Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Lord Macbeth (Denzel Washington) je přesvědčen trojicí čarodějnic, že je jeho osudem stát se příštím králem celého Skotska. Ambiciózní žena (Frances McDormand) jej v tom podporuje a k naplnění proroctví zbývá jediné – zbavit se krále současného (Brendan Gleeson). (buzzwoody)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (74)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

William Shakespeare opustil svět v roce 1616, zanechal za sebou ovšem oblíbená divadelní díla, která se pravidelně dočkávají nových pokusů o zpracování. Součet všech zpracování Romea a Julie, Hamleta, Krále Leara či Macbetha by trval dlouho. Ostatně nejnovější adaptace Macbetha dorazila ještě v roce 2015, kdy se skotského lorda usilující o trůn chopil Justin Kurzel a s Michaelem Fassbenderem a Marion Cotillard v hlavních rolích natočil adaptací, která mohla vizuální stylizací evokovat filmy Zacka Snydera, svou existenci si ovšem přeci jen vyloženě obhájit nedokázala.   A přesto nová adaptace Macbetha dorazila v roce 2021, kdy se jí chopil Joel Coen. Polovina známé dvojice bratři Coeni tentokrát bez svého bratra Ethana natočil novou adaptaci jedné z nejznámějších divadelních her všech dob s Denzelem Washingtonem a Frances McDormand v hlavních rolích a dle nejnovějších informací by údajně mohl Joel Coen též po vzoru svého bratra definitivně opustit svět filmů a utéct k divadlu. Může The Tragedy of Macbeth fungovat jako důstojná tečka kariéry?   Osobně bych se nebál The Tragedy of Macbeth označit za nejlepší Coenovku. Především i proto, že má ke klasické Coenovce vlastně skutečně daleko a Coen se Shakespearovy předlohy drží velmi věrně, kdy po obsahové stránce vlastně přichází jen s tou změnou, že nechal Macbetha a jeho ženu zestárnout a pro mnohé se rozhodl o kontroverzní casting Denzela Washingtona do titulní role.   Coen má pořád výhodu v tom, že čerpá z jedné z nejlepších divadelních her všech dob a nemá na první pohled co zkazit. Výhodu má Coen i v obsazení Washingtona a McDormand (Coenova žena), kteří nadále patří mezi nejlepší herce současnosti a takový Washington opět předvede, že jeho neokázalé a neexpresivní herectví má neskutečně kouzlo. a McDormand by si z fleku mohla dojít pro čtvrtého hereckého Oscara ve své kariéře.   Coen se ovšem zřejmě očividně vyskytl v situaci, kdy si sám řekl, že nemusí nic nikomu dokazovat a že se aktuálně nachází v tom bodě kariéry, kdy si před definitivním odchodem do filmového důchodu může přeci jen udělat co chce. A přitom se odmítl spokojit s v zásadě obyčejnou adaptací Macbetha.   Coen navíc dokáže něco, co se předchozím Coenovkám vlastně dvakrát nepovedlo. Povede se mu totiž u diváka alespoň částečně emocionálně krve dořezat a naservíruje skutečně intenzivní podívanou s výraznou vizuální stylizací, která skutečně čerpá z německého expresionismu a skutečně tak dokáže evokovat filmy jako Kabinet doktora Caligariho, Nosferatu nebo Vrah mezi námi. Kameraman Bruno Delbonnel se postaral o vizuál, který by šlo rozebírat velmi dlouho.   Každý, kdo alespoň jednou držel Macbetha v ruce rychle pochopí, že Coen zůstává zdrojovému materiálu skutečně víceméně věrný a přesto právě na rozdíl od zmíněného Kurzelova Macbetha dokáže vše dostatečně vysvětlit, aniž by bylo vyloženě potřeba pamatovat si libovolný detail z Shakespearovy předlohy.   Právě divadelní kořeny poté Coen využívá ve vytvoření filmu, který očividně kombinuje filmové a divadelní prvky. Snadno tak může dojít k výtkám, že je v jistých bodech The Tragedy of Macbeth přeci jen teatrální a Coen skutečně archaické dialogy neoprášil. V součtu ovšem vzniká snad nejpůsobivější adaptací Shakespeara v uplynulých letech a dokazuje se, že se svěžím pojetím může i stokrát omílaný a známý příběh fungovat jako působivá podívaná.   Kompletně černobílý film natočený ve formátu 4:3 zmíněnou inspirací německým expresionismem dokáže chvílemi fungovat i jako nepříjemný horor, který Skotsko 11. století prodává jako místo beznaděje a celé pojetí Coenova Macbetha působí svěže.   Jde o film s výraznou autorskou vizí, který dokáže být pocitově pohlcující. Příběh o chamtivosti a příliš vysokých ambicích je v jistých momentech navíc dost možná v Coenově podání pojat jako filmová báseň, protože některé záběry s lyrickým podtextem vlastně výrazně koketují a je pravděpodobné, že je Coenova Macbethova tragédie plná symbolismu, který dost možná není tak snadné rozlousknout. Práce s osvětlením a stíny poté dohromady skutečně utváří jeden z vizuálně nejsilnějších zážitků roku 2021.   Coen Macbetha dokáže pojmout jako tragickou postavu, ke které jde vlastně v součtu i tak trochu chovat jistou formu sympatií. Na první pohled poté vlastně skutečně Coenova adaptace Macbetha nemůže být předchozím Coenovkám vzdálenější, jistá pojítka jde ovšem ve finále skutečně objevit.   Pokud navíc i druhý z bratrů Coenů definitivně uteče k divadlu, minimálně The Tragedy of Macbeth předvádí, že by se na divadelních prknech nemusel Coen držet pozadu. The Tragedy of Macbeth tak ve finále působí jako solidní tečka za filmovou kariérou a solidní start divadelní kariéry.   Coen sice díky čerpání ze Shakespearovy tvorby vlastně nemohl po obsahové stránce nic pokazit, zároveň ovšem prokázal, že má jeho The Tragedy of Macbeth k těm bezkrevným adaptacím, které v poslední době vznikají rozhodně daleko. Pocitově i obrazově silný zážitek, který skutečně funguje jako plnokrevná kombinace filmu a divadla. Divácky nevděčná a pro mnohé automaticky zapovězená podívaná, pro vyvolené ovšem ukázka toho, že potenciál těchto adaptací rozhodně není vyčerpaný a pořád mohou v této kategorii vzniknout výjimečné podívané. Pokud i druhý Coen skutečně skončí s filmy, minimálně jeden z nich by aspoň mohl odejít na vrcholu...... () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

Černobílá stínohra, kdy je každý kontrast ještě ostřejší než u Bergmana v nejlepší formě. Ani se nechce věřit, že nejde o plnění celoživotních tvůrčích snů, jen o souhru šťastných náhod, uprostřed které se Joel Coen ocitl. Jen to chtělo do charakteru tnout hlouběji, protože na to, že jsou všechna přání a myšlenky vysloveny nahlas, je přerod hlavního hrdiny značně přímočarý a v jednu chvíli dokonce překotný. ()

Reklama

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Vizuálne podmanivé divadlo. Nie je to tradičný Coenovský príbeh. Je v tom dosť cítiť, že sa Joel snaží presedlať na iný umelecký druh. Na druhú stranu sa ale jedná o divadlo v tej najčistejšej podobe. Statickosť je umocnená monumentálnosťou a prímes fantasy prvkov, posúva rovinu príbehu do symbolickejšej roviny. Denzel ako Macbeth mi nevadil, pretože divadlo je univerzálne a Shakespearove myšlienky aplikovateľné všade a pre každého. Tu to považujem za príjemný experiment. A hlavne Denzelovi tá rola sadla. Herecky vyspelé. Formálne čisté. Atmosférou silné. Myšlienkami tiež. Hoci dosť záleží na tom či súčasný divák ešte ustojí klasického Shakespeara. Zárez Akira Kurosawu mám o trošku radšej. Aj kvôli tej epickosti. Ale civilnosť tohto snímku je rovnako v niečom čarovná a vťahujúca. Nepatrí to možno k tým najlepším Coenovským filmom, ale rozhodne si to zaslúži miesto v kolónke tých najzaujímavejších. ()

maddy 

všechny recenze uživatele

Krásna pocta divadlu, neskutočne parádna kamera, zaujímavá hra so svetlom a tieňom a vynikajúci Denzel, ale vo výsledku film ktorý ma bavil tak prvých päť minút, následne som myslel, že pri ňom doslovne umriem. Bohužiaľ, ten Shakespearovský scénar už v dvetisícdvadsiatomprvom vôbec nefunguje. Minimálne nie bez akéhokoľvek upgradu, pretože len ten vizuálny upgrade nestačí ako je toho dôkazom The Tragedy of Macbeth. A to píšem ako niekto kto tie Shakespearovské verše niekedy prekladal. Látka sfilmovaná už toľkokrát, že je až na škodu, že Coen s týmto na staré kolená stráca čas. Hodnotenie čisto subjektívne za celkové nesympatie k tomuto filmu, aj keď uznávam jeho scénografické kvality. CELKOVO: 4/10 ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Nedá sa povedať - nezaujímavé. Nedá sa povedať - nie je to originálne. Nedá sa povedať - že by vyslovene nebavilo. Lenže cely snímok ťahá “čisto” herecké obsadenie, samotný príbeh mi už však bol vďaka forme spracovania akýsi cudzí. Milovníci divadla sa budú cítiť ako diváci v prvej rade. Ostatní to buď prežijú, alebo skončia ako MacBeth. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie filmu začalo 7.2.2020 v Los Angeles a trvalo 36 dní, čo je režisérov rekordný čas. Kompletne celý film bol natočený v interiéroch štúdia na takzvaných "soundstages." Jedným z dôvodov bol aj zámer tvorcov, aby film vyzeral čo najviac "odtrhnutý od reality." S výnimkou poslednej scény nie je žiadny záber z exteriéru. (Real Tom Hardy)

Související novinky

Bratři Coenové chystají krvavý horor

Bratři Coenové chystají krvavý horor

30.01.2024

Je tomu už pět let od posledního společného snímku talentovaného tvůrčího dua bratří Coenů, jímž byl western Balada o Busteru Scruggsovi vyrobený pro streamovací službu Netflix. Po uvedení tohoto… (více)

Chris Evans jako vůdce sekty od Ethana Coena

Chris Evans jako vůdce sekty od Ethana Coena

29.01.2024

Po premiéře filmu The Tragedy of Macbeth, prvního projektu, na němž pracoval sám Joel Coen (Tahle země není pro starý, Big Lebowski) bez svého bratra, se šířily zvěsti, že Ethan Coen o režii… (více)

Denzel Washington chystá třetího Equalizera

Denzel Washington chystá třetího Equalizera

13.01.2022

67letý oscarový herec a režisér Denzel Washington (Let, Americký gangster) oznámil, že se chystá na natáčení třetího Equalizera. Prozradil to při rozhovoru o svém nejnovějším snímku The Tragedy of… (více)

Nejlepší letošní filmy podle Baracka Obamy

Nejlepší letošní filmy podle Baracka Obamy

19.12.2021

Jako každý rok, i letos si bývalý americký prezident a zároveň obří filmový fanoušek Barack Obama sedl, aby sestavil své oblíbené kulturní žebříčky. Vedle knížek tak došlo pochopitelně i na filmovou… (více)

Reklama

Reklama