• M.E.J.L.A.
    ****

    Bijásek je prodchnutý láskou k filmu. Bogdanovich jej mimo jiné natočil na základě rozhovorů s režisérskými legendami Alanem Dwannem a Raoulem Walshem, snímek ale obsahuje odkazy k desítkám dalších tvůrců a filmů (Ford, Griffith, Keaton, Chaplin atd.). Právě cinefilní přidaná hodnota je možná příčinou, proč film propadl u diváků i u kritiky a započal tak Bogdanovichův ústup (vlastně spíš strmý pád) z výsluní - většina lidí si Bijásek prostě nedokáže užít, což je strašná škoda. P.S.: V USA nedávno film vyšel na DVD v režisérském sestřihu - se stopáží 125 minut a hlavně v černobílé verzi (x DVD prodávané u nás nabízí film v barvě, délka 118 min.). Závist...(14.9.2009)

  • JARDAHONDA
    ****

    V dobách, kdy byl ještě americký film v plenkách, se právník Leo po mnoha peripetiích rozhodl zásadně změnit svůj život a stal se režisérem. Jeho kariéra u filmu byla plná překážek a průšvihů, přesto se i on podílel na vzniku vzrušujícího nového světa, na zrození mocného filmového průmyslu.. Tak bych ve stručnosti definoval krátký úvod k tomuto podařenému snímku s kvalitním scénářem, perfektními dialogy a komediální zápletkou.. U mě dobrý 85%(16.5.2013)

  • B!shop
    *****

    Kurevskej masterpiece. Jako cekal jsem, ze by to mohlo bejt solidni, od Bogdanoviche jsem sice videl jen Posledni predstaveni, ale to se mi docela libilo, takze jsem se celkem tesil. A nejen, ze me Bogdanovich nezklamal, jeste me znacne mile prekvapil. Bijasek je totiz dokonala smeska mezi romantiku o dvouch chlapcich a jedny zensky, groteskou, westernem a dramatem o pocatcich filmovyho prumyslu. Film ve zbesilym tempu uhani, neni tady ani jedna hlucha scena a ty dve hodinky utecou jako nic, do toho hraje paradne chytlava muzika, neustale nejaky skvely vtipky a to vse prostoupeny obrovskou laskou k filmu, jak co se tyce postav ve filmu, tak Bogdanoviche. Jinak herci jsou perfektni, O'Neal a Reynolds se skvele doplnujou, jedna z nejsympatictejsich Reynoldsovo postav, Jane Hitchcock neskutecne roztomiloucka, divim se, ze se pak uz nikde neprosadila a talentovana mladicka Tatum O'Neal, kterou jsem si ale nejdriv splet diky jejimu obleceni s klukem. Celkove naprosto dokonale mila a zabavna podivana, u ktery je desna skoda, ze neni znamejsi.(19.9.2009)

  • Matty
    ****

    „We’re independent!“ Óda na filmařské renegáty (počínaje Griffithem) odlehčená láskyplným výsměchem auterské teorii. Režisér svůj flek získává bez většího přičinění, mistrovské záběry mu přihrává náhoda a veškerá jeho snaha ukočírovat splašený štáb přichází vniveč. Rozhodně není svrchovatým vládcem, který by měl výslednou podobu vznikajícího díla ve svých rukou. Koutky úst zvedá pouhý pohled na něj, neboť s kulatými brýlemi a slaměným kloboukem nápadně připomíná podnikavého chlapce jménem Harold Lloyd. Také situace, v nichž se ocitá, prozrazují – stejně jako dřívější Co dál, doktore? – Bogdanovichovu slabost pro slapstick. Pády, kopance a rány jsou odkoukány od Chaplina, Friga i Three Stooges, aniž by šlo o prosté vykrádání. Z němých filmů, ponejvíce z grotesek, jsou kromě zápletky vypůjčeny také formální postupy (mezititulky, kruhové zatmívačky) a všeobjímající pocit kvapu, kterým by se doba nástupu kinematografu zřejmě dala zjednodušeně charakterizovat. Abyste si přímočarý Bijásek užili, nemusíte film, na rozdíl od jiných, intelektuálnějších poct pohyblivým obrázkům přímo milovat. Úplně postačí, pokud jej máte rádi. 80%(19.9.2015)

  • D.Moore
    ****

    Milá, zábavná, ale na můj vkus také poněkud dlouhá pocta průkopníkům filmu. Za řadu scén jako vystřižených z grotesek by se nestyděli ani pánové Keaton, Chaplin, Lloyd a spol., scénář navíc obsahuje hodně podobně nápaditého slovního humoru. Perfektní herci (Ryan O'Neal a jeho dcera Tatum, Burt Reynolds, který mi byl zase jednou sympatický) a zručná režie... Snad jen hudba mohla být výraznější. Dobré to bylo.(5.2.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace