Režie:
Lewis MilestoneHudba:
Heinz RoemheldHrají:
Louis Wolheim, Lew Ayres, John Wray, Arnold Lucy, Ben Alexander, Scott Kolk, Owen Davis Jr., Walter Rogers, William Bakewell, Russell Gleason (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zatímco většina filmů zastarává velmi rychle, neuhlazené a hluboce procítěné adaptaci protiválečné knihy Ericha Maria Remarque od režiséra Lewise Milestona léta neubrala nic z její působivosti. Ještě mnoho let po své premiéře se film nesměl promítat v zemích, které mobilizovaly do války. Film vypráví příběh skupiny mladých německých branců v době první světové války na jejich cestě od mladistvého idealismu k trpkému životnímu rozčarování. Slovy hlavního hrdiny, Paula Baumera (Lew Ayres): Žijeme v zákopech, bojujeme a snažíme se nenechat se zabít. To je celé. Příběh je antologií dnes již klasických scén: Ayers uvězněný v dělostřeleckém kráteru s Francouzem, kterého sám smrtelně zranil; první setkání branců s veterány; krutý masakr pěchoty kulometnou palbou; půlnoční plavání s dívkami z francouzské vesnice; Ayersův pacifistický proslov k ohromeným spolužákům a finální záběr vojákovi ruky, která se ve fatálním pohybu snaží dosáhnout na nedalekého motýla. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (158)
Vyrazny film svetove kinematografie a jeden z nejlepsich valecnych ( protivalecnych ) filmu, ktery jsem kdy videl. Zabery ze zakopove valky jsou uzasne a pusobi velmi autenticky. Vyborna kamera, zaujaly treba zabery na holinky, ktere obul Mueller. Film nenudi, stale se neco deje, nechybi ani vtip a nadsazka z rad vojaku a snimek donuti cloveka premyslet o smyslu valky. Nemam co vytknout! ()
Místy dílo doslovného a monologického pacifismu, který vede herce k jasně ohraničeným naléhavým promluvám na téma nesmyslnost války - ani zdaleka ale nedosahují efektu Remarquovy knihy, která není ani zdaleka tak formálně rétorická. Místy mistrovské dílo, které dovedně používá zkratky, srozumitelného symbolu a je naléhavé i beze slov. Závěrečná (dvoj)scéna patří k tomu nejlepšímu, co se v zákopech (nejen) Velké války zrodilo. Lew Ayres v roli Bäumera je bohužel značně teatrální, absolutním vrcholem filmu je Kat Louise Wollheima. Na svou dobu jistě udiví i svými masivními a poměrně sugestivními bojovými scénami (nelítostně "kosící" pohled kamery v "kulometných" scénách se mi vryl do paměti) - byť tam, kde si tvůrci vypomohli zrychlením, se z pohledu dneška blíží Milestonův film němé grotesce... Výborné dílo doby, která ještě věřila v naléhavost obrazu války a jeho čistě preventivní a humanistické funkci. ()
Na rok 1930 vypadá válka ve filmu Lewise Milestona neuvěřitelně opravdově, po technické stránce je to nadčasové dílo. Kouzlo předlohy mu ale chybí. Remarqueova kniha je výjimečná způsobem vyprávění, kde vše vypráví Baumer ze svého úhlu pohledu. Zde je Paul v podstatě jen jednou z postav chronologicky vyprávěného příběhu a větší prostor dostane až ve druhé polovině filmu. ()
Že film zestárl? Tak to prrr, v životě jsem neviděl tak nadčasový meziválečný snímek. Kniha je zpracovaná velmi věrně (na druhou jsem ovšem uvítal, že oproti knize není film tak brutální), dokonce bych řekl, že je o dost působivější. Herecké výkony jsou famózní, jaksi "omšelejší" performance mi přijdou u o téměř 40 let novějších Ostře sledovaných vlaků. A samozřejmě konec s motýlkem, ten myslím dokáže rozplakat ještě mnoho příštích generací. Bravo, jeden z nejlepších válečných filmů. (A nutno podoknout, že jeden z mála, který se věnuje 1. světové válce) ()
Úžasný film.Strhujúce vo veľkolepých pasážach ( akčné scény sú nielen na svoju dobu fantastické), maximálne pôsobivé v komorných ( topánky, škola, zákop... ). Trošku so mal na začiatku bordel v postavách a možno je to miestami trochu roťahané ( daň za rok vzniku) ale okrem Paths of Glory je to asi najlepší film z 1. svetovej vojny. Záver je geniálny ()
Galerie (105)
Zajímavosti (33)
- Ve filmu se jako statista objevil i pozdější slavný filmový režisér Fred Zinnemann (Sedmý kříž, V pravé poledne, Odtud až na věčnost, Člověk pro každé počasí). Z natáčení byl však vyhozen, poněvadž odmlouval režisérovi. (džanik)
- Do roku 1956 byl film zakázán v Itálii. (HellFire)
Reklama