Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný historický film se věnuje nejdramatičtějšímu období ze života plukovníka Emanuela Moravce - vlastence, který se stal symbolem české kolaborace s nacisty. Emanuel Moravec (1893–1945) byl jednou z nejrozporuplnějších osobností moderních domácích dějin. Pozornost si získal jako přední český politik a voják z povolání, teoretik válečnictví a ceněný publicista. Coby horlivý vlastenec bojoval v československých legiích... První část televizního filmu zastihuje Moravce na sklonku období první republiky, kdy se hlásí k ideálům prezidenta T. G. Masaryka. Patří do nejužšího okruhu kolem prezidenta Beneše. Prosazuje ozbrojený odpor proti nacistickému Německu. Mnichovská dohoda je pro něj takovým zklamáním, že začne otevřeně kritizovat Benešovu vládu. Vinou svých radikálních postojů přijde Moravec o dosavadní silnou ekonomickou pozici. Krach svého životního konceptu nese těžce – a pak se objevuje nabídka spolupráce s německými okupanty... Druhá část vyprávění zastihuje Moravce po krachu jeho životního konceptu, poté, co přijal nabídku spolupráce s německými okupanty. Bývalý horlivý vlastenec se nyní přimyká k novým ideálům. Stává se jedním z nejhorlivějších představitelů české kolaborace s nacistickým okupačním režimem. Hitlerovu politiku a ideologii fašismu propaguje tvořivě a oddaně. Teprve postupně si ve své zaslepenosti uvědomuje, kam ho jeho ambice a touha po moci přivedly... Dvoudílný televizní film vznikl podle námětu a scénáře zkušené autorské dvojice Lucie a Josefa Konášových, režisérem je Biser A. Arichtev. Projekt vznikl v koprodukci České televize (TPS Aleny Müllerové) a společnosti Rolling Media. Producentem je Vítězslav Jandák ml. – syn populárního herce Vítězslava Jandáka, který si ve snímku zahrál menší roli. V hlavní roli se objeví slovenský herec Marián Labuda ml., který i fyzicky odpovídá svému historickému předobrazu – Emanuelu Moravcovi. I další postavy ve filmu si zahráli známí herci: partu hrdinova morálně neústupného přítele z legií se ujal Ondřej Vetchý, roli jeho kamaráda, redaktora Lidových novin, si zahrál Ondřej Malý a hrdinovu manželku hraje R. Poláková, náročnou roli jeho mladičké milenky Jolany autoři svěřili talentované Daně Droppové. V roli prezidenta Beneše exceluje Viktor Preiss, zatímco prezidenta Háchu ztvárnil Milan Kňažko. (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

Luk Skywalker 

všechny recenze uživatele

První díl mě tady zaujal více než druhý, ale co se dá dělat. Konečně ten přerod z vlastence na kolaboranta dává smysl, ale opravdu tomu Moravec věřil? Z prvního dílu vyplývá, že mu šlo o přežití a neměl peníze, v druhé se snažit zůstat u moci, ale nejen v pozadí či jako člen vlády, ale rovnou být prezident Protektorátu. Sliboval jsem si od toho více, ale šlo to. ()

whysoserious 

všechny recenze uživatele

Opravdu hodně dobrý byl Jiří Vyorálek v malé roli Jana Ryse Rozsévače. Co mě ale dost nepříjemně zarazilo je technické provedení filmu. Je sice fajn pokusit se autentické dobové záběry kolorovat a ve filmu použít, ale když se nedají digitálně zrestaurovat tak, aby byly technicky na stejné úrovni jako film, tak by snad bylo lepší navýšit rozpočet a natočit je znovu, byť třeba s pomocí triků a zeleného plátna. Takhle to ve filmu působilo hodně divně. A určitě by bylo fajn kdyby si tvůrci dali víc práce s vykreslováním emocí postav a místy i s dialogy. ()

Reklama

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Súhlasím s názorom Enšpígla. Chcelo by to prerobiť, dať tomu väčšiu váhu, lebo osoba Moravca si zaslúži silnejší záber. Taktiež však treba totálne dementovať "exkluzívny" názor exclusiva, ktorý extrémnym spôsobom nevníma a nechápe. Tento snímok v žiadnom prípade neospravedlňuje fašizmus. Ja stále opakujem, podaktorí by sa nemali vyjadrovať, lebo čo dostanú z huby, je len akýmsi mlením papule, bez použitia mozgu. Toto je životopisný počin premotivovaného farizeja a pokrytca, ktorý potom, ako ho nedokázali akceptovať či vyslovene doceniť v rade prívržencov, otočil sa chrbtom, aby ideologicky podporoval protistranu len preto, lebo falošne prepadol pocitu, že je výnimočným jedincom. "Netreba ho" nijak mimoriadne, negatívne vnímať, lebo bez ohľadu nato či si to uvedomujete, alebo nie, takýchto zmrdov je aktuálne v armáde, policajnom zbore či samotnej politike viac než dosť, pričom rozhodujú práve teraz O VAŠOM OSUDE, i keď im ide čisto len a len o svoj blahobyt. Prakticky rovnako, ako tomu Moravcovi, ktorý postavil vlastné EGO, nad všetko ostatné. A teda aj morálku, aj zásady, pričom ho to následne všetko dobehlo. Karma je proste krásna vec. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Chceme-li přežít, musíme se vyrovnat se skutečností a najít si vlastní cestu." Zmapovat osud Emanuela Moravce bylo jistě žádoucí. Nejdůležitější asi bylo ukázat a srozumitelně vysvětlit přerod legionáře a masarykovce v kolaboranta největšího zrna. I po shlédnutí filmu si ovšem kladu otázku, co u Moravce hrálo větší roli. Zda to byla obyčejné obava o vlastní existenci resp. existenci své rodiny (nová žena, malé dítě) nebo zda šlo především o reakci na z jeho pohledu zjevnou nespravedlivost, když byl mnohými ostouzen coby Benešův spojenec, jímž se rozhodně být necítil. V tom prvním díle mi přitom místy přišlo, jako by se autoři snímku snažili alespoň část Moravcovy viny svést právě na prezidenta Beneše. A že měli tendenci Moravce možná až moc polidštit. Na druhou stranu i kdyby Benešova slova o tom, že je třeba přijmout "racionální řešení a přizpůsobit se" či kontext, v jakém měla být vyslovena, nebyly úplně autentické, celý film velmi zdařile ukazuje, v čem vlastně spočívala ona tragika Emanuela Moravce. Nejen, že vyzýval k přizpůsobení celý náš národ, ale sám byl v tomto směru opravdu velmi "důkladný". Tragický osud jeho dětí (zejména pak toho nejmladšího syna Pavlíka) je tak v tomto směru dosti silným mementem. Právě vyobrazení rodinného života Moravce přitom asi patří mezi to nejzajímavější z celého filmu. I když je zřejmé, že do filmu tyto scény dali autoři snímku hlavně proto, aby Moravec nepůsobil jen jako "ubožák bez páteře". Nejsem úplně historik, tak tento nečernobílý pohled na Moravcovu postavu hodnotím v zásadě kladně. K čemu ale určitě výhradu mám, je použití fiktivní postavy německého důstojníka Gretzkiho, který je v některých částech filmu je i poměrně významným hybatelem děje. Dialogy Gretzkeho s Moravcem mi většinou přišly tak trochu zbytečné a někdy i dosti jalové. Všechny ty "oslí můstky" ve scénáři si mohli podle mě jeho autoři odpustit. ()

Stíba 

všechny recenze uživatele

Zoufalí lidé dělají zoufalé věci. Ze zapřísáhlého vlastence se tak stává vlastenec ohnutý, který se snaží sám před sebou i před ostatními ospravedlnit to, čeho je strůjcem... Musím říct, že tak silnou kritiku co tady čtu si to podle mě nezaslouží. Vyobrazení doby je tecnicky dobře zvládnuté a neokoukaný Labuda ml. do postavy Emanuela Moravce zapadl skvěle. Příběh jako takový toho o hlavní postavě sice nevypovídá asi tolik kolik bych si přál ale špatné to určitě není a na televizní tvorbu už vůbec ne. Půjdu tad tak trochu proti prouda tu čtvrtou hvězdu dám. ()

Galerie (80)

Zajímavosti (26)

  • Existuje více než osm verzí literárního scénáře. (Zdroj: Rolling media s.r.o.)
  • Nestává se často, aby herec v hlavní roli byl předabován. Tady se tvůrci rozhodli, že Slováka Mariána Labuda ml. v roli Moravce nechají mluvit hlasem dabéra Pavla Šroma. (sator)
  • Látka o Emanuelu Moravcovi (Marián Labuda ml.) měla být původně zpracována do jedné epizody nikdy nenatočeného seriálu o kolaborantech. Když se ovšem scenáristé Konášovi začali látkou zaobírat, příběh „krále kolaborantů“ je zaujal natolik, že se rozhodli připravit minisérii jen o něm. (JT19)

Reklama

Reklama