Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (636)
Dost jsem to prožíval, hlavně to vedro. Po deseti minutách sledování filmu, jsem natáhnul v pokoji deku, namazal jsem se opalovacím krémem a nasadil slunečné brejle. Větší verdo jsem letos v létě snad ještě nezažil. A nejen to, letos v létě jsem neviděl ani lepší kriminálku, ani lépe hrajícího Nicholsona. Dá se říci, že nebýt tohoto filmu letošní léto by stálo za hovno. ()
Nedávno jsem tenhle skvost viděl asi popáté, ale konečně poprvé v širokoúhlém neořízlém formátu (ostuda našich distributorů, že tento jeden z nejlepších filmů 70.let nikdy nevyšel na DVD s čes.podporou). Málokdy se mi stane, že mě film vtáhne do děje tak, jako bych tam byl přítomen. Chinatown disponuje mimořádně hutnou, až tíživou atmosférou sluncem spálených ulic letního Los Angeles 30.let minulého století, kdy pozvolna gradující děj začíná jako vcelku obyčejná noirovsky laděná detektivka, aby pak v závěru přerostla do drama až antických rozměrů. Jacka Nicholsona jsem viděl hrát už v mnoha a mnoha filmech, ale tady v mých očích zahrál svojí životní postavu. To samé lze říct o Faye Dunaway. Hudba Jerryho Goldsmitha se pak místama dotýká až dokonalosti, při jeho melodicky výrazném ´Love Theme´ saxofon nikdy nezněl sladčeji. Při oscarovém udílení tehdy byla silná konkurence (Kmotr II., Skleněné peklo atd.), ale stejně se nemohu zbavit pocitu, že páni akademici tehdy spali, když z 11 nominací přiřkli Polanskimu majstrštyku jedinou sošku - za scenář. Můj TOP 10 film. ()
Film som si pamätal ešte z detstva, ale už len matne, takže som si to rád pozrel na ČT1 znova. Veľká hanba, že tento kult doteraz na dvd nevyšiel. Trošku som sa pobavil na scéne "s nožom v nose", ktorú som si ako jedinú z detsva zapamätal. Pobavilo ma na nej to , že ten nôž držal v ruke práve R. Polanski, čo som v detsve nemohol tušiť. Spletitý príbeh vyšetrovania je zrežírovaný bravúrne, to sa musí nechať. Polanski je pán režisér a 11 nominácií na oscara je zaslúžených a jedna premenená soška zase nezaslúžená. J. Nicolson a F. Dunaway sú bezchybný a hudba J.Goldsmitha do úžasnej hutnej atmosféry sekne dokonale. Záverečná scéna je naozaj silná. Z výstrelov na auto a dlhého trúbenia ozývajúceho sa čínskou štvrťou mi behal mráz po chrbte.100%. ()
Polanski nikdy nesklame, aj v tomto prípade sa vytiahol. Čínska štvrť dosahuje po atmosferickej stránke úroveň tých najlepších noiroviek. Po celý čas zasmušilé, temné, s postupným odkrývaním jednej veľkej krimi záhady (vražda vodného inžiniera) a to všetko umocnené jedinečným mladým Nicholsonom. Ku koncu dostane divák náklad veľkej hŕby pocitov, avšak asi nie smerom, ktorý by si každý prial - nečakane depresívne, ťaživé a šokujúce, žiaľ ako vystrihnuté zo skutočného života. To som sa na Polanskom opäť raz pekne namlsal. 85/100 ()
L.A. je pěkná díra, kde ve velkém kupují Poděbradku, nebo vodu destilují ze chcánek. A vše krom lži je tu "Přísně tajné". Nicméně, mluvit se tu umí, tudíž mi tahle konverzační detektivka bez mrtvolek hnijících pod domy připadala mnohem lepší, než mladší inspirace v režii Curtise Hansona. Už jen z úcty k tomu, co všechno museli pod Polanského bičem Nicholson a Dunaway vytrpět, dávám 4*. Někdy bych rád viděl film, kde by Nicholson osobně Polanskému rozpáral na sedmkrát nos, ale protože už Roman nežije v Americe, mohlo by se tak stát třeba v naší rodné kotlince a film by se jmenoval Romská čtvrť. A Nicholson by mohl hrát týpka, co vykupuje kradenou litinu. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (50)
- Scenárista Robert Towne a Roman Polanski sedeli v dome režiséra a už dva mesiace sa trápili nad úpravou scenára. Presnejšie, Towne sa trápil menej, radšej chodil von so svojím psom a fajčil fajku. Polanski bol nahnevaný. „Ten jeho prekliaty pes mi v tej rozpálenej miestnosti ležal pri nohách a slintal. Bob plnil izbu dymom a bojoval za každé slovo, ako keby mali byť vytesané do mramoru," sťažoval sa Peterovi Biskindovi, keď ho britský žurnalista spovedal pre svoju knihu „Bezstarostní jazdci, zúriví býci“. (Zdroj: ČSFD)
- Scenárista Robert Towne čerpal inspiraci pro "vodní skandál" ze skutečné události, která se odehrála mezi roky 1900 a vrcholila roku 1906, kdy v období katastrofálního sucha, během něhož bylo kupříkladu zakázáno mýt auta, kropit trávníky a i záchody se směly splachovat jen párkrát za den, bylo vypouštěno do oceánu tisíce galonů pitné vody denně. To vše jen proto, aby občané dali souhlas s emisí obligací a mohl se tak vybudovat nový akvadukt. Tato kauza vešla ve známost jako "znásilnění Owensova údolí". (Nach)
- Role Evelyn Mulwray (Faye Dunaway) byla původně zamýšlena pro Ali MacGraw, manželku producenta Roberta Evanse. O roli však přišla poté, co se s ním rozvedla a provdala se za herce Stevea McQueena. (Zdroj: ČSFD)
Reklama