Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ema (Pavla Gajdošíková) je energická pětadvacetiletá prodavačka v supermarketu na malém městě. Tomáš (Jan Jankovský) je třicetiletý pokrývač žijící v nedaleké vesnici. Jedna noc, od které ani jeden z nich nic zásadního nečekal, rychle přeroste ve vztah, lásku a společné bydlení. Ema se rozhodne Tomášovi svěřit se vším, co v životě prožila. Toho to ale nezajímá, protože oba podle něj mají žít jen teď a tady. Náhodné setkání s minulostí ovšem nečekaně odstartuje sérii událostí, která obrátí životy obou dotyčných naruby. (Falcon)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (342)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Jan Prušinovský čím dál víc aspiruje na nejzajímavějšího a nejvšestrannějšího českého režiséra. Zde nám spolu se scénáristou, který dosud psal jen levné krváky, nabízí příběh, který sice vychází z klišé, ale další jeho rozvíjení je přesným opakem. Hlava mi nebere, proč bych měl vyčítat tvůrcům, kolik minut z výsledného střihu věnují jednotlivým postavám, scénárista může přece napsat i romantiku, která se věnuje víc chlapovi, ne? Jenomže tímhle film dost klame tělem, protože čím víc poznáváme Tomáše (jeho běsy, nejistotu, alibistický návrat ke kamarádům, ale i touhu a to, že si váží lásky), vidíme, jak je Ema vyrovnaná, emancipovaná a má vše v životě vyjasněné. Je vidět, že ne všichni (a ani ti, co film studovali, nejsou výjimkou) to pochopí. Svou jinakostí na mě snímek opravdu silně zapůsobil a budu se k němu ještě mnohokrát vracet. 90%. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Zasloužený Český lev pro Pavlu Gajdošíkovou, předvedla výborný výkon a herecky tomuto filmu kraluje (navzdory tomu, že film není o Ní, jako spíše o Něm, neakcentuje Její "selhání", nýbrž Jeho reakce na toto "selhání"), i když Jan Jankovský je ve své roli romantika-ublížence (romantik = člověk toužící hlavně po lásce, a to ve světě, ve kterém toužit po lásce už není in) taktéž přesvědčivý. ___ Sliby chyby, a tak jako Tomáš nikdy neslibujte, že co se odehrálo v minulosti vaší milé, pro vás nehraje roli, a že důležité je to, co je a co bude, když vás pak rozhodí pár lechtivých videí. "Pár lechtivých videí, říkáte?" Že bagatelizuju a že by tato Emina třináctá komnata rozhodila každého, kdo opravdu miluje? Že se jedná jen o jiný druh nevěry? Nevím. Co vím - a proto dnes pouze průměrné ohodnocení - je, že mě děsí svět (ať se tvůrci snaží naznačit, že to tak ve světě chodí, nebo nedej bože že by to tak ve světě mělo chodit), v němž se musí Ema "všem, kteří ví" tisíckrát omlouvat za přečin - proti všemu vlastně? morálce? čím? a proč je tak hrozné pornografii natáčet, a ne už tak hrozné ji konzumovat? -, opakovaně za něj pykat, zatímco ostatní, rozjíždějící hon na čarodějnice a tvářící se, že nikdy v životě nijak nepřešlápli, nejsou se svým pokrytectvím a se svým hyenismem (kanibalizováním na štěstí ostatních) nikterak konfrontovaní - dobra půlka postav filmu se chová daleko hůř než Ema, výmluvným příkladem budiž Igor, Tomášův kamarád, SPOILER ALERT odmítající závazky (razící přístup: užij si a zmiz), snažící se od počátku Emu a Tomáše rozeštvat, neštítící se vyjet po kamarádově přítelkyní, zároveň ji vydírat a nakonec ji skandalizovat tím, že odhalí její tajemství; sice je za toto "odměněn" několika výchovnými (resp. Emino tajemství je zveřejněno v důsledku oněch facek), ale s koncem příběhu se mu za toto Tomáš omlouvá (wtf?) SPOILER ALERT. Nebo další, tentokrát dílčí případ (ilustrující pochybné nastavení morální struktury fikčního světa, resp. neospravedlnitelná distribuce trestů za konkrétní pochybení): Ema ve vleku vášní, zamilovaná, pro toto ve svých osmnácti letech - v telecím věku, kdy člověk ještě tak dobře neví, o čem život je, kdy teprve dozrává - natočí péčko (což jak připomínám není trestný čin), což se řeší celý film, Tomáš ve vleku vášní, zamilovaný, zjištující pravdu o Emě, jí v jedné ze scén v opilosti vlepí facku (což by bylo možné brát jako trestný čin), a nic, Ema tuto facku dokonce bere jako oprávněnou. Sorry, pane Prušinovský, ale tohle je pro mě na úrovni "může si za to sama, neměla chodit tak vyzývavě oblečena" - viktimizace oběti jak vyšitá! A takových momentů (týrající trpící) bych mohl identifikovaných i víc! Možná by mi to nevadilo jako čistě popisné (vím, že svět na podobné logice dost často funguje), ale tím, že ani v závěru SPOILER ALERT skrze znovu budovanou lásku (údajně sílu, která vše přemůže) Emy a Tomáše nedošlo k odstranění všech nespravedlností, a že ti dva budou očividně nadále (i poté, co každý něco obětoval, prošel si nějakým pozitivním vývojem) trpět na lidskou sprostotu a malost, tak to mě fakticky mrzí SPOILER ALERT. Jinak řečeno, myslím, že si tenhle film zasloužil pohádkovější konec. 65 % [dafilms] () (méně) (více)

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Výborný film s konečně uvěřitelnou zápletkou a postavami, kteří nejsou ani vědci vynalézající lék na umření, ani piloti kosmických raket, ale mají normální povolání. Tím myslím, že jsou nejspíš oba vyučení. Pavla Gajdošíková totally nude, voe! Zajímalo by mě, jaký je Jan Jankovský v civilním životě, protože tady v té postavě Tomáše bych mu rozbil ciferník. Po celý film se chová jako kokot a tím jsem mu to závěrečnou katarzi dost nevěřil. Holka v pohodě, ochotná mluvit o minulosti, borec kripl co mu smrdí nohy, lemtá jak zjednanej a není možný s ním o čemkoliv, co mu není pohodlný, hodit řeč. Emy mi bylo hrozně moc líto. A tyhle divácké emoce jsou nejlepším důkazem, že Prušinovskému se film povedl. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jan Prušinovský patří mezi nejvýraznější lokální tvůrce. A má štěstí v tom, že dokáže svými projekty oslovit výraznou část populace. V seriálovém Okresním přeboru a jeho filmovém prequelu došlo na utahování si z klasických fotbalistů, Kobry a užovky se též točili kolem jisté sociální skupiny, seriál Trpaslík se zase pokusil přiblížit klasickým projektům Václava Vorlíčka a Miloše Macourka (pochopitelně se svým přístupem) a samozřejmě musí dojít i ke zmínce MOSTU!, který patří k nejlepším českým seriálům posledních let a opět spousty lidí oslovil právě oním sociálním náhledem. Sociální náhled přitom nechybí ani u Prušinovského novinky Chyby. Scénář Romana Vojkůvky měl původně sloužit k výrobě televizního filmu, nakonec ovšem zůstal ležet v archívu České televize kvůli faktu, že se jeho zápletka točí z velké části kolem porna. Prušinovského ovšem scénář zaujmul a rozhodl se, že ho zpracuje. Udělají ovšem diváci chyby v případě návštěvy kina?   Prušinovský rozhodně nezklamal! Je to velmi komorní film, který by ovšem v případě skutečného uvedení do televize výrazně převyšoval většinu u nás vznikajících televizních filmů. A je to určitě i právě díky Prušinovskému. Zkušený talentovaný tvůrce ovšem rozhodně nenatočil klasickou romantickou záležitost. Má k ní vlastně více než daleko. Start vlastně začíná slibně a působí jako ze života. Dva lidé na sebe narazí v baru, stráví spolu noc, po té noci si ovšem uvědomí, že jim je spolu hezky a mohou tak spolu být ve vážném vztahu. Jenže už úvodní scéna naznačí, že bude mít vývoj vztahu Emy a Tomáše k happy endu vlastně skutečně daleko. Zajímavý námět, chytrý scénář a především naprosto skvělí (přitom neslavní) herci v hlavních rolích.   Jak je u Prušinovského zvykem, i zde se nahlíží na sociální poměry. Tentokrát se děj odehrává v malé vesnici, kde se zná každý s každým a sebemenší tajemství se může velmi snadno rozšířit. S těmi postavami nemusí divák kdovíjak soucítit a ani nemusí docházet k diskuzím nad velkým vykreslením postav, přesto ovšem scénář Chyb působí jako ze života. Přesně jako něco, co se velmi pravděpodobně může stát. Nejde o černou komedii, jde o čisté drama. Drama, které dokáže prodat, že je život někdy skutečně svině, především v momentech, kdy dojde na předsudky v tak malé komunitě.   Je to sice malý film, přesto je natočen skutečně skvěle. Ambice (kvůli COVIDU-19 bohužel zrušené) na festivaly dávají smysl, protože Chyby působí jako film, který by se na takové přehlídce nejlepších evropských filmů rozhodně neztratil. Dosud spíše divadelní herci Pavla Gajdošíková a Jan Jankovský jsou skutečně skvělí a Chyby snad budou pro oba klíčem k várce výrazných úloh. I díky ním totiž emoce fungují o poznání silněji, člověk by jim z fleku věřil jejich aktuální duševní rozpoložení a že si aktuálně fakt prochází psychickým peklem.   Je velmi snadné se do Chyb strefovat v tom ohledu, že jsou plné očekávaných stereotypů, jenže Chyby skutečně přitom působí jako uvěřitelný film ze života. V jednotlivých vedlejších postavách, které možná jsou a možná nejsou pouhými karikatury si divák přitom všem velmi snadno může říct, že mu zrovna tohle něco říká. Právě i zde se dost možná ukazuje, proč Prušinovského Vojkůvkův scénář zaujmul. I v jeho předchozích projektech (Okresní přebor, Kobry a užovky, MOST!) člověk mohl snadno najít fragmenty ze svého osobního života. Přitom je to ovšem pořád tak trošku jiné. Chyby mají blíž právě ke Kobrám a užovkám než právě k Okresnímu přeboru, Trpaslíkovi či MOSTU! U všech zmíněných seriálů+ celovečerního Okresního přeboru totiž Prušinovský spolupracoval s Petrem Kolečkem, stejně jako v případě Kober a užovek jsou ovšem Chyby dle scénáře někoho zcela jiného. A podobně jako u Kober a užovek se tu ten humor skutečně hledá velmi těžko. I zde se může divákovi velmi snadno udělat špatně nad tím, jak realisticky lidsky příběh hrdinů Chyb působí. A i díky tomu jde o film, který snadno může něco říct i v zahraničí, právě pro české diváky jsou ovšem Chyby dost pravděpodobně nejideálnější. I díky bravurní řemeslné stránce by ovšem na festivalech Chyby skutečně obstáli.   Plyne to až k finále, které má k ryzímu happy endu klasické romance skutečně daleko. I díky němu to Chyby nemají tak snadné, jako většina českých filmů. Skutečně nejde o vděčnou řachandu, ale tvrdou a nekompromisní záležitost a vyloženou anti-mainstreamovou záležitost. V tomhle malém a na první pohled nenápadném filmu je ovšem spousty velmi kvalitních ingrediencí. A rozhodně nebude chybou tuhle povedenou záležitost vidět...... () (méně) (více)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Romantický film navazující na tradici českých romantických filmů třicátých a čtyřicátých let; taková  prettywomanovka na český způsob. Na plátně se zde odehrává v překladu to, co se odehrává (nesmazatelně) na internetu. Ema samozřejmě ví, že jsem-li na internetu, tedy skutečně jsem, ale najednou se jí (jim) to nehodí. Do virtuální reality zasáhla skutečnost. Došlo tím k nějaké chybě nebo dokonce sérii chyb? A jakou mají povahu? Pokud by Ema studovala na vysoké škole, mohli by se diváci kochat na internetu její diplomovou prací, a kdyby psala recenze na čsfd, potom jejím vtipným rozumem. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (7)

  • „Vztahovou romanci jsem ještě nikdy netočil, navíc jsem ve svých příbězích nikdy neměl dominantní ženskou postavu. A právě v tom vidím pro sebe největší výzvu. Scénář mě navíc oslovil tím, že jde o komorní, nejednoznačný a přímočarý příběh, který si uchovává určitou syrovost,“ uvedl režisér filmu Jan Prušinovský. (SONY_)
  • „Chyby jsou příběhem lidí, kteří nejsou ani dobří ani špatní. Jak název filmu napovídá, v určitých momentech svého života chybují a za tyto chyby pak mohou být potrestáni,“ říká režisér filmu Jan Prušinovský. (SONY_)

Související novinky

29. ročník Českých lvů ovládl Zátopek

29. ročník Českých lvů ovládl Zátopek

05.03.2022

Dnešní večer se nesl mimo tradičního oceňovaní české filmové tvorby rovněž v duchu sounáležitosti s válkou zpustošenou Ukrajinou. Vystoupil například i ukrajinský velvyslanec v Praze Jevhen… (více)

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

05.02.2022

Sdružení českých filmových kritiků dnes v pražském Divadle Archa předalo výroční Ceny české filmové kritiky v rámci svého 12. ročníku a ocenilo tak výjimečné české filmové počiny roku 2021 i jejich… (více)

Cenu filmových fanoušků získal Zátopek!

Cenu filmových fanoušků získal Zátopek!

17.01.2022

Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) dnes oznámila kompletní seznam nominací pro 29. ročník udělování cen Český lev. Mimo to byly během dnešní tiskové konference oznámeny i dvě nestatutární… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno