Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je rok 1842. Němcovi se právě přistěhovali do Prahy, kde se Josef snaží etablovat jako finanční úředník. Báře je dvacet dva let, je matkou čtyř dětí a po posledním těžkém porodu už nemůže rodit. Před mladou ženou toužící po společnosti se rázem otevře nový svět. Osudným je pro ni český ples na Žofíně. Josef ji přivede do společnosti české kulturní elity. Bára svou bezprostředností získává nové přátele a její srdce se nečekaně rozhoří. (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Takže podle Lenky Wimmerová být feministkou znamená umět podvést manžela a nestarat se o děti (ale mluvit o tom, jak je má ráda). No, možná na tom něco je ;) Ale vsadila bych se, že takto to autorka pojmout nechtěla… Sázka na sexuální svobodu jako leitmotiv druhého dílu se podle mě úplně nezdařila – zejména proto, že skrz tuto autorčinu konstrukci skutečnou Němcovou nevidíme. Vidíme nevázanou puberťačku, která prolétla strojem času, takže hovoří plynně jazykem 21. století a také jím myslí. Vidíme divošku, která touží po sebeprosazení a je ochotna jít přes mrtvoly – to vše je typické 21. století. Němcová podle současníků a korespondence nebyla sexuální, nýbrž sensuální (!) obětí sebe sama. Autorce se buď tento rozdíl nepodařilo rozkrýt, nebo ho vůbec nechápe. Vztahy s lidmi (nejen ty milostné) byly pro Němcovou vitální, což vyplývá také ze všech jejích děl. Tím víc, čím v nich plavala často naznak, nebo se v nich přímo topila. Právě neschopnost zdravých vztahů navzdory okolnostem (v rozporu s děsivou touhou po nich) ji strhávala stále víc ke dnu. Anna Kameníková je jistě skvělá herečka, ale vypadá to, že dostala za úkol předvést chladnou a domýšlivou manipulátorku, což je rys, který jistě Němcová měla ve svém nakonec dost schizofrenním rejstříku, ale ze zcela jiných psychických důvodů, než z těch, které prožívají děti současného blahobytu. Kde je snění, zoufalost, rozervanost, pochyby, a především, kde je její LÁSKA? Ani mezi vášní a láskou není rovnítko, natož mezi láskou a sexuální avantýrou. Tohle se z 19. století na současné plátno přenést nepovedlo. Přitom to k Němcové patří nejvíc. EDIT: Pustila jsem si díl podruhé a je možné, že hloubka citu, který není emocí, není přítomna v díle nikoli pro autorčin záměr, ale nakonec skutečně jen proto, že to herečka Kameníková nemá v nátuře (ani zkušenosti). Když říká „pukně mi srdce,“, je to jako kdyby říkala: „právě jsem přinesla brambory.“ Třeba se změnou herečky nastane i proměna sobeckého ledu ve zkušenost (odpovídající nakonec počtu dětí vzhledem k věku), která se se staletími přesouvá stále do vyšších ročníků… ? Zatím je to škoda, ono vlastně všechno kromě té Boženy i v druhém díle celkem sedí… :) ()

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Během sledování manželka říkala věci jako "Hele, oni šukaj v průjezdu." nebo "Němec ji šuká zezadu." a přišlo jí divné, že tehdy panovaly tak volné mravy, sexuální revoluce a tak. Mně přišlo, že koukám na nudnější Josefinu Mutzenbacher. Se slzou v oku jsem vzpomněl na F. L. Věka a jeho lásky nebo nyní opakované Sňatky z rozumu, jak erotické pnutí té doby šlo zobrazit sofistikovaně a umělecky. ()

Reklama

Mariin 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Druhý díl se mi zpočátku líbil moc. Velmi dobře ve zkratce naznačeno vlastenecké ovzduší první poloviny 19. století, dobré dialogy, sympatický výkon Anny Kameníkové, Ale pak to opět hrubě kazí fiktivní sexuální scény. A opět totální absence duchovna, naznačen je pouze duševní (nikoliv duchovní!) boj u vztahu Božena – Josef – básník Nebeský. Takže, bohužel, tyto zápory srážejí i 2. díl jen na průměr. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Anna Kameníková je i v druhé části výborná, celkově se mi ale víc líbil díl první. Aférka s Nebeským byla natočena hezky, škoda že znázornění Boženina intimního života zabralo výrazněji prostoru než setkání s Havlíčkem, Čelakovským, Tylem a Erbenem. Je jasné, že se minula dobou, že autorky minisérie zdůrazňují, jak na draka to tehdy ženy měly, navíc je dobré, že ukázaly, jak komplikované manželství zažíval i Němec. Běžet se vyválet během dne od čtyřech malých dětí, kdy jedno leží v horečkách, druhé sotva začíná lézt, vrátit se večer jakoby se nechumelilo, plotna prázdná a děti řvou hlady, to muselo být děsně príma! Tady nelze vše svalovat na touhu po psaní, po nespoutaném životě, po lásce. Tohle byla ukázka nespolehlivosti, salámismu a sobectví. ...však ona na ně, bába jedna pavlačová, hodí oko...na ty děti milované.. Toto není o nešťastné ženské na řetězu u plotny a je fuk, jestli byla s Nebeským nebo se vykecávala na tržišti. V klidu odešla od nemocné Dory, vypěnil by i mílius. ()

ROBOTER 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Neskutečně hloupá, plytká, ahistorická slátanina, která jde prvoplánově na ruku současnému běžnému přízemnímu divákovi. Každý, kdo se alespoň trochu orientuje v dobových reáliích, ví, že v minulých staletích bývaly mravy dosti uvolněné, nicméně rozhodně ne v puritánském 19. století, o kterém má být tento "povedený" seriálek... Jaká je to slátanina, ukazuje naprosto ilustrativní scénka z konce tohoto dílu, kdy na Domažlicku dospělí makají na poli, zatímco odrůstající děcka si vůkol skotačí a šermují se klacíky... Tak to obvykle dopadá, když se velení (= režie & scénáře) ujmou příslušnice slabšího pohlaví. Jak víme, ženy totiž obvykle jen klouzají po povrchu a neumí proniknout do nitra problému, a náročné na zápletky rozhodně taky nejsou. A tady tato krávovina je toho jasným důkazem. Jestli ještě navíc od příštího dílu nasadí do hlavní role tu škaredou, zrzavou nepříjemnou vítačskou Židovku, tak jsem s tímto počinem nadobro skončil. ()

Galerie (21)

Reklama

Reklama