Režie:
Martin RittKamera:
James Wong HoweHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Paul Newman, Melvyn Douglas, Patricia Neal, Brandon De Wilde, Whit Bissell, Crahan Denton, John Ashley, Val Avery, George Petrie, Curt Conway, Sheldon Allman (více)Obsahy(2)
V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)
(více)Recenze (88)
Podle plakátu jsem čekal ryzí western, rozhodně ne trojgenerační melancholické drama o zániku starých hodnot. Na počátek 60. let je to odvážný film. Odvážný svou bezútěšností i tím, že v něm Paul Newman hraje násilnického flákače, kterému na nikom a na ničem nezáleží. Pro svůj nihilismus nenachází společnou řeč s otcem, zato získává sympatie synovce. Jedinou naději do budoucna představuje právě zástupce nejmladší generace, jenž s respektem vzhlíží k oběma mužům. Ve kterém z nich se nakonec zhlédne jakoby mělo být určující nejen pro něj samotného, ale v symbolické rovině i pro celé Spojené státy. Je s podivem, že kameru, která je v tom nejlepším smyslu klasicky hollywoodská, držel v rukou původem čínský kameraman James Wong Howe. Díky němu poslouží Hud nejen jako psychologický portrét doby, kdy se něco zlomilo, ale zároveň jako škola prvotřídní záběrové kompozice. 90% ()
Všetci síce píšu, že ide o moderný western, ale ja v tom viac vidím vynikajúcu rodinnú drámu na báze konfliktu troch generácií - starý otec, syn a vnuk, pričom hlavne pri starom otcovi a synovi visí jeden veľký bubák v skrini, čo medzi nimi prirodzene vyhĺbilo jednú obrovskú, nepreniknuteľnú priepasť, ktorá sa čím ďalej tým viac vo filme zväčšovala až to prekročilo hranicu, z ktorej už niet návratu. Je to predovšetkým film o vine a odpustení, zmierení, resp. nezmierení, trpkosti, obdive a vytriezvení. Tiež sa tu zaujímavým spôsobom rieši, ako môže jedna takáto hlúpa mladícka nerozvážnosť ovplyvniť všetky životy okolo. A čo je najhoršie, pokiaľ sa cez to človek neprenesie a neodpustí sebe i ostatným tak sa stane presne to, čo sa stalo na konci, ozaj reálne zhodnotenie celého konfliktu. Výborná vec a zatiaľ prvý film čo som videl, kde hrá P. Newman vyslovene zápornú postavu. 80/100 ()
Hud od rezisera Martina Ritta je len priemerny western, kde chybaju klasicke prvky westernu : boj s divochmi/lupicmi, brutalne prestrelky a akcne sceny. Ale pre uzivatelov, co uznavaju herca menom Paul Newman rozhodne kvalitny film. Bohuzial, pod westernom si predstavujem viac, nez len klasicky konflikt otec -syn a problematika toho, kto prevezme ranc. 52 % ()
Presne ten typ snímkov "proti prúdu", nad ktorými si pomľaská aj ten najkomfortnejší divák (a kritik). Taký vlastne najviac, pretože na takého tu čaká pridaná hodnota v podobe skvelého pocitu zo samého seba, že aký on je vlastne rebel a myšlienkový dobrodruh. Ale s ohľadom na dobu vzniku ešte v pohode. ()
Začátek byl hodně slibný, zdála se to být zajímavě rozehraná partie. Stručné, ale výstižné představení postav a prostředí ranče, do toho jedna záhadně uhynulá kráva a viditelně narušené vztahy otce a syna. Pak jsem ale očekával, že se něco stane, jenže vlastně se nic nekonalo. SPOILER - Hud zůstane pořád tím stejným sobeckým frajírkem, všichni ho postupně opustí a film skončí. Doufal jsem v nějakou závažnější pointu než prosté vyobrazení bezpáteřního syna a ničivý vliv jeho chování na blízké okolí, a z tohoto pohledu jsem byl zklamán. ()
Galerie (38)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (21)
- McMurtryho román, ktorý je predlohou, sa na rozdiel od filmu zameriava hlavne na postavu Lonnieho Bannona (Brandon deWilde). Producenti Irving Ravetch a Martin Ritt zmenili hlavnú postavu na Huda (Paul Newman), pričom ten bol pôvodne nevlastným a nie vlastným synom Homera (Melvyn Douglas). (Arsenal83)
- Vedenie Paramountu bolo s filmom nespokojné. Prišlo im, že je príliš tmavý a nepáčila sa im čiernobiela kinematografia a Hudova (Paul Newman) absencia výčitiek svedomia a nezmenené správanie. Dokonca uvažovali o odstúpení od projektu, ale Ritt ich presvedčil, aby film vydali bez výrazných úprav. Film sa potom stal 19. najlepšie zarábajúci film roka. (Arsenal83)
Reklama