Režie:
Bryan SingerScénář:
Brandon BoyceKamera:
Newton Thomas SigelHudba:
John OttmanHrají:
Ian McKellen, Brad Renfro, Bruce Davison, Elias Koteas, Mickey Cottrell, Joe Morton, Jan Tříska, Michael Byrne, James Karen, Joshua Jackson, Heather McComb (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sir Ian McKellen a Brad Renfro se představují v hlavních rolích tohoto znepokojivého psychologického thrilleru, natočeného na motivy románu Stephena Kinga. Todd Bowden (Renfro) je nadaný šestnáctiletý středoškolák, jehož začnou zvráceným způsobem fascinovat zvěrstva nacistického Německa poté, co tuto látku začnou probírat v hodinách dějepisu. Jeho záliba se však nebezpečně zvrhne, když odhalí v osamělém starém sousedovi nacistického válečného zločince Kurta Dussandera (McKellen). Bývalý velitel koncentračních táborů se již mnoho let skrývá pod falešnou identitou v mírumilovném americkém městečku. Todd však své závažné odhalení neohlásí a výměnou za to přinutí Dussandera, aby odhalil temná tajemství, která jsou už celá desetiletí pohřbena v hlubinách zapomnění. Mezi mladíkem a starcem s otřesnou minulostí pomalu vzniká zvláštní pouto, jehož důsledky budou strašlivé... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (567)
„Boli tam hory tiel.“ – „A čo deti?“ – „Tie boli úplne naspodu.“ Strhujúca adaptácia výbornej novely Stephena Kinga (vyšla v českom preklade vo výnimočnej zbierke štyroch noviel „Štyri ročné doby“). Obyčajný (vlastne nadaný) študent v nej vydiera sympatického suseda (Ian McKellen, paradoxne o 2 roky neskôr nehral bývalého nacistu, ale bývalú preživšiu obeť holokaustu v X-Men). V skutočnosti bývalého nacistického zločinca. Ak mu starý muž neprezradí desivé veci, ktoré stváral v koncentračných táboroch, mladík ho udá. To je však iba začiatok fascinujúceho zákerného vzťahu, ktorý sa môže skončiť skutočne všelijako. Veselo ale nie. Bryan Singer prihodil podmanivú audiovizuálnu podobu (hudba Johna Ottmana buráca viac, ako v epickom veľkofilme), kvalitných hercov aj do zdanlivo nedôležitých roličiek (lovec nacistických svíň Jan Tříska, David Schwimmer ako školský psychológ, Singerov dvorný Bruce Davison v entej variácii na „otca“) a literárnu predlohu prekopal v prospech veci (s bezdomovcami, mačkou i záverom to bolo v novele inak, ale neviem povedať, či sa mi viac páčila tá alebo film). Z tohto by Hitchcockovi znova narástli vlasy. Pre zaujímavosť dodám, že svojím spôsobom to je druhá adaptácia novely, prvá však nebola dotiahnutá do úspešného konca. Práva kedysi dávno kúpil producent Richard Kobritz (Lebkáči, Christine) a do úlohy Dussandera chcel Jamesa Masona, ten ale zomrel. Rovnaký osud žiaľ čakal i jeho druhý tip, Richarda Burtona. Napokon ale prvá klapka prekvapivo napokon predsa len skutočne padla. Režíroval neveľmi známy anglický Alan Bridges, Dussandera hral naopak veľmi známy Nicol Williamson (Merlin z Excalibura) a Todda neznámy Ricky Schroder. Po 10. týždňoch bolo natáčanie stopnuté, došli peniaze. Kobritz sa projekt po cca roku síce pokúšal oživiť, ale dostal sa do pasce, Schroder totiž medzitým príliš zostarol, nemalo zmysel pokračovať, musel by sa natočený materiál vyhodiť a začať odznova. Nešťastná situácia. Údajne vzniklo cca 40 minút, ale nepoznám nikoho, kto by ich videl, možno tak maximálne Kobritz predpokladám. ()
Filmová zpracování "kingovek" zůstávají umění autora svých předloh (to jako panu Stephenu Kingovi, pokud jsem to nenapsal dostatečně pochopitelně) zhusta dlužny spoustu věcí, úctou počínaje a kvalitou konče. Nadaný Žák ale není ten případ, naopak. Je to výkladní skříň filmové adaptace, i když se leckdy drží zbytečně zpátky. I když, Toddovy sny a sexuální úspěchy by mohly zvednout mandle/žaludek/jiné, světštější orgány leckterému divákovi, a to není vzhledem k brilantní práci režiséra a jeho hlavního herce (pro tento film) Brada Renfroa zapotřebí, protože z něj udělal dostatečně velkou stvůru už s tím materiálem, který do filmu dostal. Nad darem, kterého se Siru Ianovi dostalo od dobrých sudiček a múz, se nebudu rozepisovat, dělám to v podstatě u každého jeho filmu...a tak se za zvuků skvělé Ottmanovy hudby už jen zeptám sám sebe i vás ostatních - je větší zrůda Kurt Dussander nebo Todd Bowden? A je děsivější závěr filmu nebo knihy? ()
Sonda do svědomí, fascinace zlem, vypuštění džina z lahve. Tím, že mladík vydíráním přinutí bývalého nacistu k vyprávění, je sám pohlcen zlem, na povrch se dostává, co je ve skrytu. Zdánlivá nevinnost je ta tam. Proti sobě máme dva rovnocenné soupeře. Aneb čím se zabýváš, tím načichneš. Ukázka toho, že inteligence a nadaní není samo o sobě nic, záleží čemu slouží. Filma který s vámi zatřese. Tříska jako třešnička na dortu v samém závěru. ()
Pro toho, kdo četl naprosto dokonalou knihu (jako např. já), nebude tento film určitě žádná bomba. Tvůrci poněkud vyměkli (některé motivy zmizely) a Todd v podání Brada Renfroa není zdaleka taková zrůda. I tak to považuji za vydařenou adaptaci. A pro ty ,co nečetli je to jednoznačně za čtyři hvězdy. Renfro dobrý, ovšem Ian McKellen lepší. Scéna, kdy Todd nutí Dussandera pochodovat, je nezapomenutelná. Zaujala i hudba Johna Ottmana a i Jan Tříska potěší. Bryan Singer začíná patřit mezi mé nejoblíbenější režiséry. ()
Hlavný problém filmu je v jeho očakávaniach. Očakával som výpoveď o (neo)nacizme, ale pritom nacizmus je len príčina filmu, nie jeho téma. Téma je zahrávanie sa s "diablom" - a na to som prišiel neskoro. Síce dej je zaujímavý, avšak ani v jednej stotine sekudny nie je film šokujúci. Herci sú nadpriemerný, ale nad všetkými vyniká utiahnutý a smutný David Schwimmer ako školský poradca. Zatienil aj všade vychvaľovaného, v skutočnosti však iba mierne nadpriemerného Iana McKellena. Celkovo som sklamaný, keďže som čakal niečo úplne, ale úplne iné. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (26)
- Hlavní roli odmítl Anthony Hopkins. (Kulmon)
- Jedna z fotek Dussandera ze druhé světové války je původně obrázek Heinricha Himmlera, u kterého byl digitálně nahrazen obličej za tvář Iana McKellena. (novoten)
- Když King zjistil, že režírovat bude Bryan Singer, neváhal a prodal práva za jediný dolar. (novoten)
Reklama