Režie:
Jules DassinScénář:
René WheelerKamera:
Philippe AgostiniHudba:
Georges AuricHrají:
Jean Servais, Carl Möhner, Robert Manuel, Jules Dassin, Janine Darcey, Pierre Grasset, Robert Hossein, Marcel Lupovici, Dominique Maurin, Magali Noël (více)Obsahy(1)
Dnes již klasické dílo Rvačka mezi muži patří mezi nejlepší tzv. Film noir nebo-li žánru černého filmu a stal se vzorem pro mnohé filmy natočené v tomto duchu během dalších desetiletí, a to nejen ve Francii. Režisér Jules Dassin nepotřebuje k vyjádření napětí mnoho slov, černobílý obraz dodává dílu nevšední poezii a syrovost zároveň. Dassin vychází z autentického popisu prostředí pařížského podsvětí. O filmu lze směle říci, že je to vloupání zapsané do filmových dějin. Tony se po pěti letech vrací z vězení a pečlivě naplánuje poslední velkou loupež svého života. Samotné vyloupení klenotnictví proběhne podle plánu, ale pak do hry vstoupí náhoda a nepřátelský gang, který se pokusí všemi prostředky kořist ukrást. Neúprosná válka gangů si vyžádá krvavé oběti. Režisér Jules Dassin, který za svůj film získal v Cannes cenu za režii, si sám zahrál jednoho z gangsterů. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (113)
Rififi jako vyšité. 1) Největším tahákem je zcela jistě 32minutová scéna vykrádání banky bez hovoru, bez hudby. Působí, pravda, s ohledem na použité technologie dnes trochu úsměvně, ale i tak._____Přihodím pěknou ponurou atmosféru a zajímavé záběry tehdejší Paříže a příjemný zážitek je na místě._____ 2) Nadšení pětihvězdičkových komentátorů nesdílím, přece jen mi zejména druhá polovina snímku přijde poněkud mdlá a podivně poskládaná._____ 3) 28letý Robert Hossein (Remi Grutter) spolu s kumpány vesele loupí a divák milující film noir se baví._____ 4) Zajímavé perličky o tvorbě filmu uvádí IMDb._____ 5) Výstižný koment: ORIN*****. ()
Atmosféra filmu je výborná, rovnako aj herci, no kazili mi to niektoré drobnosti, ako prestrelky - chytenie za hruď a teatrálna vývrtka (ale v tej dobe sa tak točilo) alebo striekanie has. prístrojom do alarmu (tá pena by cez tie malé medzery neprešla). Ani samotný príbeh nie je nejaký extra, síce drsný o drsných chlapoch, ale dosť predvídateľný. ()
No, tak film noir mě nezaujal. Možná jsem filmový neznaboh, ale téměř vůbec mě to nebavilo, vlastně už jsem se těšil na konec. Pardon, jestli jsem vám zkazil hodnocení...HUDBA: Georges Auris - taková typická pro tohle období, bohužel také nic pro mě. Tři hvězdy jsou spíše kvůli tomu, že by to měl být kvalitní film, asi je, ale já ho, zatím, nedokážu ocenit. Ale scéna v klenotnictví se mi taky líbila - připomněla mi Mission Impossible:-) ()
Po všech stránkách silný, i s odstupem více než půlstoletí naprosto funkční film, klasika žánru noir. Pečlivě naplánovaná a provedená loupež, která se po počátečním úspěchu zadrhne a začne se svým strůjcím vymykat z rukou. Základem úspěchu byl precizní scénář, který krok za krokem sleduje vznik bandy, zločinného plánu, přípravu a provedení zločinu. Dlouhé záběry s minimem dialogů, svoji důležitou roli hrají exteriéry starých uliček chudinských i měšťanských čtvrtí Paříže 1.poloviny 50. let, která se teprve tehdy začala díky hospodářskému zázraku měnit, dále černobílý obraz vyhovující příslušnému žánru a především pečlivě volená filmová hudba. Mistrovský kousek, který se zapsal do filmové historie. Film není nijak překombinovaný a přitom je mimořádně silný příběhem i zpracováním. Celkový dojem 95 %. ()
V podstatě jednouchý přímočarý příběh, který od počátku přesně ví, jakého efektu chce dosáhnout. Film se dvěma zcela odlišnými polovinami, té první jednoznačně vévodí mistrovsky naservírovaná a nasnímaná krádež šperků, které předchází pečlivá příprava. V druhé polovině se rozhoří "válka" mezi dvěma zločineckými gangy, kteří se o lup přetahují a nárokují si ho. Co musím na snímku vyzdvihnout (a to mě opravdu potěšilo), byla částečná zkratkovitost některých pasáží (např. o krádeži se divák nedozví rozsáhlou pátrací akcí policie, ale strohým a krátkým záběrem na novinový článek, jenž si čte jeden z gangsterů). Filmů s podobnou tematikou jsem viděl bezpočet, nicméně (sugestivní) Rvačka mezi muži oplývá velkým kouzlem a svojí atmosférou dokáže neuvěřitelně strhnout. Zkrátka film o chlapech (nejen) pro chlapy. Klasika žánru. ()
Galerie (24)
Zajímavosti (39)
- Hudobné číslo vo filme, parodujúce obliekanie gangstrov, je odkazom na baletné číslo „Lov dievčat“ Freda Astaira a Cyd Charisse z muzikálu The Band Wagon (1953). (Biopler)
- Film disponuje prívlastkami "archetypálny francúzsky film noir", "jediný autentický film zo série francúzskych noirov" alebo "učebnicový príklad caper filmu", ktoré mu pripísali filmoví historici a teoretici. (Biopler)
Reklama