
Režie:
Jan KrausScénář:
Jan KrausKamera:
Diviš MarekHudba:
David KrausHrají:
Otmar Brancuzský, Vlastimil Brabec, Ivo Hýbl, Norbert Lichý, Martin Učík, Petr Křiváček, Ludvík Baloun, Miroslav Cipra, Břetislav Farský, Kateřina Herianová (více)Obsahy(1)
V malém městě, v době totality, jsme v úvodu svědky dramatického okamžiku, opíjení okresního tajemníka, aby díky jeho přízni Městečko získalo novou buňku na občerstvení. Tajemník v hluboké opilosti oznámí, že dostal chuť na ženu. V rámci obecních zájmů vznikne dramatický okamžik, jak mu vyhovět? Podaří se. Se začátkem demokracie začíná v Městečku nový život. Už proto, že vítězem voleb se stane Nezávislá erotická iniciativa. Hospodský si pronajímá hospodu do privátu, vznikají první soukromé obchody, první velké plány na to jak zbohatnout. Městečko postihnou i restituce majetku, přinášející štěstí a bohatství na jedné straně a závist s nenávistí na straně druhé. Podnikání přináší některým začínajícím živnostníkům nepříjemná překvapení z nemilosrdného kapitalismu. Někteří se rychle orientují rovnou na zlodějinu. Iluze o velkém světě bohatých se u některých postupně ztrácí v beznadějných pokusech vydělat aspoň na živobytí. Ani majetek získaný restitucí nepřináší vždy štěstí. Přicházejí první krachy. Podnikatelské i osobní. A také se zase na radnici souloží. Ale na rozdíl od totality, je to opravdu milování
Film Městečko je mozaikou příběhů a epizod z malého města z období přelomu totality a nové demokracie. Plejáda drobných hrdinů, kteří úspěšně či méně úspěšně zápasí se změnou společenského systému a i svými osobními poměry - vychází z autobiografických zážitků režiséra, obměněných či doplněných různou mírou umělecké licence. Autor scénáře a režisér filmu Jan Kraus se pokusil o pohled na nedávno převratnou dobu z pohledu komediálně hořké nadsázky. "Absurdita často ukazuje realitu výstižněji. A realita sama je zase často absurdní. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (78)
Ani nevíte, jak rád bych vysoce ohodnotil záměr pranýřovat raná léta českého kapitalismu, kdy zde vládl neskutečný bordel, kradlo se ve velkým a naplno se projevila čecháčkovská vychcanost. Vždyť takové téma svádí k natočení výborné komedie. Jenže to by musel točit někdo jiný, než pan Kraus. Celý film vypadá, jako by si divadelní ochotníci půjčili kameru a natočili si film pro své vlastní potěšení. Celé to působí strašně amatérským dojmem, nápady ve scénách jsou nedotažené, vtipné momenty jen tak nakousnuté a nedořčené. Žádná radikální satira, jak bych u Krause čekal, se vůbec nekoná , což bylo pro mně velkým překvapením. Je to bezzubé, nudné, filmařsky strašně špatné. Ale jenom proto, že je mi Jan Kraus sympatický svým společenským postojem, nedám jeho dílku odpad! Ale příště pane Krausi raději už netočte a zaměřte se na to, co vám jde mnohem lépe. Totiž na herectví a žurnalistiku. Vaše sloupky čtu rád. ()
Početná skupina lidí Janu Krausovi nemůže přijít na jméno, i když nechápu, CO PŘESNĚ jim vlastně vadí. Já do té skupiny nepatřím, to uvádím jen abych odvrátil případné podezření. Naopak, Kraus má moje sympatie pro sarkastický humor a odpor k všeobjímající "laskavosti", která se nám v poslední době ve filmu a v televizi uhnízdila. No vidíte a přesto nehodnotím Městečko zrovna pozitivně. Ne tedy proto, že je nelaskavé, ale proto, že je tak laciné. Jednotlivé situace ve filmu jsou asi tak stejně nápadité jako lidové tlachy v hospodách nebo ten buranský pořad kokrhající Zuzany Bubílkové. Když to zjednoduším - řekne-li někdo "Václav Klaus je vůl", bude to nesporně pravdivý výrok, ale ne satira. Satira není ani Krausův film, jehož poselství se dá pohodlně shrnout do věty "Češi jsou zloději". Formanův film Hoří, má panenko! to tvrdil taky, ale zajímal se i proč a za jakých okolností. Kromě toho to byla k zešílení vtipná komedie. Na Městečko si druhý den už ani nevzpomenete. 30% ()
To se tak potká Hoří, má panenko a Díra u Hanušovic... Říkám si, proč to má tak nízké hodnocení a proč jsem o tomhle klenotu slyšel poprvý 17 let po natočení, a to ještě jenom díky obskurnímu podcastu. (A hned se nabízí odpověď, že v tom lidi až moc vidí nastavený zrcadlo.) Není pravda, že to nemá děj. Je tu prostě víc postav a jejich příběhů, který se víceméně náhodně střídají, ale všechny postupují v čase a patřičně se vyvíjejí. Taky není pravda, že je to špatně zahraný. Naopak je to skvostně trhlý a součástí toho je i ten hereckej styl. Tohle přece není Sorrentino. Kouř by taky nešlo zahrát civilně. A hlášky jsou tu brutální, až se divím, že nezlidověly. Zeitgeist až na dřeň a nebetyčně vtipná kritika čecháčkovství okořeněná trochu béčkovýho trashe. Poklad. Dobrý večer, soudruhu tajemníku! ()
No nevím,ale rozhodně bych tenhle film neodsuzoval. Myslím si,že Jan Kraus tenhle film pojal poněkud hlouběji než někteří z nás čekali a proto se tenhle film né tak někomu líbí. Mě to přišlo docela dobrý,ale chtělo by to určitě vidět víckrát. Místama jsou tam na mě moc zdlouhavé záběry,ale na druhou stranu je to docela úsměvné (viz. Readers Digest :) ()
První a doufejme, že zároveň poslední režijní(a scénáristický)počin Jana Krause. Přehlídka mlaskajících rudých tlam plnících si chřtány slaninou a vodkou. Všudypřítomní pochodující soudruzi s aktovkami v rukách a nic neříkající trapné podplácení tehdejší doby - opilecké "Já chci ženskou!" samo mluví za celou inteligenci filmu...Zajímalo by mě k čemu takové malé p**eli byla navíc jakási buňka na občerstvení, ale to se asi nedozvím. Vůbec nechápu co je to za hloupý nápad pojmenovat politickou stranu - Nezávislá erotická strana a na nástěnky dát fotky polonahých slečen a poté duchny přivést skoro k infarktu v podobě nahotinek v hospodě. ()
Galerie (13)

Zajímavosti (2)
- Ve filmu se na malou chvíli objeví v roli pohřebáka Ivan Genov, který je ve skutečnosti provozovatelem Pohřební služby v Uhlířských Janovicích. Pro film zapůjčil i rakev. (tm004)
- Film získal cenu amerických kritiků prestižního filmového časopisu Variety Critics Choice na MFF v Karlových Varech. (Redix)
Reklama