poster

Karel, já a ty

  • anglický

    Karel, Me and You

Drama / Komedie

Česko, 2019, 111 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ****

    Pro diváka lačného filmu, v němž se toho hodně stane a vyřeší, ovšem může být sledování Karáskova zdařilého pokusu o český mumblecore, v němž se stane málo a nevyřeší v zásadě nic, frustrující. Karel, já a ty ovšem i tím, jak málo je naplňující, věrně odráží, jak žijí a přemýšlejí dnešní mladí městští intelektuálové. Film vzdor svému minimalismu a omezení záběru na malý vzorek příslušníků generace Y zároveň podobně jako filozofující walk-and-talk filmy Erica Rohmera či Richarda Linklatera otevírá řadu univerzálních témat. Tím klíčovým je nepolevující existenciální úzkost z toho, že se stále míjíme se svým „správným“ životem.___Nejistota je duševní stav zažívaný ve filmu s krátkými pauzami nepřetržitě takřka všemi postavami. Trvalému porozumění se jim paradoxně nedaří dosáhnout kvůli neustálému hledání jistoty, kterou vztahy z vlastní podstaty vylučují. Kvůli svému nastavení nedokážou některé skutečnosti v zájmu vlastního štěstí prostě ignorovat. Neumí tak být spolu, ani bez sebe, zas a znovu se scházejí a rozcházejí, hledaje sebe samé i člověka, po jehož boku budou moct sebou samými pohodlně být.___Trvalá nespokojenost kvůli nepřehlednosti bytí člověka sice vysiluje, ale možná i díky ní neustává ve snaze přesáhnout sebe samého a dál se vyvíjet. Nepřetržité kritické zkoumání vlastních stavů a vztahů, v jejichž pojmenovávání jsou hrdinové podstatně úspěšnější než v jejich řešení, je ostatně i hlavním hybným prvkem vyprávění. Karásek vystihuje nestálou povahu (nejen) partnerského života jednak nenucenými dialogy, prozrazujícími výjimečný cit pro rytmus a nuance lidské řeči, jednak přirozenou návazností přesně odpozorovaných situací. Dějí se jedna za druhou bez vykonstruovaných dějových zvratů, velkých konfliktů či složité vztahové kombinatoriky. Karel, já a ty zachycuje život postav zdánlivě bezprostředně, bez ohledů na požadavek pevně strukturovaného dramatického útvaru s vyvíjejícími se charaktery a silnou pointou. Ke spontaneitě a nahodilosti, které brání tomu, aby se téměř dvouhodinový film stal předvídatelným a těžkopádným, přispívá také natáčení v autentických pražských lokacícha přirození herci, obtiskující do rolí kus ze sebe samých.___Samotné dosažení opravdovosti, jaká je v české kinematografii ojedinělá, představuje výjimečnou hodnotu. Karel, já a ty u ní ale nezůstává. Věrná nápodoba skutečnosti Karáskovi slouží k tomu, aby mohl bez okatého předkládání velkých životních pravd přesně vypovědět o pomíjivosti vztahů, nenaplněných očekáváních a věčně se opakujících životních cyklech. Ve své jednoduchosti jde o neobyčejně promyšlený film. 80%(17.11.2019)

  • elgreco
    *****

    Už strejda Platón věděl, že chceme-li něco podstatného účinně sdělit čtenáři/divákovi, je nejlepší formou dialog - dialog ne dvou protikladů, kde je třeba se ztotožnit s kladným hrdinou a vymezit se vůči záporákovi, ale dialog lidí, kteří nejsou ani klaďasové, ani záporáci, lidí kteří "jen" ošahávají nějaké téma. Dialog v díle vyvolávající dialog čtenáře/diváka s dílem ale především čtenáře/diváka se sebou samým a umožňující mu uvědomit si, co si třeba ani uvědomit nechtěl, nebo chtěl ale nesvedl. Dialog přinášející tu úlevu, tu hořkost, tu nadhled, tu odstup ba odpor, tu ztotožnění se, tu úplně jiný názor, tu poznání, tu pousmání nad tím, jak se v tom plácají postavy, plácáme všichni. Kdyby strejda Platón byl lepší autor, a snad i člověk, kdyby jeho tématem bylo "jak být sám sebou, jak sám sebe uskutečňovat a jak přitom být součástí vztahu, jak milovat ale ne jako osel, co vleze do chomoutu, že neví co by" , kdyby napsal/natočil film, vypadal by jako film strejdy Bohdana Karáska. Byla to radost být jako "divák" součástí takového dialogu. Je vzácné, když si někdo takhle umí sám se sebou, s vámi takhle hezky popovídat. Skvělý ba nenahraditelný film pro ty, co si rádi povídají, i když třeba jen sami se sebou. Intimní, přesto svěží film. Neokázalé, přirozené a přesné výkony všech zúčastněných. Velmi oceňuji zvládnutou dramaturgii - na rozdíl od velké většiny českých filmů v příběhu nic "nehaprovalo", jak fakticky, tak v konání a motivaci postav. Pro mě důležitá věta z filmu (parafrázuji): Člověk potřebuje něco dělat na vrcholové úrovni. Oblíbená scéna: nekňuba v tramvaji; Kuba, co necvičil na bicí; "přijímačky" do kapely; chatový rozhovor etc. Praktická rada, než se rozhodnete jít: Film má 111minut, nechvátá, je sledem různých situací - vhledů do života postav. Jak je obecně známo vznikl s méně než minimálním rozpočtem - mě osobně to nijak nerušilo, nemusel jsem si to v průběhu sledování připomínat a tvůrce omlouvat, ale jestli vyžadujete "hi-fi", můžete mét problém. Na to je třeba být připraven, aby člověk pak nelitoval. 4,5 zaokrouhluju dle pravidel matematiky.(15.11.2019)

  • Jevablo
    ***

    Nezapomenutelný zážitek z letošních Varů. Pravý vrchol festivalu. Neboť na festivalu přece nechodíme na všeobecně dokonalé a tím pádem nudné snímky, ale chceme vidět něco, co jsme ještě neviděli a co v nás zanechá hlubokou stopu. Bohdanovi K. se to nepochybně podařilo. První, co je potřeba zmínit, je, že nejde o film. U filmu očekáváte věci jako jistou dramatickou linku a příběh (nejde-li samozřejmě o tzv. "narativně uvolněný" snímek, kterých jsou mimo jiné také plné festivaly), vývoj postav, herce apod. To, co se na plátně odehrává, odhodilo veškerá trapná pozlátka jmenovaná výše. Ve 110 minutách defiluje v zásadě především režisér Bohdan Karásek sám. Správně usoudil, že má-li přednést tolik životního moudra, musí se toho ujmout osobně a neponechat text nějakému herci... Bohužel, tím pádem většinu času sledujeme neherce poněkud toporně deklamujícího...ale proč ne, proč ne. Protože kvalita Karáskova libreta si to zaslouží. Ostatní postavy slouží, v zájmu tohoto vyššího cíle (=všechno stihnout říct) jako jakési zvukové stěny, které buďto tupě naslouchají mnohaminutovým monologům B.K. tvářícího se tak, že by mu mistr Yoda mohl závidět jeho jogínskou vyrovnanost (permanentní úsměv), nebo Karáskovi nahazují na odpověď. Postavy se tedy střídají, Karásek zůstává. Estetickou část samozřejmě povyšuje Jenovéfa, jejíž milostný poměr s mužem (objeví se ve snímku jen celkově asi na 5 minut, takže na něj opět klidně zapomeňte) je však jen jakousi nepodstatnou vsuvkou v proudu vztahové filozofie. Tohle se prostě nedá popsat, to se musí vidět!(9.7.2019)

  • kajas
    ***

    Bohdan Karásek natočil ve svých 40 letech svůj první celovečerní snímek, který by ale podle mého názoru v kinech ani náhodou neobstál. Málokterého platícího diváka by asi uspokojilo sledování dvouhodinového (!!!) klábosení partičky více či méně dobrých kamarádů. Klábosení, které je místy zábavné, ale většinu času se točí v kruhu, a jehož hlavní postavy se nijak nevyvíjejí. Technické zpracování navíc asociuje spíše studentský projekt - například scény v plaveckém bazénu byly (alespoň na projekci v Lázních III během KVIFF 2019) tak mizerně nazvučené, že hučení vody přehlušilo všechny probíhající dialogy. Chápu, že režisér ve svých projektech sází na přirozenost, ale místo sebe měl přece jenom obsadit někoho, kdo alespoň trochu hrát umí. Třetí hvězdičku tak přidávám hlavně díky Jenovéfě, která utáhne ledacos.(7.7.2019)

  • KNicole
    ***

    Není to film, který má ambici svým příběhem nebo originalitou bořit kinosály, jenže právě v tom je nakonec jeho podstata. V jednoduchým ději vyniká skvělý scénář a zábavné dialogy, které umějí jedničkově vystihnout bolesti a strasti partnerskýho soužití, a vlastně lidskýho soužití tak vůbec. Jenůfka v hlavní roli mě baví, Karáskovi za dvojroli režiséra i (skvělého) herce vzdávám čest. Ale snímek je to pro přemýšlivce - Kameňákové propletence v tom nehledejte.(15.11.2019)

  • - Miroslav Faderholz je krycí jméno pro Bohdana Karáska, který tak ve filmu i hraje a je autorem hudby bubnů. (Zdroj: Marienbad Film)

  • - Film byl natočen za minimální finanční prostředky, po jeho uvedení na MFF KV se mu dostalo velmi vřelých ohlasů ze strany kritiků, novinářů a filmových profesionálů a distribuce se ujal Marienbad Film Festival, který tak dal vzniknout nové distribuční platformě Marienbad Film. (Zdroj: Marienbad Film)

  • - Bohdan Karásek rád pracuje i s neherci, vidí zde velký potenciál přirozenosti. (Zdroj: Marienbad Film)