majo25
    **

    Málokedy sa vidí, že by silné posolstvo bolo v otrasnom hábite. Veľakrát je to skôr naopak - vizuálny klenot tvorí prázdny obsah. Bohužiaľ v tomto filme sa šetrilo na všetkom, na interiéri, na kulisách, na kostýmoch - a to už čo je povedať. Hlavne v prvej polke viacero nudných, dlho naťahovaných scén. Neviem, koľko postáv tvorili herci, ale veľa ich nebude. Tupé pohľady bizardných človiečikov prezrádzajúce prázno v hlave a nabifľované monotónne monológy nech sú jasným dôkazom. Pasoliniho príbeh sa ale snaží o verné, priam doslovné vyobrazenie Nového zákona. A nepopieram, skrýva silné - sic surové - posolstvo.(12.9.2015)

  • LEATHERFAC
    *****

    Vážení přátelé... Spolu se Zaffirelliho Ježíšem Nazaretským nejlepší zpracování Ježíšova příběhu - toto pravda více umělečtější... Mimochodem napadlo vás někoho spočítat kolik bylo ve skutečnosti let představiteli hlavní role? Že 33 tak jak bývá obvyklé? Nikoliv - je možné že opravdu pouhých 19 !?!(25.12.2010)

  • mcleod
    *****

    Nevím, kdo přišel na to, že tento snímek je marxistickou interpetací biblického textu a Ježíš je zde zobrazen jako revolucionář. Jeho učení sice je mimo jiné i o svobodě a o boji proti materialismu a autoritářství, ale ve filmu jsem žádnou významnější vlastní invenci režiséra nezaznamenal. Jde "pouze" o přepis Bible, a to jak textu, tak jeho smyslu. Ten však je natolik geniální, že rozhodně stojí za to, se na film kouknout. Na rozdíl od novějších biblických velkofilmů předkládá Pasolini přesně totožný obraz Ježíše, jeho myšlenek a jeho skutků jako Matoušovo evangelium. Film je natočen zajímavě, silnou myšlenkovou intenzitu filmu dotváří také výborné hraní herce v roli Ježíše, ale i dalších herců. Špičkový režisér dokáže i s amatéry opravdové divy. Za problém však považuji možnost, že člověk bez znalosti uvedené předlohy se nemusí zcela orientovat v událostech ve filmu. Autor totiž nepřidal jediné vysvětlení, které by ve filmu mohlo být potřebné. Možná i proto pak některým divákům připadá, že je film namířen proti katolické církvi :-)(26.12.2010)

  • hanagi
    ****

    Byl to dobrý nápad - nadělit si tuto lahůdku o velikonoční neděli. Doslovnost (povětšinou notoricky známých) citací z Bible je v dokonalém kontrastu k nápadité výtvarné stylizaci a v použití nezvyklého hudebního doprovodu. Pasoliniho invence mě občas až trochu vyváděla z míry - např. Ježíšovo kázání podbarvené smutečním pochodem, který se hrál vždy při kladení věnců státníkům a neznámým vojínům, anebo římští vojáci v přilbicích jak vypůjčených od Žižky. Viděno v rámci Challenge tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií.(5.4.2015)

  • kubyno
    ***

    Film je v prvé řadě těžká symbolika. Mnoho věcí je tam symbolických - už třeba jen ty úsměvy, to je celkem specifická charakteristika. Dále mě překvapila Pasoliniho přímočarost - odvykládat monolog (dialog) a střih, třeba scéna s pokušením Krista vůbec nepůsobila jako pokušení, jen takovej pokec. Někdy to ovšem fungovalo dobře, třeba Ježíšova kázání. Někdy mě rušila někdy až agresivní hudba, ale jinak dost specifický film, každopádně (co si budeme nalhávat) občas nudný. Jinak závěr je důkazem toho, že ukřižování na plátně může být velice silným zážitkem i bez hektolitrů krve.(24.12.2012)

  • fNdEsIECLE
    *****

    „Pokud bych v té době žil a viděl a slyšel, co říká, za jeho smrt bych se postavil rovněž.“ Časy se nemění, jak tvrdí Dylan, nebo možná ano, jen někteří jedinci se zasekli před 2 000 lety, mno, i jejich může býti království nebeské. Pro ty, kteří se nechtějí vymezovat jen křesťanskou interpretací, bude četba literatury tzv. okultní možnou alternativou (ne) tušených rozměrů výkladu. (Ostatně jakákoliv církev více skrývá, nežli odhaluje. Ale pozor, pozor, kuřátka, toto vám budiž varováním nejvyšším! http://tvnoe.tbsystem.cz/index.php?cs/videoarchiv/kulaty-stul-2008-02-29-okultismus/quality/high)(30.4.2011)

  • TomBar
    **

    Pasoliniho filmy sú určite veľmi osobitou kategóriou. Toto dielko mi však bolo prezentované v škole ako filmová klasika, ako prelomové dielo. Videl som viacero filmov s biblickou tematikou, no takéto poňatie Evanjelia mi príde svojou výpravnosťou a preexponovanou dĺžkou veľmi striedme a nudné. Nehovorím to rád, ale pripomína mi videoprojekciu z filmov Slunce, seno ... : "Ó, Bóže ..."(15.1.2008)

  • mupimup
    ***

    Když znuděný Pasolini sáhl, při nuceném ubytování v hotelu během dopravního kolapsu, po hotelovém Novém zákonu, byl překvapen zde popsaným obrazem Ježíšovy osoby jaksi se míjejícím s jeho všeobecně podávaným obrazem religiózním. Evangelium sv. Matouše je ovocem tohoto rozporu. Ježíš tu naprosto nepůsobí oním jediným správným všelaskavým dojmem, ale sype svoje soudy s neúprosnou nekompromisností jako by střílel z kulometu. Zatímco ve filmu Son of God ztrápený Kaifáš hledá Ježíšovu smrt spíš z obav o průběh svátků a o bezpečnost obyvatel, v Pasoliniho ztvárnění dává Ježíš farizeům takovou čočku, že prakticky nemají jinou možnost než činit pokání, nebo se ho zbavit. Pasoliniho pojetí je tak mnohem blíž dojmu jaký Ježíš evidentně vzbuzoval v mnoha svých současnících (jeho následovníky nevyjímaje), a jaké je v evangeliích jasně patrné. A to dojmu buřiče, revolucionáře, svévolníka a narušitele hodnot. Takový Ježíš byl pro Pasoliniho jako marxistu rozhodně atraktivní, zatímco neskrývaná Pasoliniho homosexualita se postarala o to, aby se film stal problémem ještě dřív než se vůbec dostal do kin. Zpracování filmu, a pro diváka mé kategorie i jeho poživatelnost, je poznamenáno dobou, rozpočtem i autorovou oblibou v nehercích. Přiznám se, že shlédnout jej až do konce se postupně ukázalo, vzhledem k jeho délce, jako skutečná výzva. Pokud by přitom autor poněkud sestříhal významné pohledy a nevěnoval se např. detailnímu záběrovému představení každého člena Herodova třicetičlenného přepadového komanda, mohl být film minimálně o třetinu kratší. Co mě čeká, mi nicméně napověděla už první němá scéna: María zírá na Giuseppeho...Giuseppe zírá na Maríu...María si zírá na pupek...Giuseppe zírá Maríi na pupek...María je nešťastná, že je těhotná...Giuseppe je ještě neštastnější, že je María těhotná...Giuseppe se jde projít...María zírá za Giuseppem. (Intermezzo s andělem). Giuseppe se vrací a zírá na Maríu...María zírá na Giuseppeho...Giuseppe se usmívá a je šťastný, že je María těhotná...María se usmívá a je ještě šťastnější, že je těhotná. I přes takto pro mě trýznivou filmařinu však film obsahuje některé působivé, osobité a zajímavé scény (vraždění nemluvňat, Ježíšův soud). A ano, původní znění je zde rozhodně osvěžující, například když se mudrci z východu doptávají u Heroda, kde že se to narodil onen capo di Israel. Ačkoli jsem byl původně rozhodnut film pro jeho paleokvalitu nehodnotit, pro princip a ze sympatie mu o jednu hvězdu víc než Sanofgádovi střihnu.(16.12.2014)

  • Galahad
    ***

    Od Pasoliniho bych čekal víc, než jen otrocké převyprávění evangelia, čekal jsem nějakou provokaci, trošku originality, ale nic z toho se nekonalo..jinak je to film skvěle natočený, zajímavá kamera, krásné exteriéry a skvělý výkon "Ježíše".(15.6.2006)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace