Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sourozenecká komedie o podnikavém „malém“ bráchovi s přezdívkou Prcek, který jako by měl v životě jediný úkol – napravovat chyby, přešlapy a omyly svého staršího bratra Honzy a vlastně i všech dospěláků okolo. Nyní se rozhodl smířit bratra s jeho dívkou a dostat je na radnici. A neváhá využít nejrůznějších metod a prostředků… (Magic Box)

(více)

Recenze (166)

Matty 

všechny recenze uživatele

Mládežnická vztahová komedie, která se ke konci zvrhne v sexuálně osvětovou příručku s vyloženě apelativními scénami (aneb Když vám to neřeknou doma…). Pro příslušníka každého pohlaví jsou příznačně přípustná pouze striktně limitovaná sociální role. Žena patří k muži, po jehož boku by měla jako vzorná manželka rodit děti a obskakovat plotnu. Jediným účelem koitu je konsekventně plození dětí, nikoli tělesná potěcha partnerů. Pozemské rozkoše jiného typu (jídlo, pití, tanec) film přitom oslavuje bez ostychu, který provází milostné námluvy ústředního páru. Trapnost sbližovacích scén se možná trochu vymkla kontrole tvůrců, ale roztomilost, tu sexuální naivitě Hrušínského a Šafránkové upřít nelze. K milostné scéně se schyluje s pompou, jako kdyby se měly udělovat Medaile Za Zásluhy, což odpovídá oficióznímu pojetí této aktivity v normalizační kinematografii obecně. Nepřekvapí tedy, že pro šťastnou budoucnost mladých je důležitější, aby obstáli před rodiči a dalšími autoritami (lékař) než jeden před druhým. Jako kdyby to nestačilo, do jejich sbližování je přimíchán ještě ministr, samozřejmě soudruh dobrosrdečný, usměvavý a chápavý. Nevím, šlo-li o záměr, ale ve výsledku působí filmem prezentovaný sex velmi asexuálně, jako činnost, která musí být ve společenském zájmu konsolidována na několika úrovních. Výsadou snímku jsou dobří herci všech věkových kategorií, v jejichž podání ani hlášky nejvíce zatížené genderovou stereotypizací nevyznívají tolik urážlivě („ty ženský jsou zvědavý“, „holka musí čekat, až za ní kluk přileze“, „ty máš nápady, až je tě na holku škoda“). Herci, hlášky a idylické vykreslení společnosti (usměvavá prodavačka, mezilidská slušnost) – co víc mohou dnes normalizační komedie nabídnout? Vkusnou zábavu a poučení už jen horko těžko. 55% ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Hodně povedená vzpomínka na období husákovské normalizace (jakkoliv na zdi v kanceláři ministra visí ještě Ludvík Svoboda). Vtipní herci v čele s pány otci Bláhou a Menšíkem (nezapomenutelná je scéna s lepením tapet), nejkrásnější Libuška a hodně nápaditý mladší bráška. Veskrze optimistický film, ve kterém všechno šlape a socialismus dýchá. Pro mě osobně pak ještě milá připomínka mé základní vojenské služby včetně dozorčích s barevným vázáním píšťaly, to bylo i za nás v novém miléniu. ()

Reklama

J.Lajner 

všechny recenze uživatele

„Nebe jako cín, stroje už se ženou. Startér, spojka, plyn, sem s tou velkou cenou.“ No jo. Klasický produkt z prachem zavátého socialismu. Nemůže tu chybět bodrý ministr vnitra se srdcem na dlani, nějaké ty budovatelské kecy a důraz kladený na posvátnost manželského svazku. Zkrátka „velké“ události na pozadí veskrze obyčejného života. Můžu tu sice prskat sebevíc, ale co nadělám, když film z rukávu vytáhne duo Bláha/Menšík. Dvě hvězdy za tyhle borce s výborným komediálním timingem a tu třetí za příběh, který ničím nepřekvapí, ale nenudí a příjemně utíká. Z filmu si odnáším především to, že ztráta panenství byla za socialismu pěkná fuška. Ta milostná scéna s chlupatou popelkou měla snad deset minut (!) „Nasedni a jeď, přímo hlavní branou. Nebo zbourej zeď, hlavně neseď stranou.“ ()

Lkprak 

všechny recenze uživatele

Po prvním shlédnutí během dětství jsem z toho byl doslova u vytržení, když to vidím dnes, spíš si všímám míst, jež se shodou okolností nacházejí nedaleko míst, kde jsem jako dítě bydlel a které už dnes vypadají jinak a ztratila svůj význam (například v té době pulsující přestupní uzel na konečné tramvají v Bráníku, po prodloužení tramvajové tratě do Modřan v polovině devadesátých let velmi rychle upadající do bezvýznamnosti), nebo na významu naopak velmi silně nabyla (sídliště Novodvorská, dnes bezprostředně sousedící s velkým obchodním centrem). Závěr s "hodným" panem ministrem vše trochu hází do obyčejné propagandy a filmu to z dnešního pohledu neobyčejně škodí. ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Naivní socialistická komedie, na kterou se dobře dívá. Příběh je nekonfliktní s tehdejším režimem a zároveň to není ani vysloveně tendenční a poplatné režimu. Dobré obsazení, osoby i herecké výkony dělají z filmu pohodovku na nedělní odpoledne. V mládí jsem měl film docela rád, ale teď už není důvod jej znovu vidět. Přesto poctivé tři hvězdy. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (27)

  • V jedné z úvodních scén předává věnce a poháry vítězům sám Antonín Kasper starší, tehdejší trenér Rudé Hvězdy Praha a mimojiné vítěz závodu o Zlatou Přilbu z roku 1963, stříbrný medailista z MS družstev a první český profesionál, závodící v Anglii. (kulyk)
  • Jistě není bez zajímavosti, že sám Jan Hrušínský si na motorku sedl jen tehdy, když stála v poklidu a bez hnutí. O svezení na "splašených trubkách bez brzd, osazených motorem o obsahu 500 kubických centimetrů", zájem neprojevil. (kulyk)
  • Scéna, kde Martin (Roman Čada) stopne ministra, byla natáčena v místě, kde dnes (v roce 2018) stojí obchodní centrum VIVO! Hostivař. (Robbi)

Reklama

Reklama