Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (637)
Nebyla to až taková pecka, jak jsem čekal a ta oslavná prohlášení bych trochu krotil, ale díky Polanskému a zejména hereckému obsazení stojí tenhle spletitý příběh za pozornost. Režisérova pocta žánru těží i z Oscarem ověnčeného scénáře Roberta Towneho, plného skvělých dialogů a nadsázky. Velká škoda ale tu a tam drhnoucího tempa i kolísajícího napětí.. ()
Roman Polanski umí vytvořit prvotřídní atmosféru dusného tajemna. Pokud k tomu přičtete i výborný scénář, bezchybné herecké výkony (Jack Nicholson snad nikdy nezklame!), podmanivé prostředí a oslnivou hudbu, dostanete jeden z nejlepších filmů v historii kinematografie. S tíživým, ale bezchybným závěrem. ()
Jeden z těch případů, kdy jsem si vědom kvalit nějakého filmu (četl jsem mj. kus jeho scénáře a chovám k němu nejhlubší respekt), a přesto mě nedokázal oslovit tak, jak bych si přál - Čínskou čtvrť jsem zhlédl čistě ze studijních důvodů, aby mě nakonec prostě jen nebavila a celkově mi nesedla. Vadila mi tam spousta úplně náhodných blbostí, typu to příšerně vytrhané obočí Faye Dunawayové, a celkově jsem se hodně musel nutit do toho to dokoukat. Jeden z těch klasických filmů, k nimž jsem si cestu bohužel nenašel... ()
Základní strukturou příběhu se to dosti podobá L.A. Confidential. Záhadná zabití, spousta okolních postav, zamlžený a naprosto nepředvídatelný děj a pomaloučku se poodkrývající souvislosti, které postupně zapadají do spletitého vzorce motivu vraždy. Polanski brilantně vystihl atmosféru klasického noir filmu. Po většinu snímku si můžeme všimnout stálého šera, které dává snímku zvláštní mysteriózní nádech. ()
"L.A. IS A SMALL TOWN. PEOPLE TALK." ------------- S týmto filmom mám vážne zaujímavý vzťah. Už mnohokrát som ho stiahol, neskôr následne zmazal, potom znova stiahol, znova zmazal, znova stiahol, znova zmazal. K zhliadnutiu ma nakoniec nenamotivoval Roman Polanski ani Jack Nicholson, ale dokument Water & Power, v ktorom bol Chinatown hojne zobrazený a spomínaný. Neobyčajný príbeh, ktorý sa vo filmoch dovtedy snáď ani neobjavil, ochutený prvotriednymi hereckými menami a režisérskou legendou. Hudba v úvode mi pripomenula hru L.A. Noire a táto, tomu podobná, spanilá atmosféra vládla filmu aj po zvyšné dve hodiny. Rýdza detektívka, ktorá bez problémov konkuruje (a možno aj poráža) klasike žánru - L. A. Confidential. ------------ https://www.youtube.com/watch?v=7bW75OwVXZI ()
Galerie (151)
Zajímavosti (50)
- Poslední film, který Roman Polanski natočil v USA. (hot_spot)
- Scenárista Robert Towne čerpal inspiraci pro "vodní skandál" ze skutečné události, která se odehrála mezi roky 1900 a vrcholila roku 1906, kdy v období katastrofálního sucha, během něhož bylo kupříkladu zakázáno mýt auta, kropit trávníky a i záchody se směly splachovat jen párkrát za den, bylo vypouštěno do oceánu tisíce galonů pitné vody denně. To vše jen proto, aby občané dali souhlas s emisí obligací a mohl se tak vybudovat nový akvadukt. Tato kauza vešla ve známost jako "znásilnění Owensova údolí". (Nach)
- Roman Polanski měl v určité fázi psaní scénáře potřebu dostat nějak příběh na chvíli do skutečné čínské čtvrti, a když se nápad nepodařilo ihned zpracovat, jeho posedlost postupně otrávila všechny ostatní. Scénograf Richard Sylbert na to odvětil, zdali by nestačilo, kdyby si Gittes (Jack Nicholson) v pár záběrech prostě objednal čínské jídlo. (Siriuss)
Reklama