Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (634)
Za atmosféru, závěr a občas také napětí zaokrouhlím hodnocení na 4*. Zápletku si pro diváky připravil Roman Polanski zajímavou, dokázal vystihnout Ameriku 30. let, naservíroval i nějaké zvraty v ději, čímž svůj snímek výrazně okořenil a v mnohých scénách se nebál syrovosti. S blížícím se závěrem je pak Čínská čtvrt lepší a lepší. ()
Nejkrystaličtější příklad detektivky ze staré školy - poslední film Polanskeho natočený na americké půdě stál opravdu za to! Při sledování jsem měl pocit, že se dívám spíše na Scorseseho snímek, protože režie a atmosféra (ta hlavně) byly vybroušeny na maximální možnou míru dokonalosti, a já se nedivím, že byla Čínská čtvrť již po několika letech od premiéry označována za klasiku žánru, ne-li rovnou kult. Nicholson se do role detektiva, který se šťourá tam, kde nemá, perfektně hodí a jeho zachmuřený výraz dodává celému filmu ten správný šmrnc. Na hercově obličeji bylo zcela jasně vidět, že se během natáčení několikrát chytnul s prchlivým a puntičkářským reřisérem, a častokrát se dostali takzvaně do křížku: tohle je totiž další z nemála opěvovaných starších filmů, při jejichž natáčení panovalo na place hotové peklo, a i tím jsou pak v branži proslaveny - plní stránky retročlánků ve filmových magazínech a všude se o nich mluví. Peklo ale panuje i v Los Angeles ve ztvárněném příběhu: neúprosné vedro, vysušené ulice bez jediné kaluže vody, lidé se potácí jako zombie a před úpalem je chrání jen stylové klobouky... Tenhle film pak ve zmiňovaném prostředí rozjíždí tak důmyslnou detektivní zápletku, že mi při jejím hltání oči div nevypadly z důlků. Nicholsonův hrdina Gittes je celým svým duchem odhodlaný, dotáhnout načatý tajemný případ zavražděného muže do konce, a nezastaví jej ani několik pořádných nakládaček a svištící kulky. Naopak, podobné situace mu spíše dají podnět k tomu, aby se snažil ještě více, protože tu zřejmě jde o něco velkého... 2x jsem málem vyletěl z kůže, když se na překvapeného Gittese snesla sprška střel - hlavní hrdina se prochází po klidné noční přehradě, a najednou se ozve rána jako z děla, no kdo by se neleknul! Perfektními momentkami, napínavým dějem, haluzní zápletkou, bezvadnou stylizací a dalšími věcmi je Čínská čtvrť naplněna k prasknutí, a Polanskemu nestačí než přeze všechny trable, které vznik skvělého krimi doprovázely, zaslouženě poděkovat. ()
Scénář: Robert Towne .. Na svojí dobu určitě notně působivé, no dnes už silně vyčpělé kriminální dobrodružství stavěné na zápletce, které rychle dojde dech a obaleno skvělou noir atmosférou a hereckými výkony. Jenže tohle všechno lze vidět jinde a .. prostě lepší tři*, ale víc sympatii to ze mne nedostalo. 70%. ()
Je to dobré. Velmi dobré, ale pro mě rozhodně ne tolik legendární, jak o tomhle snímku někteří básní. Jack Nicholson nepatří mezi mé velké oblíbence, ale zde padne do postavy naprosto dokonale a to nemluvím o skvělé Faye Dunaway. Jako obvykle si pan režisér hodí menší roličku, která je tentokrát poměrně šílená, ale potěší. Čínská čtvrť je zajímavým snímkem, který mi dost připomíná film noir, který mám tolik rád. Možná je to chybějící napětí, které bych chtěl v každém okamžiku snímku, nebo to chtělo větší zajímavost pro diváka, který chvílemi může přestat dávat pozor a o nic extra významného nepřijde. Chybí tady to "něco", co dělá z velmi dobrých filmů, filmy úžasné. Třeba na podruhé to naleznu, ale u Romana Polanskiho tomu moc nevěřím. ()
„Cherchez la femme.“ Žádná jiná replika ani nemůže tenhle snímek vystihnout více. Ač to nějakou dobu tak úplně nevypadá (stopáž filmu je poměrně luxusní a tempo také není z nejrychlejších), jedná se o dosti vtahující záležitost. Atmosféra je parádní, napětí (budované především výtečnou hudbou) postupně přibývá. Nechybí spousta zvratů, divák podobně jako hlavní hrdina pořád neví, na čem vlastně je. A když už jsme u postav, především ústřední pár je herecky zvládnut výborně. Dunaway si se svou „ledovou královnou“ poradila s grácií, Nicholson zase jen dokazuje, jak pestrým hereckým arzenálem disponuje. Vůbec mě jeho postava bavila, frky i triky (nadchlo mě zejména pravítko). Ke konci začíná přituhovat a závěrečný Jakeův pohled je vzhledem k naznačené minulosti tak moc výmluvný…a teď už pryč ze zmíněné čtvrti a solidní 4* na cestu. „Dnes za něj byla v Mar Vista Inn sloužena mše.“ - „Zesnul před 14 dny.“ - „Co je na tom zvláštního?“ - „Před 14 dny odešel na věčnost a před týdnem koupil pozemek. To je dost neobvyklý.“ ()
Galerie (150)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (47)
- Peter Bogdanovich odmítl nabídku na režii filmu, čehož později velmi litoval. (Kulmon)
- První film z plánované trilogie o J.J. Gittesovi a Los Angeles. Druhou část, Dva Jakeové (1990), režíroval Jack Nicholson. (HellFire)
- Hudbu pro film původně složil Phillip Lambro, ale producent Robert Evans ji na poslední chvíli odmítl použít. Jerry Goldsmith tak měl na zkomponování hudby deset dní. (HellFire)
Reklama